لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

انتقاد نتانیاهو از «عدم همراهی» آمریکا با الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین به خاک اسرائیل


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که آمریکا مانع از آن شده که وی یهودی‌نشین‌های کرانه باختری را به خاک اسرائیل منضم کند.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه ۲۰ مرداد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ۲۰ اسرائیل که حامی دولت اوست، آمریکا را به ناکامی خود در آغاز روند الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن متهم کرد.

وی گفت: «از اول هم روشن بود که اعمال حاکمیت اسرائیل تنها می‌بایست ضمن توافق با آمریکا انجام شود وگرنه من تا حال آن را عملی کرده بودم و حتی هر نخست‌وزیر دیگر اسرائیل نیز آن را انجام داده بود».

آقای نتانیاهو اضافه کرد که رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، «گرفتار مسائل دیگر است» و موضوع حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری «در صدر مشغولیت‌های او نیست».

بنیامین نتانیاهو ابراز «امیدواری» کرد که آمریکا حاکمیت اسرائیل بر حدود ۳۰ درصد از کرانه باختری و «مسائل مهم دیگر برای اسرائیل» را «در آینده نزدیک به رسمیت بشناسد».

به نوشته جروزالم پست، سخنان بنیامین نتانیاهو در حالی بیان شده که بدنبال تشدید اختلاف در ائتلاف حزب او با حزب آبی-سفید به رهبری بنی گانتس، احتمال برگزاری چهارمین انتخابات اسرائیل در کمتر از یک سال و نیم اخیر دوباره تقویت شده‌است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تمامی سخنان آقای نتانیاهو در روزهای اخیر را عملاً باید بخشی از کارزار انتخاباتی جدید او دانست.

حزب لیکود در نظرسنجی‌هایی که در آستانه انتخابات احتمالی صورت گرفته، تضعیف شده در حالی که حزب راستگرای افراطی یامینا به رهبری نفتالی بنت که از الحاق فوری کرانه باختری حمایت می‌کند، به شدت تقویت شده‌است.

یوسی داگان، رئیس شورای یهودی‌نشین‌های سامریه (بخشی از کرانه باختری) دوشنبه در گفت‌وگو با رهبران مسیحیان انجیلی در شماری از کشورهای آفریقا از آنها خواسته بود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به رهبران مسیحی انجیلی پیوسته و به دونالد ترامپ فشار آورند تا مانع از الحاق عملی کرانه باختری به خاک اسرائیل نشود.

رهبران مسیحی انجیلی آمریکا که از رای‌دهندگان به دونالد ترامپ هستند، از الحاق حمایت کرده‌اند.

به نوشته جروزالم پست، الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، نیز دوشنبه در دیدار با سران شورای یهودی‌نشین‌ها به آن‌ها گفت «نگران نباشید؛ کشوری به نام فلسطین برپا نخواهد شد».

بنیامین نتانیاهو که مناسبات نزدیکی با دونالد ترامپ دارد، تا پیش از مصاحبه دوشنبه با شبکه ۲۰ اسرائیل، سخنی در ملأ عام که نشان روشن یا تلویحی از ناخشنودی احتمالی‌اش از عدم همراهی آمریکا با اسرائیل باشد، بیان نکرده بود.

آقای نتانیاهو در نظر داشت الحاق بخشی از کرانه باختری را از ۱۱ تیر آغاز کند. او ظاهراً با تکیه به طرح صلح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» این تصمیم را گرفته بود.

از سوی دیگر، بنی گانتس و گابی اشکنازی، وزیران دفاع و خارجه که سران حزب آبی-سفید در ائتلاف دولت اسرائیل هستند، گفته‌اند موضوع الحاق هرگز در این کابینه بررسی نشد.

طرح آمریکا خاک یهودی‌نشین‌هایی را که دولت‌های اسرائیل در ۵۳ سال سلطه بر کرانه باختری ساخته و حدود نیم میلیون اسرائیلی را در آن‌ها اسکان داده‌اند، در دست اسرائیل باقی می‌گذارد.

اما جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ و سرپرست تیم تنظیم‌کننده طرح «معامله قرن» و همچنین دیوید فریدمن، در مصاحبه‌هایی در دوره اخیر تأکید کرده بودند که رونمایی از این طرح به معنی حمایت عملی از الحاق نیست.

در همین حال آقای کوشنر فلسطینیان را به بازگشت به میز مذاکرات فراخوانده و گفته بود در غیر این صورت، آمریکا از الحاق حمایت خواهد کرد.

اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی اخراج شده از کاخ سفید، در چند مصاحبه در هفته‌های اخیر با رسانه‌های اسرائیل، به بنیامین نتانیاهو قاطعانه توصیه کرده که الحاق کرانه باختری را آغاز کرده و منتظر موافقت واشینگتن نماند.

حکومت خودگردانی و سایر جناح‌های فلسطینی با تکیه به حمایت اکثریت جامعه جهانی، به اسرائیل نسبت به عواقب الحاق کرانه باختری، هشدار داده‌اند.

فلسطینیان و قطعنامه‌های سازمان ملل تأکید دارند که کشور فلسطین باید در تمامی کرانه باختری و غزه و با پایتختی شرق بیت‌المقدس/اورشلیم برپا شود.

کشورهای عربی و دولت‌های اروپایی، شامل سران آلمان، فرانسه و بریتانیا که با اسرائیل مناسبات نزدیک دارند، اسرائیل را از عملی کردن الحاق برحذر کردند تا امید به تحقق صلح از بین نرود.

XS
SM
MD
LG