لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

گزارش شاخص جهانی صلح؛ ایران در جایگاه ۱۴۲


جدیدترین گزارش شاخص جهانی صلح منتشر شده است.
جدیدترین گزارش شاخص جهانی صلح منتشر شده است.

جدیدترین گزارش شاخص جهانی صلح که روز چهارشنبه توسط مؤسسه بین‌المللی صلح و اقتصاد منتشر شد٬ می‌گوید صلح و آرامش جهانی رو به وخامت رفته و این چهارمین بار در پنج سال گذشته است که جهان سقوط صلح را تجربه می‌کند.
براساس این رده‌بندی وضعیت صلح در ۸۰ کشور جهان رو به وخامت رفته است.

اروپا همچنان به عنوان صلح‌آمیزترین منطقه شناخته شده و خاورمیانه و شمال آفریقا ناامن‌ترین نقاط جهان‌اند.

در این رده‌بندی ایران در جایگاه ۱۴۲ قرار گرفته و به این ترتیب جایگاهش نسبت به سال قبل سه پله سقوط کرده است.

مؤسسه بین‌المللی صلح و اقتصاد، مؤلفه‌های مختلفی را در رده‌بندی خود در نظر می‌گیرد، از جمله تنش‌های داخلی و خارجی شامل تنش‌های سیاسی٬ هزینه‌های نظامی٬ نقش‌داشتن در تروریسم و میزان خشونت٬ درگیری٬ قتل و بازداشت.

این مؤسسه می‌گوید در گزارش اخیر٬ ایران بیشترین سقوط صلح را در منطقه داشته که یکی از دلایل آن تظاهرات اعتراضی آبان‌ماه ۹۸ است٬ اعتراض‌هایی در انتقاد از وضعیت اقتصادی و تورم شدید در ایران که با خشونت سرکوب شد.

از دیگر عواملی که همواره در تنزل جایگاه ایران موثر بوده٬ حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه به ویژه در یمن٬‌ سوریه و عراق است.

در جدیدترین گزارش شاخص جهانی صلح ۱۶۳ کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند٬ صلح‌آمیزترین کشور جهان ایسلند است که مانند سال‌های گذشته در رتبه اول قرار گرفته و پس از آن نیوزیلند٬ پرتغال٬ اتریش و دانمارک با کسب رتبه‌های دوم تا پنجم به عنوان صلح‌آمیزترین کشورهای جهان شناخته شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا با هفت پله صعود در رتبه ۱۲۱ قرار گرفته است.

مؤسسه بین‌المللی صلح و اقتصاد٬ کشورها را از لحاظ شاخص صلح در چهار گروه دسته‌بندی کرده و آنها را با رنگ‌های متفاوت روی نقشه نمایش داده٬ رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز که به ترتیب نمایانگر بهترین تا بدترین کشورها در این رتبه‌بندی ست و ایران با رنگ نارنجی ترسیم شده است.

در رتبه‌بندی شاخص جهانی صلح ۲۱ کشور وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند٬ اما برای اینکه وضعیت ایران را بهتر متوجه شویم جالب است بدانیم که ایران در رده پایین‌تری نسبت به مصر٬ عربستان سعودی٬ مکزیک٬ هند و کنیا قرار دارد.

بدترین کشورها از نظر صلح و امنیت٬ عراق٬ سوریه و افغانستان شناخته شده‌اند.

مؤسسه بین‌المللی صلح و اقتصاد می‌گوید در جهانی سرشار از صلح و امنیت وضعیت زندگی همه بهبود خواهد یافت٬ به خصوص حالا که جهان درگیر بحران ویروس کروناست٬ صلح و آرامش به مقابله با این بیماری کمک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG