لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

صدر اعظم آلمان و نخست‌وزیر اسرائیل «در مورد ایران گفت‌وگو می‌کنند»


عکسی از دیدار مرکل و نتانیاهو در سال ۲۰۱۶
عکسی از دیدار مرکل و نتانیاهو در سال ۲۰۱۶

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به اسرائیل سفر کرده‌است و آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، مسئله ایران و توافق اتمی صورت‌گرفته با تهران، یکی از موضوعاتی‌ست که او و بنیامین نتانیاهو، در مورد آن گفت‌وگو خواهند کرد.

خانم مرکل ۱۱ مهر ماه وارد اسرائیل شد. نه او و نه آقای نتانیاهو هنوز بیانیه‌ای در مورد این سفر منتشر نکرده‌اند.

خبرگزاری آلمان و خبرگزاری رویترز می‌گویند این سفر در حالی انجام شده که دو طرف در مورد مسئله سیاست‌های مربوط به ایران و مسئله فلسطین، اختلاف نظرهایی دارند و انتظار می‌رود در مورد این اختلافات گفت‌وگو کنند.

آلمان، در میان شـش قدرت جهانی طرف گفت‌وگو با ایران در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود و پس از خروج دونالد ترامپ از «برجام»، مانند دیگر متحدان اروپایی خود، بر ماندن و حفظ آن تاکید کرده‌است.

دولت اسرائیل از مهم‌ترین مخالفان مذاکرات و توافق اتمی صورت‌گرفته با تهران به‌شمار می‌رود و نخست‌وزیر آن بارها علیه آن سخن گفته و کارزارهایی را نیز پیش برده‌است.

برلین در سال ۲۰۱۷، در اعتراض به ادامه ساخت‌وسازهای اسرائیل در مناطق فلسطینی، رایزنی‌های معمول خود با اسرائیل را متوقف کرد.

دفتر صدر اعظم آلمان گفته سفر رهبر آن کشور به اسرائیل، متمرکز بر «بازرگانی، نوآوری و فناوری» خواهد بود. مارتینا فیتز، معاون سخنگوی مرکل نیز گفته است گفت‌وگوهایی بر محور «سیاست‌های خارجی و امنیتی و مسائل منطقه‌ای» صورت خواهد گرفت.

اما فرای توافق اتمی، میان دولت‌های غربی حامی و مخالف برجام، در زمینه برنامه موشکی تهران اختلافات خاصی وجود ندارد. مرکل در تابستان گذشته، از سوی برلین و هم‌پیمانان اروپایی‌اش، در مورد برنامه موشکی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده بود.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز در ۱۱ مهرماه با حمایت دوباره از برجام گفت با وجود اختلاف نظر با آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای، دو کشور در قبال ایران اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند. آقای ماس تاکید کرده‌است که آلمان علاوه بر نگرانی از برنامه موشکی ایران، معتقد است ایران باید از سوریه خارج شود.

دیدار مرکل از اسرائیل با بازدید از موزه بنیاد حفظ اسناد و آثار نسل‌کشی هولوکاست، «یـَـد وشـِـم»، آغاز می‌شود.

خبرگزاری آلمان، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG