لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

نتانیاهو بار دیگر درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه را رد کرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در نشست کابینه خود بار دیگر درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ در غزه را رد کرد.

آقای نتانیاهو گفت: «اگر الان، پیش از دستیابی به اهدافمان به جنگ پایان بدهیم، این به معنای آن خواهد بود که اسرائیل در جنگ شکست خورده است.»

وی افزود که تا مادامی که اسرائیل به اهداف خود نائل نشده باشد، تن به این مسئله نخواهد داد.

نتانیاهو سپس تاکید کرد که اسرائیل بر سر این موضوع تسلیم فشارهای بین‌المللی نخواهد بود، امری که گویای آن است که ارتش اسرائیل از طرح خود برای ورود به رفح در جنوب غزه با هدف نابود کردن گروه افراطی حماس پا پس نخواهد کشید.

نخست وزیر اسرائیل گفت: «خطاب به دوستانمان در جامعه بین‌المللی می‌گویم. آیا حافظه شما این‌قدر خراب است؟ آیا به این زودی ۷ اکتبر، بدترین کشتار یهودیان پس از هولوکاست را فراموش کرده‌اید؟»

آقای نتانیاهو از جامعه بین‌المللی خواست که به جای اسرائیل به گروه افراطی حماس و ایران به عنوان حامی آن فشار بیاورند، چرا به گفته او، آنها «تهدیدی علیه منطقه و تمام جهان هستند».

اغلب کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، گروه حماس را تروریستی می‌دانند.

واکنش به سخنان چاک شومر

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اظهارات چاک شومر، رهبر اکثریت در مجلس سنای ایالات متحده، را که خواستار انتخابات جدید در اسرائیل شده بود، «کاملا نامناسب» خواند.

چاک شومر، عالی‌ترین مقام منتخب در ایالات متحده که یهودی است، روز پنج‌شنبه طی یک سخنرانی خواستار برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل شد و نتانیاهو را مانعی برای دستیابی به صلح دانست.

نتانیاهو دراین‌باره به سی‌ان‌ان گفت: «من فکر می‌کنم چیزی که او گفت کاملا نامناسب است. این عمل مناسبی نیست که بخواهیم به کشوری که همسان ما یک دموکراسی است برویم و بخواهیم یک نفر را جایگزین رهبر منتخب آن بکنیم.»

سخنرانی چاک شومر گویای نارضایتی فزاینده واشینگتن از نتانیاهو، مدیریت او در جنگ و ناکامی‌اش در حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی است. این سخنرانی حمایت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، را به همراه داشت که درباره‌اش گفت: «[شومر] سخنرانی خوبی داشت و فکر می‌کنم که او نگرانی‌های مشترک بسیاری از آمریکایی‌ها را بیان کرد.»

اما لیکود، حزب حاکم اسرائیل که رهبری آن در دست بنیامین نتانیاهو است در بیانیه‌ای نوشت اسرائیل یک کشور وابسته نیست، «بلکه یک دموکراسی مستقل و مغرور است که مردم آن نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو را برای رهبری خود انتخاب کرده‌اند».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان، رویترز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG