لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

مالزی؛ دریچه زندان تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا؟


در حالی که آمارهای رسمی چین نشان از افت چشمگیر واردات نفت از ایران طی چهار ماه ابتدایی سال دارد، شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفت‌کش‌ها، کپلر، اطلاعاتی به رادیو فردا داده که نشان می‌دهد ایران در چهار ماه ابتدایی سال، ۲ میلیون بشکه نفت راهی مالزی کرده و در ماه مه نیز محموله‌های دیگری به حجم ۷.۱ میلیون بشکه نفت تحویل مالزی داده است.

بنابر این، در کل طی پنج ماه ابتدایی سال ۹.۱ میلیون بشکه نفت ایران، معادل روزانه ۶۰ هزار بشکه، راهی مالزی شده است.

نکته اینجاست که مالزی اصولاً مشتری نفت ایران نیست و در آمارهای گمرکی‌اش نیز گفته می‌شود هیچ محموله نفتی از ایران وارد نکرده است. اما آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد صادرات نفت مالزی به چین در چهار ماه ابتدایی سال به ۶.۲ میلیون تن (روزانه ۳۷۷ هزار بشکه) رسیده که نسبت به دور مشابه پارسال ۲۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

صادرات نفت مالزی به چین در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ زیر ۱.۹ میلیون تن بود و دقیقاً معلوم نیست چگونه این رقم در دور مشابه امسال ۳.۳ برابر شده است.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته خبر داده بود که ونزوئلا بخشی از نفت صادراتی به چین را راهی مالزی می‌کند و در آنجا با تغییر مالکیت و منبع نفت، محموله‌ها راهی چین می‌شود. آمریکا صادرات نفت ایران و ونزوئلا را تحریم کرده‌است.

رویترز با استناد به آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، گزارش داده بود پارسال روزانه ۲۸۳ هزار بشکه نفت ونزوئلا راهی چین شده بود، اما در آمارهای گمرکی چین، واردات نفت از ونزوئلا زیر ۲۲۹ هزار بشکه عنوان شده‌است.

بقیه این نفت در واقع راهی مالزی شده و با تغییر مالکیت و منبع نفت، محموله‌ها تحت عنوان نفت مالزی تحویل چین شده‌است.

آمارهای رسمی گمرکی چین نشان می‌دهد در چهار ماه ابتدایی سال روزانه حدود ۹۱ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌است، در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال ۵۶۱ هزار بشکه بوده‌است.

تجارت ایران و مالزی

آمارهای رسمی گمرک مالزی نشان می‌دهد طی ۴ ماه ابتدایی سال ۴۱ میلیون دلار واردات از ایران داشته که نسبت به دور مشابه پارسال ۶۴ درصد افزایش نشان می‌دهد، اما جزئیات واردات از ایران نشان می‌دهد که هیچ محموله نفتی ایرانی در گمرک مالزی ثبت نشده‌است.

آمارهای کپلر نشان می‌دهد در این دوره ۲ میلیون بشکه نفت ایران راهی مالزی شده‌است. ارزش این میزان از نفت حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار است که بسیار بیشتر از کل صادرات ایران به مالزی در فاصله ماه‌های ژانویه تا آوریل است. در ماه مه نیز ۷.۱ میلیون بشکه به ارزش حدود ۲۱۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار نفت ایران راهی مالزی شده‌است.

بدین ترتیب، مقصد محموله‌های نفتی ایران مالزی نبوده و تنها نفتکش‌های ایرانی وارد آب‌های این کشور شده‌است و احتمالاً با تغییر مدارک مالکیت و منبع نفت، راهی چین شده‌است.

خبرگزاری رویترز نیز در موضوع نفت ونزوئلا اشاره کرده بود که دقیقاً معلوم نیست اسناد این محموله‌های چگونه تغییر یافته و دوباره تحت عنوان نفت مالزی راهی چین می‌شود. مقامات مالزی نیز پرسش‌های رویترز را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

آمارهای گمرک مالزی نشان می‌دهد که وارداتش از ایران در سال گذشته میلادی تنها ۷۶ میلیون دلار بوده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۰۰ میلیون دلار بود.

صادرات مالزی به ایران نیز پارسال ۷۱۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش یک سوم کاهش نشان می‌دهد.

آمارهای کپلر نشان می‌دهد کل صادرات نفت ایران در پنج ماه ابتدایی سال روزانه حدود ۲۲۰ هزار بشکه بوده‌است. این محموله‌ها راهی چین، سوریه و مالزی و احتمالاً مشتریان دیگر شده‌است.

صادرات نفت ایران در دوران پیش از تحریم‌ها بالای ۲.۵ میلیون بشکه بوده‌است.

XS
SM
MD
LG