لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

عفو بین الملل: برخی مراکز درمانی ایران معترضان را پذیرش نکردند


نیروهای امنیتی به سمت معترضان گلوله‌های ساچمه‌ای که معمولا در شکار استفاده می‌شود، شلیک کرده‌اند
نیروهای امنیتی به سمت معترضان گلوله‌های ساچمه‌ای که معمولا در شکار استفاده می‌شود، شلیک کرده‌اند

سازمان عفو بین الملل در گزارشی از تهدید پزشکان توسط نیروی انتظامی خبر داد و اعلام کرد که برخی از مراکز درمانی در ایران معترضان مجروح شده در اعتراضات روزهای گذشته را به دلیل ترس از بازداشت آنان نپذیرفته‌اند.

این سازمان روز چهارشنبه ۲۵ دی با استناد به تصاویر و شهادت شاهدان عینی خبر داد که نیروهای امنیتی به سمت معترضان گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک آور، گاز فلفل و گلوله‌های ساچمه‌ای که معمولا در شکار استفاده می‌شود، شلیک کرده‌اند.

عفو بین الملل در بيانيه خود علاوه بر استناد به ویدئوهای این تظاهرات که در آن شنیده می شود افرادی توسط نیروهای انتظامی مجروح شده‌اند عکسبرداری از جراحت پاهای دو تظاهرکننده بر اثر شلیک گلوله‌های ساچمه ای را ضمیمه کرده است.

به گفته این سازمان، ماموران انتظامی در جریان تظاهرات روزهای شنبه و یکشنبه مردم را با باطوم، مشت و لگد کتک زده و تعدادی از آنها را به صورت غیرقانونی بازداشت کرده‌اند.

از روز شنبه، ۲۱ دی، تجمع‌های اعتراضی به شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی و پنهانکاری مقامات جمهوری اسلامی آغاز شد و در روزهای بعد نیز ادامه یافت.

عفو بین الملل همچنین اعلام کرد که «حضور سنگین نیروهای امنیتی در تعدادی از بیمارستان‌ها نگرانی در مورد بازداشت مجروحان را افزایش داده است».

به گفته این سازمان، برخی از مجروحان به دلیل نگرانی از دستگیری به بیمارستان مراجعه نکرده و برخی از بیمارستانهای تهران مجروحان را به دلیل هراس از بازداشت آنها نپذیرفته‌اند.

یک شاهد عینی به عفو بین‌الملل گفته است: «من فیلمبرداری می‌کردم که یک مامور انتظامی مرا تعقیب کرد و در این لحظه با شلیک گلوله ساچمه‌ای ازناحیه پا زخمی شدم.»

این شاهد افزوده که نیروی انتظامی پزشکان را تهدید کرده و چند مرکز درمانی حاضر نشدند او را برای معالجه بپذیرند.

در اعتراضات آبان ماه نیز گزارش‌هایی درباره حضور ماموران امنیتی در مراکز درمانی و بازداشت معترضان مجروح منتشر شده بود.

عفو بین الملل از بازداشت تعداد زیادی از معترضان خبر داده و افزوده که «نهادهای مسئول به خانواده افراد بازداشت شده در مورد وضعیت و محل بازداشت آنها هیچ اطلاعاتی نمی‌دهند».

در همین حال فیلیپ لوتر، مسئول بخش خاورمیانه عفو بین الملل، از حکومت ایران خواست بازداشت‌شدگان را بلادرنگ آزاد کند.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی «باید سرکوب را بلادرنگ متوقف کند و نیروهای امنیتی باید در برابر معترضان و حق آنها برای آزادی بیان و تجمعات صلح آمیز نهایت بردباری و احترام را رعایت کنند».

جمهوری اسلامی پس از گذشت دو ماه از اعتراضات آبان ماه هنوز تعداد کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان این اعتراضات را اعلام نکرده است.

XS
SM
MD
LG