لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

بازگشت نواز شریف به پاکستان برای گذراندن حبس


نواز شریف و دخترش مریم نواز در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در لندن.
نواز شریف و دخترش مریم نواز در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در لندن.

محمد نواز شریف، نخست‌وزیربرکنار شده پاکستان که به طور غیابی در دادگاهی در این کشور به زندان محکوم شده، قرار است روز جمعه ۲۲ تیرماه از لندن به این کشور باز گردد.

نواز شریف طبق قانون به محض ورود به پاکستان بازداشت خواهد شد.

به گزارش رویترز در آستانه بازگشت نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ، پلیس ۱۰ هزار نیرو در شهر لاهور مستقر کرده است. طرفداران نواز شریف اعلام کرده‌اند که به سمت فرودگاه راهپیمایی می‌کنند.

طبق این گزارش، دولت پاکستان هرگونه تجمع در این شهر را ممنوع کرده است.

دادگاه حسابرسی ملی پاکستان هفته گذشته نواز شریف را به جرم فساد مرتبط با خرید خانه‌های مجلل در لندن به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

این دادگاه همچنین دختر نواز شریف ، مریم نواز، را به هفت سال زندان محکوم کرد و صلاحیتش را برای شرکت در انتخابات عمومی رد کرد.

انتخابات عمومی پاکستان ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد ماه) برگزار خواهد شد.

نواز شریف با خانواده‌اش در لندن به سر می‌برد. کلثوم نواز، همسر آقای شریف بیمار است و در لندن در حال درمان سرطان است.

به گزارش رسانه های محلی، پلیس می گوید به محض ورود نواز شریف و دخترش به لاهور در فرودگاه بازداشت و با هلیکوپتر به اسلام آباد، پایتخت پاکستان منتقل می شوند.

رویترز می گوید، بازگشت نواز شریف و دخترش به پاکستان می تواند بر انتخابات عمومی این کشور تاثیر بگذارد.

طبق این گزارش، براساس نظرسنجی‌ها عمران خان، رقیب حزب نواز شریف و چهره اپوزیسیون پاکستان که با شعار مبارزه با فساد در رقابت‌های انتخاباتی شرکت می‌کند، از موقعیت بهتری برخوردار است.

نواز شریف تاکنون سه مرتبه به مقام نخست وزیری رسیده است. با این حال دادگاه عالی پاکستان تابستان سال گذشته وی را بر سر اتهامات مالی مربوط به پولشویی و فساد مالی برکنار کرد. زمستان همان سال این دادگاه همچنین اعلام کرد که نواز شریف از فعالیت سیاسی منع شده است.

با استفاده از رویترز و گزارش رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG