لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

منوچین می‌گوید آمریکا و اروپا در مورد برخی مسائل مربوط به ایران هم‌نظرند


منوچین
منوچین

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده ضمن تاکید بر وجود برخی اختلافات میان کشورش و اروپا در مورد ایران، افزوده‌است در مورد برخی اقدامات تهران، رویکرد مشترکی میان متحدان در دو سوی اقیانوس اطلس وجود دارد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در جریان سخنرانی در جمع وزرای اقتصادی کشورهای گروه ۲۰ در بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین، گفت واشینگتن و اتحادیه اروپا در مورد «تمامی جنبه‌های» توافق اتمی با تهران، توافق نظر ندارند. آقای منوچین در عین حال تاکید کرده است که دو طرف «دیدگاه مشترکی دارند که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند» و نباید گذاشت که جمهوری اسلامی دست به ترویج «تروریسم» در منطقه غرب آسیا بزند.

تهران همواره تاکید کرده به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. مقام‌های جمهوری اسلامی حمایت خود از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و برخی دیگر گروه‌های شبه‌نظامی -که در شماری از کشورها در فهرست گروه‌های «تروریستی» قرار دارند- را پنهان نمی‌کنند، اما از این گروه‌ها با عنوان «مقاومت» نام می‌برند. تهران در عین حال شماری از متحدان ایالات متحده در منطقه را «حامیان تروریسم» خطاب می‌کند.

ایالات متحده سال‌هاست تهران را در صدر فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار داده‌است. واشینگتن و متحدان اروپایی آن، بارها از اقدامات ایران در خاورمیانه و توسعه برنامه موشکی انتقاد کرده‌اند. دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی صورت‌گرفته در دولت پیشین، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین، آلمان و ایران خارج شد. یکی از انتقادهای ترامپ به توافق اتمی این بود که جلوی اقدامات و فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی در منطقه را نگرفته است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز شنبه در عین حال در حساب کاربری خود در توئیتر بدون ارائه جزئیاتی گفت با معاون نخست‌وزیر کره جنوبی، در مورد ایران، کره شمالی و تجارت، گفت‌وگو کرده‌است. منوچین این گفت‌وگو را «سازنده» توصیف کرده‌است.

ایالات متحده در تلاش‌ است در راستای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران، مشتریان نفتی ایران را نیز از خرید نفت این کشور منصرف کند. آقای منوچین هفته پیش گفته بود واشینگتن صدور معافیت برخی کشورها از تحریم‌های نفتی ایران را بررسی خواهد کرد. به گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا صدور چنین معافیت‌هایی در راستای جلوگیری از بروز اخلال در بازارهای جهانی نفت خواهد بود.

چین و هند، در کنار کره جنوبی و ژاپن در شرق آسیا، از خریداران عمده نفت ایران به شمار می‌روند.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و توئیتر|ت.ت
XS
SM
MD
LG