لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

نتانیاهو: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند


بنیامین نتانیاهو می‌گوید، هنوز برای تشدید فشار بر ایران «گزینه های متنوعی» وجود دارد.
بنیامین نتانیاهو می‌گوید، هنوز برای تشدید فشار بر ایران «گزینه های متنوعی» وجود دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه ۱۳ آذر با ستایش از تحریم های شدید آمریکا علیه ایران گفت فشار مالی باعث وقوع تظاهرات علیه حکومت ایران در سراسر منطقه شد و از آمریکا خواست تحریم ها علیه ایران را تشدید کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آقای نتانیاهو این سخنان را قبل از دیدار با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد. انتظار می رود که ایران یکی از محورهای اصلی مذاکرات دو طرف باشد.

نخست وزیر اسرائیل گفت تحریم ها دارند «مشکلات اقتصادی و سیاسی بوجود می آورند.» او افزود، به پیوستن کشورهای اروپائی به تحریم ها علیه ایران امیدی ندارد ولی با این وجود هنوز برای تشدید فشار بر ایران «گزینه های متنوعی» وجود دارد.

اسرائیل حکومت ایران را بزرگترین دشمن خود قلمداد می کند و حضور نظامی آن کشور در سوریه و حمایت تهران از گروه های مسلح تندرو در سراسر منطقه را تهدیدی جدی می داند. اسرائیل در عین حال ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای متهم کرده ولی ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

آقای نتانیاهو سال گذشته از خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم ها علیه ایران استقبال کرد. این تحریم ها که هدف اصلی آن متوقف کردن صادرات نفت ایران است به اقتصاد آن کشور لطمه شدیدی زده است.

به گفته گروه های مدافع حقوق بشر در جریان اعتراضات گسترده اخیر در ایران علیه افزایش ناگهانی قیمت بنزین حداقل۲۰۰ نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شده اند. در ماه های اخیر تظاهرات گسترده در عراق و لبنان دولت های طرفدار ایران در این دو کشور را بی ثبات کرد و نخست وزیر هر دو کشور مجبور به استعفا شدند.

بنیامین نتانیاهو در بخش دیگری از سخنانش گفت:«ما شاهد متزلزل شدن امپراطوری ایران هستیم. ما شاهد تظاهرات در تهران، تظاهرات در بغداد و تظاهرات در بیروت هستیم. افزایش فشار علیه تجاوزگری های ایران بسیار مهم است.»

انتظار می رفت که ایران مهم ترین موضوع مذاکرات نخست وزیر اسرائیل با وزیر خارجه آمریکا باشد ولی آقای نتانیاهو گفت در این مذاکرات موضوعات دیگری نیز مطرح خواهد شد.

آقای نتانیاهو گفت دولت دونالد ترامپ که با اسرائیل مناسبات گرمی دارد یک فرصت استثنائی فراهم کرده تا اسرائیل بتواند برنامه های دیگری را هم دنبال کند.

آقای نتانیاهو در داخل اسرائیل به خاطر اعلام جرم دادستانی علیه او و عدم موفقیت در تشکیل دولت پس از دو انتخابات سال جاری به شدت تحت فشار است و می کوشد موقعیت سیاسی خود را بهبود بخشد.

ماه گذشته دادستانی اسرائیل به دلیل مجموعه ای از اتهامات مربوط به فساد رسما علیه او اعلام جرم کرد و به نظر می رسد که اسرائیل به سوی برگزاری سومین انتخابات در کمتر از یک سال پیش می رود.

XS
SM
MD
LG