لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

دختران بسیجی و «ازدواج با شهدا» برای ارتباط روحی بیشتر


رئیس بسیج جامعه زنان، «مدعیان نامزدی» با کشته‌شدگان جنگ میان ایران و عراق را «متوهم، افسرده و روان‌پریش» دانست و خواستار مراجعه آنها به روانشناس شد.

مینو اصلانی روز دوشنبه سوم دی‌ماه این موضوع را در واکنش به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد که گفته‌ا‌ند برخی از دختران بسیجی برای ارتباط روحی بیشتر با «شهدا» به نامزدی آنها در می‌آیند. وی در عین حال گفته است که «تاکنون چنین موضوعی را نشنیده‌ام».

رئیس بسیج جامعه زنان، نامزدی و ازدواج این افراد با «شهدا» را از نظر عقلی «غیر قابل قبول» و «بسیار عجیب» توصیف کرده که به گفته او، «با هیچ عقل سلیمی قابل درک نیست».

اصلانی به صراحت گفت که «این افراد دچار نوعی روان‌پریشی هستند و باید با یک روانشناس در این زمینه صحبت شود، چراکه این موضوع هیچ ارتباطی با فرهنگ شهادت و شهید ندارد و هر کسی می‌شنود، تعجب می‌کند».

وی همچنین برخی دختران بسیجی که به دنبال نامزدی با «شهدا» هستند را دچار «یک سری اختلالات در اعتقادات و باورهایشان» دانست و برای چندمین‌بار در اظهارات خود گفت که «این موضوعات نمی‌تواند برگرفته از وضعیت عادی یک فرد باشد و احتمالا ناشی از یک سری اختلالات روانی است».

موضوع نامزدی برخی دختران بسیجی با «شهدا» را نخستین‌ بار بهنام قلی‌پور،‌ روزنامه‌نگار در ۱۱ آبان‌ماه در صفحه خود در توئیتر مطرح کرد و از آن به عنوان «سبک‌ نوین‌ زندگی‌ حز‌ب‌الله» نام برد.

به نوشته وی، «چند سالی می‌شود که برخی دختران حزب‌الله می‌روند بهشت زهرا و در قطعه شهدا چرخ می‌زنند و از میان پسران یا مردان شهید یک دوست انتخاب می‌کنند و با او پیوند‌ آسمانی می‌بندند».

آقای قلی‌پور همچنین فهرستی از دختران بسیجی که دست به این اقدام زده‌اند را منتشر کرده بود که با واکنش شدید شماری از فعالان حزب‌الله در فضای مجازی مواجه شد و این توئیت را «توهین» به «مقام والای شهدا» و «ارزش‌ها» قلمداد کرده و تهدید کردند که این «توهین» بی‌پاسخ نخواهند ماند.

شماری از فعالان حزب‌الله با تکذیب این پدیده، مدعی شدند که این دختران تنها با حضور بر سر مزار «شهدا»، با آنها «درد و دل» می‌کنند و این توئیت را «عجولانه»، فاقد «اطلاعات درست» و برای افزایش شمار دنبال‌کنندگان دانستند.

با این حال پس از چند هفته، روز ۳۰ آبان‌ماه یکی از کاربران توئیتر مدعی شد که شخصا به «قطعه شهدا» رفته و گزارشی از مشاهده فردی خود در این زمینه در فضای مجازی منتشر کرد که واکنش‌های بسیاری را میان فعالان ارزشی در فضای مجازی برانگیخت.

مهران محمدی نوشته است: «رفتم گلستان شهدا سر قبر مسعود، دیدم یک دختر خانم خوشگل چادری نشسته سر قبر. اول گفتم شاید آشنا باشد. سلام کردم، گفتم شما با این شهید نسبتی دارید؟ گفت بله نامزدشان هستم!! گفتم یعنی چی؟ ایشان که نامزد نداشت! گفت ما یک تعداد بسیجی هستیم که برای ارتباط روحی خودمان را به شهدا گره می‌زنیم!»

توئیت این کاربر که در بیوگرافی‌اش، خود را «فعال سیاسی» معرفی کرده و البته شاهدی برای گزارش خود نیاورده با واکنش تند و فحاشی و تهدید شماری از فعالان حزب‌‌الله مواجه شد.

کاربری به نام «ذوالقرنین» خطاب به محمدی نوشته است: «دو حالت داره اگر شما خودتان به چنین مسئله‌ای معتقدید که بروید طرز تفکرتان را تغییر بدهید و از زدن چنین توئیت‌هایی خودداری کنید؛ اگر هم معتقد نیستید به خاطر حساسیت برانگیز بودن مسئله باز هم نباید این توئیت را می‌زدید!!!!»

وی، محمدی را متهم کرده که «قصد تمسخر و افراطی و متوهم جلوه دادن جامعه انقلابی خصوصأ بسیجی‌ها را داشته!!!» است.

محمدی نیز در واکنش به این فحاشی‌ها از نوشته خود دفاع کرده و تاکید کرده که هیچ «قصد و منظور» خاصی نداشته و تنها آنچه که دیده را روایت کرده است.

کاربری به نام «انقلابی دیگر» زیر توئیت وی کامنت گذاشته که «خب گره زدن چه ربطی به الفاظی مثل نامزدی داره؟! خب بگن شفیع منه، یا مثلا حامی و دستگیر منه... خدایا، بسه دیگه».

«کیهانه حاجی» نیز نوشته «جل الخالق!! این بدعت‌ها یعنی چی؟ بدون نامزد شدنم می‌شه از الطاف شهدا برخوردار شد. کاش بهشون تذکر می‌دادین به جای این رفتارهای من درآوردی، در اون فضا کمی تفکر کنند و قرآن بخوانند و شهدا را واسطه اجابت دعای خود نزد پروردگار قرار بدهند».

«محمود ارجاوند» هم با انتشار عکس پدر «شهید» خود، نوشته است: «پدر من هم همین گلزار شهدا آرمیده‌اند. زودتر بروم یک آگهی بزنم روی قبرشان و بگوئیم زن و فرزند داشته‌اند (۳۶ ساله خوش تیپ بوده‌اند) به هرحال باید از داشته‌های نداشته‌مان دفاع کنیم».

کاربری به نام «آرش» هم نوشته است: «خانواده‌ شهدا حواس‌شون باشه که بنیاد شهید نیاد حقوق مرحوم رو نصف کنه نصفش رو بده به نامزد بعد شهادت! همینجوریش خانواده‌ شهدا حقوق درست درمونی نمی‌گیرن».

به نوشته «سپیدار»، «یه‌بار نمیدونم کجا بودم و چند سال پیش که رادیویی برنامه پخش می‌کرد، از دخترهایی که ازدواج نمی‌کنن و منتظر امام زمانن که بیاد بگیردشون».

«علیرضا مبارکی» هم کامنت گذاشته که «اوضاع در برخی محفل‌های لاکچری و مذهبی شمال تهران وحشتناک‌تر است. صبحانه خوردن با ائمه و پخش کردن آب دهان خانم جلسه‌ای روی قند برای شفا!»

در بسیاری از کامنت‌ها و واکنش‌ها نسبت به این توئیت‌ها، از این اقدام به عنوان «فانتزی‌های سکسی خواهران بسیجی» و «شستشوی مغزی» و آخر و عاقبت ترویج «مرده‌پرستی» از سوی جمهوری اسلامی نام برده شده، اما ادبیات به‌کار رفته در این کامنت‌ها به شدت ضد زن و حاوی دشنام‌های جنسی است و بازنشر بسیاری از آنها در رسانه‌های بزرگ تقریبا غیرممکن است.

«ام‌کا‌اچ‌آی» با ادبیاتی پاکیزه‌تر از سایرین، در این زمینه نوشته است: «تقریبا همه‌ انسان‌ها به روابط جنسی نیاز دارن. غریزه انسانی هست. حالا می‌خواد خودارضایی با عکس و خاطرات یک شهید باشه. یا دیدن فیلم پورن. یا ازدواج با هرگونه رابطه جنسی دیگه».

برخی کاربران این اتفاق را با «جهاد نکاح داعشی‌ها» مقایسه کرده‌اند و نوشته‌اند «درسته این به شدت اون نیست ولی بی‌شباهت بهشم نیست».

شماری از کاربران حزب‌الله مجازی و رئیس بسیج زنان در حالی از وجود این پدیده ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند که کاربرانی با نام‌های «مارال»، «بانوی باران»، «شاهدا هادی»، «نیایش.ام»، «فاطمه امیرخانی»، «دختر همساده» و ده‌ها کاربر دیگر در توئیتر با انتشار تصاویری از یک «شهید»، از وی به عنوان «شهید خودم» نام برده‌اند و صفحات آنها در دسترس قرار دارد.

«کمال رستمعلی» در واکنش به انتشار تصویر «شهید خودم» از سوی «مارال» نوشته «چرا این شهید؟ چون جوانه؟ چون خوش قیافه‌س؟ اگر ربطی به جوانی و خوش قیافه بودن نداره چرا دوستِ!!! شهیدِ پیرمردی که خوش قیافه نباشه انتخاب نکردی؟ حواست هست با این‌کار شان خودت و مفاهیمِ محترم و باارزش را پایین میاری؟!»

مارال نیز پاسخ داده است: «ان‌شاءالله فقط سوال باشه، قضاوت نباشه وقتی با ایشون ارتباط قلبی گرفتم هنوز چهرشون را درست ندیده بودم فقط یه اسم بود و یه یاد، شهدا همشون بعد از شهادت زیبا میشن».

با این حال واکنش کاربران حزب‌الله به مارال به اندازه‌ای زیاد بود که وی در کامنتی مجبور به توضیح شده و نوشته است: «یا برداشت شما اشتباه بوده یا من بد گفتم منظورم رفیقی از جنس بهشت بود».

کاربری به نام «مسعود طاهری» خطاب به وی نوشته است: «اول می‌خواستم کوت کنم ولی باز گفتم همینجا بگم بهتر. این بساط دوست شهید گرفتن را جمع کنید. کم مضحکه خارجی و داخلی نشدیم. راه‌های بهتری هم برای گرفتن لایک هست».

این پست از سوی کاربران بسیاری با عنوان «مسخره‌بازی» و «راه‌انداختن مضحکه» توصیف شده و از این‌که دختران بسیجی «می‌گردن و شهید خوشگلا رو هم پیدا می‌کنن» انتقاد شده است.

منابع: ایلنا و توئیتر/ب.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG