لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

استقبال نتانیاهو از خروج سه شرکت هواپیمایی از بازار ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که به لیتوانی سفر کرده است، پنجشنبه اول شهریور از خروج سه شرکت هواپیمایی اروپایی از بازار ایران استقبال کرد و گفت که دیگر شرکت‌ها نیز باید چنین کنند.

بنیامین نتانیاهو در یک کنفرانس خبری گفت: «امروز خبردار شدیم که سه شرکت بریتیش‌ایرویز، کی‌ال‌ام و ایرفرانس به فعالیت‌های‌شان در ایران خاتمه داده‌اند. این خبر خوبی است، دیگران نیز باید چنین کنند، آنها نیز چنین خواهند کرد، چون نباید به ایران به خاطر تجاوزش در منطقه و تلاش‌هایش در زمینه گسترش تروریسم پاداش داد».

ساعاتی پیش از سخنان نتانیاهو، بریتیش ایرویز و ایرفرانس از قطع پروازهای خود در هفته‌های آینده به ایران، از جمله بدلیل سودآور نبودن اقتصادی این پروازها خبر دادند؛ شرکت هلندی کی ال ام نیز، که بخشی از گروه ایرفرانس محسوب می شود، پیش تر بدلیل مشابه توقف پروازهای خود در آینده نزدیک را خبر داده بود.

بنیامین نتانیاهو گفته است که دیدار چهار روزه اش به حوزه دریای بالتیک، با هدف «ایجاد توازن در مناسبات اسرائیل با دولت های شمال شرقی اروپا در قیاس با مناسبات دولت او با کشورهای اروپای غربی» برنامه ریزی شده است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، نتانیاهو پنجشنبه پیش از ترک تل آویو همچنین گفت که با سران سه کشور لیتوانی، لتونی و استونی در مورد «لزوم هماهنگی با تحریم های آمریکا علیه ایران» نیز گفت و گو می‌کند.

بنیامین نتانیاهو روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته نیز در دیدار با جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که به اسرائیل رفته بود، در خصوص هماهنگی عملکرد اسرائیل و آمریکا در مورد ایران گفت و گو کرد.

جان بولتون نیز در پایان سفر به اسرائیل در یک نشست خبری در اورشلیم گفت که اثرات تحریم ها علیه ایران فراتر از ارزیابی های آمریکا است.

آمریکا هفته گذشته گروه اقدام ایران را در وزارت خارجه خود تشکیل داد؛ پیش از آن نیز رسانه های اسرائیل از تشکیل کمیته های همکاری و هماهنگی میان نهادهای مهم اسرائیل با آمریکا، با هدف رصد اجرای دقیق تحریم ها علیه ایران خبر داده بودند.

تحریم پروازهای مسافربری، بخشی از اقدامات تنبیهی آمریکا در ارتباط با ایران، چه در دور نخست تحریم ها علیه ایران که از ۱۵ مرداد برقرار شده و چه در دور بعدی تحریم ها که از ۱۳ آبان اجرایی می شود، محسوب نمی شود.

اما کاهش چشمگیر ارزش پول ایران در برابر ارزهای خارجی که در هفته های اخیر تشدید شده و ممکن است از اثرات ثانویه تحریم ها به حساب آید، سودآور نبودن پروازهای خارجی و حتی داخلی در ایران را مطرح کرده زیرا بسیاری از ایرانیانِ طبقه متوسطدیگر توان خرید بلیط های هوایی را ندارند.

تصمیم سه شرکت عمده هوایی اروپایی در توقف پروازها به ایران در شرایطی اعلام شده است که سه کشور اروپایی دخیل در برجام، از بعد از خروج آمریکا از این توافق هسته ای از ۱۸ اردیبهشت، می کوشند اطمینان بدهند که اگر ایران به برجام متعهد بماند، همچنان از مزایایی بهره مند خواهد شد.

با وجود اراده سیاسی سه قدرت اروپایی، نه تنها دهها شرکت این قاره همکاری با ایران را متوقف کرده اند بلکه سه کشور اروپایی نیز هنوز نتوانسته اند راهکار عملی واقعی برای تضمین اجرایی ماندن برجام ارائه کنند؛ امری که ایران نیز در دوره اخیر پی در پی از آن شکایت کرده است.

به رغم توقف پروازهای این سه شرکت هواپیمایی، خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که شرکت‌های آلمانی «لوفت‌هانزا» و ایتالیایی «آلیتالیا» همچنان پروازهای‌شان به ایران را ادامه می‌دهند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه؛ ف.ر
XS
SM
MD
LG