لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

انتقاد نخست وزير لبنان از «تنش آفرینی» خطرناک اسرائيل در نوار مرزی


حسان دیاب، نخست وزیر لبنان
حسان دیاب، نخست وزیر لبنان

حسان دیاب، نخست وزیر لبنان روز سه شنبه ۷ مرداد توپ باران جنوب لبنان توسط اسرائیل را به عنوان «تنش آفرینی نظامی و خطرناک» محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در اولین واکنش رسمی دولت لبنان به گلوله باران خاک اين کشور آقای دیاب در توئیتی نوشت:«اسرائیل باری دیگر در یک اقدام نظامی تنش آفرین حاکمیت لبنان را نقض کرد. من خواهان احتیاط در روزهای آینده هستم چون نگرانم که به دلیل تنش شدید در نوار مرزی، اوضاع ممکن است بدتر شود.»

ارتش اسرائیل ادعا کرده که یک گروه سه تا پنج نفره مسلح از نوار مرزی در کشتزارهای شبعا عبور کرده اند.

ارتش اسرائیل افزود «تروریست ها» پس از تبادل آتش به خاک لبنان عقب نشینی کرده و نیروهای اسرائیلی به منظور «دفاع از خود» خاک لبنان را توپ باران کردند.

اسرائیل گروه حزب الله لبنان را مسئول رخنه در این منطقه مرزی مورد اختلاف می‌داند و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور گفت، حزب الله لبنان به نیابت از سوی ایران این اقدام را انجام داده است.

آقای نتانیاهو در جریان دیدار از مقر فرماندهی ارتش اسرائیل در شمال این کشور گفت:«تمام اتفاق هایی که اکنون روی می دهد نتیجه اقدامات ایران و حزب الله لبنان برای تحکیم مواضع نظامی خود در منطقه است.»

او افزود:«ما به اقدامات خود برای مقابله با تحکیم مواضع نظامی ایران در منطقه ادامه خواهیم داد. ما برای دفاع از خود هر اقدامی که لازم باشد انجام خواهیم داد و پیشنهاد می کنم که حزب الله این حقیقت ساده را در نظر بگیرد که اسرائیل برای هر سناریویی آماده است.»

اما حزب الله لبنان که در منطقه وقوع درگیری حضور نظامی دارد دخالت در این حادثه را تکذیب کرده است.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که بر آتش بس در این منطقه نظارت میکنند اعلام کرد که تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز کرده است.

حسان دیاب در عین حال اسرائیل را به تلاش برای تغییر «موازين حاکم بر مناسبات دو کشور» که پس از پایان جنگ سال ۲۰۰۶ برقرار شده متهم کرد.

او گفت لبنان با اقدامات اسرائیل برای تغییر وظایف نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد قبل از پایان ماموریت آنها در ماه آینده مخالف است.

نخست وزیر لبنان افزود:«تلاش هایی صورت می گیرد تا از طریق کاهش نفرات نیروهای حافظ صلح لبنان را تحت فشار قرار دهند. لبنان تغییر وظایف و ماموریت نیروهای حافظ صلح را نخواهد پذیرفت.»

همزمان با این تحولات، رهبر مهمترین گروه مسیحی لبنان، حزب الله و متحدان آن به رهبری میشل عون، رییس جمهور لبنان را مسئول وخامت اوضاع اقتصادی کشور و بدتر شدن مناسبات با همسایگان عرب این کشور معرفی کرد و گفت تنها راه حل خروج آنها از حکومت است.

سمیر جعجع، رهبر حزب «نیروهای لبنانی» در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:«حادثه روز دوشنبه نشانه صریحی از ضعف کنترل حکومت بر تمامیت ارضی کشور است. کدام کشور عرب یا خارجی دیگر حاضر خواهد بود با دولتی همکاری کند که در عرصه امنیت و کنترل مرزهای کشور مفقود است.»

سمیر جعجع که حزب او در تمامی دولت‌های ده سال اخیر لبنان مشارکت کرده و در پارلمان ۱۵ عضو دارد گفت دولت لبنان در گذشته از کشورهای عربی و دولت‌های غربی کمک مالی قابل ملاحظه‌ای دریافت کرده ولی تمام این کمک‌ها به هدر رفته است. او خاطر نشان کرد که فقط یک دولت جدید و مستقل می تواند اعتماد جامعه بین الملی را احیا کند.

آقای جعجع در بخش دیگری از مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود:«دولت ائتلافی حزب الله و میشل عون لبنان را به این وضعیت کشانده و تا زمانیکه آنها در قدرت باشند بحران ادامه خواهد داشت.»

منبع : خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG