لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۶

فرمانده کل ارتش لبنان برای مقابله با «تهدید اسرائیل» اعلام آماده‌باش داد


سربازان لبنانی طی عملیاتی در مرزهای این کشور
سربازان لبنانی طی عملیاتی در مرزهای این کشور

فرمانده کل ارتش لبنان روز سه‌شنبه سی‌ام آبان به نظامیان این کشور اعلام کرد تا برای آنچه وی «تهدید اسرائیل» خواند، در مرزهای جنوبی لبنان به حالت آماده‌باش درآیند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال ژوزف عون، اسرائیل را «دشمن» خطاب کرد و همچنین از نیروهای نظامی لبنان خواست تا برای «اجرای صحیح» قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل مبنی بر «حفظ ثبات» در مرز لبنان و اسرائیل آمادگی داشته باشند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که در تماس‌هایی که با مقام‌های اسرائیلی گرفته هنوز موفق به دریافت واکنش به این خبر نشده است.

قطعنامه مورد اشاره فرمانده کل ارتش لبنان، قطعنامه «ترک مخاصمه» است که به جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان پایان داد.

آخرین درگیری نظامی اسرائیل و حزب‌الله در تابستان ۲۰۰۶ به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ تن در لبنان و ویرانی‌های گسترده در این کشور و کشته شدن ۱۲۰ اسرائیلی انجامید که قریب به اتفاق آنها نظامی بودند.

گروه حزب‌الله که از حمایت ایران برخوردار است، و اسرائیل، از آن سال تاکنون از رویارویی بزرگ نظامی پرهیز کرده‌اند.

بر پایه این قطعنامه، ارتش لبنان مسئول حفط امنیت نوار مرزی لبنان با اسرائیل است و حضور گروه‌های دیگر نظیر حزب‌الله در این منطقه ممنوع اعلام شده است. در این خط مرزی، بخشی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد نیز حضور دارند.

طی سال جاری با افزایش حوزه نفوذ ایران در منطقه، تنش‌ها نیز بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان افزایش یافته است.

در همین ارتباط، فرمانده کل ارتش لبنان روز سه‌شنبه خطاب به سربازان لبنانی گفت: «شما را به آماده‌باش کامل در مرز جنوب و مواجهه با تهدید و تجاوزهای دشمن اسرائیلی‌مان فرامی‌خوانم؛ دشمنی که هم‌اکنون نیات تجاوزکارانه‌ای علیه لبنان، مردم ما و ارتش ما، از خود نشان می‌دهد».

این سخنان که گویای وجود نگرانی از برخورد نظامی بین دو کشور است در سال‌های اخیر از مقام‌های ارتش لبنان کمتر شنیده شده است.

ژنرال عون در ادامه پیام خود خطاب به نظامیان لبنانی گفت: «وضعیت سیاسی استثنایی که لبنان با آن درگیر شده نیازمند بالاترین سطح آگاهی و هشیاری از سوی شماست».

وضعیت سیاسی که ژوزف عون به آن اشاره می‌کند از زمان استعفای ناگهانی سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان، ابعاد وخیمی به خود گرفته است.

سعد حریری که از متحدان عربستان سعودی به‌شمار می‌آید به تازگی در سفری به ریاض، پایتخت سعودی، استعفای خود را اعلام کرد و خودداری وی از بازگشت به لبنان به گمانه‌زنی‌هایی در مورد «تحت فشار بودن» او از سوی مقام‌های سعودی دامن زد؛ اتهامی که آقای حریری و عربستان سعودی آن را رد می‌کنند.

عربستان سعودی از «گسترش نفوذ» حزب‌الله، گروه مسلح مورد حمایت ایران، در لبنان نگران است.

حزب‌الله لبنان از سوی آمریکا، کانادا، استرالیا و اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد و شورای همکاری خلیج فارس نیز با نفوذ عربستان سعودی، در اسفند ۹۴، این گروه را یک تشکیلات تروریستی معرفی کرد.

حزب‌الله لبنان تنها گروهی در لبنان است که پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ میلادی خلع سلاح نشد.

به نوشته رویترز، منابع نزدیک به سعد حریری می‌گویند مقام‌های سعودی از عملکرد او در مقابله با نفوذ حزب‌الله در لبنان رضایت ندارند و استعفای آقای حریری نیز به همین موضوع مربوط می‌شود.

این تحولات به سمتی رفت که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز ۱۹ آبان حتی عربستان سعودی را متهم کرد که به گفته او علیه لبنان و حزب‌الله «اعلان جنگ داده است و اسرائیل را «ترغیب» به حمله به لبنان می‌کند.

تشدید احتمال بروز جنگ به‌ویژه پس از آن مطرح شد که عربستان سعودی، بحرین، کویت و امارات متحده عربی پس از استعفای سعد حریری، از شهروندان خود در لبنان، خواستند هر چه زودتر این کشور را ترک کنند.

در این میان،‌ روزنامه جروزالم پست روز ۱۹ آبان نوشت: «با کنار رفتن سعد حریری، در جنگ آتی با لبنان، اسرائیل فضای عملیاتی بیشتری در اختیار دارد».

جروزالم پست به نقل از یوآو گالانت، وزیر کنونی مسکن و نظامی بلندپایه پیشین اسرائیل، افزود: در جنگ تازه «لبنان به عصر حجر باز می‌گردد».

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز گفت که کشورش در جنگ جدید با حزب‌الله، تمامی لبنان را هدف نظامی می‌داند زیرا حزب‌الله بر لبنان مسلط شده و «باید کار را یکسره کرد».

آقای لیبرمن در توییتری نیز نوشت: «لبنان = حزب الله؛ حزب الله = ایران؛ لبنان = ایران؛ ایران برای دنیا خطرناک است؛ استعفای سعد حریری این را ثابت کرد».

سخنان روز پنجشنبه وزیر اطلاعات اسرائیل در مورد حمله دیپلماتیک برنامه‌ریزی شده این کشور برای فشار بر ایران و حزب الله و اظهارات مقام‌های ارشد دیگر این کشور در مورد یک جنگ جدید با حزب الله و لبنان، با رزمایش بزرگ هوایی اسرائیل همزمان شده بود.

ارتش اسرائیل چند هفته پیش نیز یک رزمایش زمینی را در نزدیکی مرز با لبنان برگزار کرد تا به گفته ژنرال گادی آیزنکوت، فرمانده ارتش، احتمال عملیات جنگی با حزب‌الله را تمرین کند.

XS
SM
MD
LG