لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

پس از «تکمیل مراحل قانونی» نجفی رسماً شهردار تهران شد


ساعاتی پس از انتشار گزارش‌ها درباره تأخیر در صدور حکم محمدعلی نجفی، شهردار منتخب شورای شهر تهران، و تعیین سرپرست برای این نهاد، سخنگوی وزارت کشور خبر داد که حکم آقای نجفی صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سلمان سامانی شامگاه روز یکشنبه پنجم شهریور، اعلام کرد که وزارت کشور مصوبه شورای شهر تهران درباره انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران را روز چهارشنبه هفته گذشته دریافت کرده است.

به گفته این آقای سامانی، درباره آقای نجفی «از مراجع ذی‌صلاح» استعلام شده و وزارت کشور پس از «وصول پاسخ مثبت استعلامات و تکمیل مراحل قانونی» حکم آقای نجفی را صادر کرده است.

شورای شهر تهران صبح روز یکشنبه، مصطفی سلیمی را تا زمان مشخص شدن نتیجه استعلام محمدعلی نجفی، به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب کرده بود.

در این زمینه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، پس از جلسه روز یکشنبه این شورا گفت که «با توجه به مراحل تأیید صلاحیت و صدور حکم شهردار تهران، شورا مجبور به انتخاب سرپرست برای مدیریت شهرداری تهران شده است».

پس از انتشار گزارش‌ها در این مورد، برخی کانال‌های تلگرامی اعلام کردند که دلیل صادر نشدن حکم آقای نجفی ارسال نشدن پاسخ سپاه پاسداران به استعلام وزارت کشور بوده است.

برخی از کانال‌های تلگرامی نیز از پاسخ منفی این نهاد به استعلام وزارت کشور خبر داده بودند.

مجلس نهم که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می‌دادند، روز چهارم خرداد ۱۳۹۵ و در آخرین روزهای کاری خود، سپاه پاسداران را به فهرست نهادهایی اضافه کرد که برای «مشاغل حساس» باید از آن استعلام شود.

نمایندگان مجلس در این قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی را موظف کردند تا در انتصاب افراد در مشاغل حساس از مراجع سه‌گانه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه استعلام بگیرند.

محمدعلی نجفی از حزب کارگزاران روز یکم شهریور ماه با ۲۱ رأی اعضای شورای شهر بدون رقیب، منتخب این شورا برای شهرداری تهران شد. دو نامزد دیگر، یعنی الهه کولایی و محسن مهرعلیزاده، پیش از رأی‌گیری از نامزدی انصراف داده بودند.

آقای نجفی متولد ۱۳۳۰ و دارای درجه دکترای ریاضیات از دانشگاه «آم‌ای‌تی» است. او سابقه وزارت در دولت‌های میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، و نیز ریاست سازمان برنامه و بودجه را در دولت محمد خاتمی در کارنامه خود دارد.

او که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت نخست حسن روحانی، موفق به جلب رأی اعتماد مجلس نشد، پس از استیضاح رضا فرجی دانا وزیر وقت علوم، مدتی سرپرستی این وزارتخانه را عهده‌دار شد.

پس از آن هم آقای نجفی عهده‌دار ریاست سازمان میراث فرهنگی شد اما پس از چندی سمت خود استعفا کرد.

XS
SM
MD
LG