لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

متیس: دخالت حکومت ایران در سوریه و عراق هیچ فایده‌ای به مردم ایران نمی‌رساند


وزیر دفاع ایالات متحده خواستار خروج ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن از سوریه شده و می‌گوید «این جنگ و دخالت تهران در عراق، برای مردم ایران یک جنگ بی‌ثمر است» که فقط هزینه‌اش را می‌پردازند.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، هشتم آبان ماه در بخشی از سخنان خود در نشستی در «انیستیتوی صلح ایالات متحده» در واشینگتن دی.سی. به «دخالت‌های» ایران در کشورهای منطقه، از جمله در عراق و سوریه پرداخته‌است.

آقای متیس می‌گوید حضور ایران در سوریه کمکی به روند صلح نمی‌کند و شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران در سویه یا لبنان نقشی «بی‌ثبات‌کننده» ایفا می‌کنند.

او سپس به حضور و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق اشاره کرده و می‌گوید پیمان آتلانتیک شمالی و نیروهای آمریکایی باید مهارت و آموزش‌های کافی در اختیار ارتش عراق بگذارند تا در نهایت این نیروی نظامی به جای آن‌که متکی به تهران باشد، روی پای خود بایستد.

وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید این نبردها و جنگ‌ها در منطقه که یک طرف آن حکومت ایران قرار دارد، برای مردم ایران بی‌فایده و بی‌ثمر است: «این یک جنگ بی‌معنی برای مردم ایران است… در نهایت هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و تنها هزینه آن از منابعی خرج می‌شود که باید صرف مردم ایران شود؛ البته اگر این نه یک حکومت انقلابی، که حکومتی بود که به مردم خودش اهمیت می‌داد».

به گفته متیس سیاست‌های ایالات متحده بیشتر از آن‌که متکی بر استفاده از نیروی نظامی باشد، بر رویکردی بلندمدت متکی‌ست تا در نهایت جلوی نفوذ ایران در مطنقه گرفته شود: «هدایت آن در بهترین شرایط بر عهده دیلپمات‌ها و سیاستمدارانی‌ست که نماینده مردم خویش هستند، و دیپلمات‌های ما که از حمایت جامعه بین‌المللی برخوردار هستند».

ایالات متحده بارها خواستار خروج ایران از سوریه، توقف «دخالت» در مسائل داخلی عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه شده‌است.

جمهوری اسلامی همواره تاکید می‌کند که به درخواست دولت‌های مرکزی کشورهایی مانند سوریه یا عراق است که به آن‌ها نیرو یا «مستشار» نظامی می‌فرستد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند این دخالت‌ها به‌جای آن‌که ثمری بلندمدت برای مردم ایران داشته باشد، تنها هزینه دارد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و شماری دیگر از مقام‌های ارشد حکومت ایران سوریه، عراق، لبنان و برخی از کشورهای دیگر از جمله یمن را «عمق استراتژیک» جمهوری اسلامی توصیف می‌کنند.

جنگ سوریه نیم میلیون کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است. بخش‌های گسترده‌ای از عراق تا چندی پیش در اشغال «داعش» قرار داشت و یمن درگیر نبردهایی‌ مرگبار است که بسیاری آن را «جنگ نیابتی» عربستان سعودی و جمهوری اسلامی می‌نامند.

انیستیتو صلح، یوتیوب|ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG