لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

اعتراض‌ها به سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط سپاه، به شهرهای مختلف ایران کشیده شد


تجمع اعتراضی در خیابان استاد معین تهران
تجمع اعتراضی در خیابان استاد معین تهران

گزارش‌های دریافتی از ایران حاکی است که گروهی از معترضان به شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی، شامگاه یکشنبه ۲۲ دی‌ماه در خیابان‌های اطراف آزادی و میدان آزادی تهران تجمع کردند و علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

همزمان در تعدادی از دیگر شهرهای ایران از جمله مشهد، اهواز، اصفهان، تبریز، گرگان، سنندج، کرمانشاه، شیراز، قزوین، سمنان، دامغان، یزد، شاهرود، آمل و بابل هم تجمع‌های اعتراضی برگزار شد.

فیلم‌هایی نیز از شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز منتشر شده است. همچنین فیلم‌هایی درباره مجروح شدن یکی از معترضان در تهران منتشر شده است. در این فیلم‌ها یک فرد لباس شخصی با تفنگ مشخص است و در توضیح آن گفته شده که این فرد به پای یک زن شلیک کرده است.

فیلم‌ها و گزارش‌های دریافتی در روز یکشنبه نشان می‌دهد که تجمع‌هایی در تقاطع خیابان‌های آزادی و استاد معین، خیابان جناح و مقابل دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

تجمع معترضان در مقابل دانشگاه صنعتی شریف در خیابان آزادی- ۲۲ دی ۹۸
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00

«ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما»، «کشته ندادیم که سازش کنیم/رهبر قاتل رو ستایش کنیم» و «نخبه‌هامون رو کشتند/ آخوند به جاش گذاشتند» از جمله شعارهای معترضان در این تجمع‌ها بود.

برخی گزارش‌ها حاکی است که «تمام ورودی‌های مترو آزادی» از سوی ماموران امنیتی بسته شده بود و مسافران در مترو گیر افتاده‌اند و قطارها هم توقف نمی‌کند.

اخباری هم از شلیک گاز اشک آور به سوی معترضان قبل از میدان آزادی منتشر شده است و ماموران امنیتی به آنها حمله‌ور شده‌اند.

تجمع معترضان در خیابان حبیب اللهی تهران-۲۲ دی ۹۸
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00

یک فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، گروه زیادی از معترضان را در مقابل دانشگاه شریف در خیابان آزادی نشان می‌دهد که شعار می‌دادند: «می‌کشم می‌کشم/ آنکه برادرم را کشت»، «ایرانی با غیرت/ حمایت حمایت».

در حوالی باغ فردوس در نزدیکی خیابان ولیعصر نیز معترضان دست به تجمع زده و در جریان درگیری با نیروهای امنیتی خطاب به آنها شعار می دادند: «بی‌شرف، بی‌شرف».

شبکه حقوق بشر کردستان نیز خبر داد که نیروهای امنیتی به معترضان در سنندج حمله کرده‌اند. بر اساس این گزارش معترضان شعار «نان، کار، آزادی، حکومت شورایی» سر می‌دادند.

فیلم‌هایی نیز از شلیک گاز اشک‌آور در معالی‌آباد شیراز منتشر شده است.

شلیک گاز اشک آور به معترضان در خیابان آزادی- ۲۲ دی ۹۸
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:10 0:00

در این منطقه از شیراز گروهی دیگر از معترضان شعار «این ماه ماه آخره، سیدعلی وقت رفتنه» سر دادند که اشاره آنها به لزوم کناره‌گیری رهبر جمهوری اسلامی از قدرت است.

تجمع معترضان در معالی‌آباد شیراز با شعار «این ماه ماه آخره، سید علی وقت رفتنه»
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:20 0:00

همچنین معترضان در مقابل پارک ملت مشهد شعارهایی از جمله «توپ، تانک فشفشه/ آخوند باید گم بشه» و «نخبه‌هامون را کشتند، به جاش آخوند گذاشتند» سر می‌دادند.

گروهی از دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در تجمع خود شعار می‌دادند که «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر».

در سمنان نیز معترضان شعارهایی چون «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» «یا «رفراندوم رفراندوم تنها راه نجات ایران» سر دادند.

معترضان در قزوین نیز شعار می دادند که «۱۵۰۰ نفر/کشته آبان ما» و «فرمانده کل قوا/استعفا استعفا» نیز شعار معترضان در شهر یزد بود.

تجمع معترضان در سمنان با شعارهای «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم»
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00

روز شنبه نیز تجمع‌هایی در تعدادی از شهرهای ایران برگزار شده بود.

اعتراضات در دانشگاه‌ها در صبح روز یکشنبه

صبح روز یکشنبه نیز دانشجویان معترض در دانشگاه‌های بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، امیرکبیر و علامه طباطبایی تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان روز یکشنبه دست به تجمع زدند.

«سپاه بی‌کفایت/ عامل قتل ملت»، «دانشجو بیدار است/از سیدعلی بیزار است» از جمله شعارهای معترضان بود.

برخی ویدئوها از حضور گارد امنیتی در محوطه دانشگاه بهشتی و درگیری با شماری از دانشجویان حکایت دارد. دانشجویان در این دانشگاه همچنین شعار «توپ، تانک، اشک‌آور/ دیگر اثر ندارد» و «بترسید،بترسید/ ما همه با هم هستیم» سر داده‌اند.

تجمع معترضان در حوالی پل نواب تهران-۲۲ دی ۹۸
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:29 0:00

پس از انتشار این خبرها، علیرضا دشتابی، مدیر رسانه دانشجویی دانشگاه بهشتی به خبرگزاری ایسنا گفت: «امروز ساعت ۱۲:۳۰ قرار بود دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که سوگوار جان‌باختگان سانحه پرواز تهران – کی‌یف بودند در دانشگاه جمع شوند که حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان در این تجمع شرکت کردند».

خبرگزاری ایسنا همچنین از تجمع دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبایی تهران خبر می‌دهد. تصاویری نیز از تجمع در دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران منتشر شده است.

گزارش‌های دیگر حاکی از آغاز تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در روز یکشنبه است. در ویدئوهای دریافتی، دانشجویان شعار می‌دهند: «سپاه جنایت می‌کنه، رهبر حمایت می‌کنه».

از تجمع دانشجویان در اراک و حضور نیروهای امنیتی در اطراف آنها نیز ویدئوهایی منتشر شده است.

انتشار عکس و فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی حاکی از تدابیر شدید امنیتی در نقاط مختلفی از شهر تهران طی روز یکشنبه است.

میدان‌ فردوسی تهران، دانشگاه امیرکبیر، میدان ولی‌عصر و دانشگاه علوم و تحقیقات از جمله نقاطی هستند که تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد نیروهای انتظامی حضوری پرشمار در این مناطق دارند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز روز یک‌شنبه از اختلال یا قطعی اینترنت در محله ونک و خیابان پاسداران تهران خبر داده‌اند.

روز شنبه ۲۱ دی‌ماه تجمعاتی در اعتراض به حادثه شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافری و پنهانکاری مقامات جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف، از جمله تهران، ساری، اصفهان، رشت، همدان، کرمان، شیراز، بابل و ارومیه برگزار شد که با واکنش سریع نیروهای امنیتی مواجه شد.

نیروهای امنیتی در برخی از نقاط شهر تهران به معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

سیاوش خرسندی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا شب گذشته از میان دانشجویان معترض در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر کسی بازداشت شده‌است؟ گفت: «در جریان بازداشتی‌ها قرار نگرفته‌ام و به نظر نمی‌آید، شب گذشته کسی دستگیر شده باشد، چون بیشتر جریانات در بیرون از دانشگاه بود که با آمدن نیروی انتظامی آنها هم پراکنده شدند. داخل دانشگاه مورد خاصی اتفاق نیفتاد و موردی از بازداشت دانشجویان نشنیدم.»

او افزود که «گزارشی مبنی بر اینکه دانشجویی بازداشت شده باشد به دست ما نرسیده‌است، احتمالاً اگر کسی هم بازداشت شده باشد از افرادی بوده که در بیرون دانشگاه حضور داشتند.»

XS
SM
MD
LG