لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا عربستان را مسئول قتل جمال خاشقجی دانست

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

کمیته حقوق کودکان سازمان ملل: عربستان کشتار کودکان و غیرنظامیان را در یمن متوقف کند

کمیته حقوق کودکان سازمان ملل روز پنجشنبه از عربستان خواست حملات هوایی غیرقانونی مرگبار به غیرنظامیان در یمن را متوقف کند و عاملان کشتار کودکان را به محاکمه بکشاند.

در جنگ سه‌ونیم ساله یمن بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده و این کشور در آستانه قحطی گرفته است. عربستان هم در جنگ با حوثی‌ها دستاورد محسوسی نداشته است.

عربستان هفته گذشته به کمیته حقوق کودکان سازمان ملل گفت که سخت تلاش کرده جلوی اشتباهات را بگیرد.

کمیته حقوق کودکان سازمان ملل که متشکل از ۱۸ کارشناس مستقل است، در گزارش خود ضمن اشاره به وعده عربستان برای جلوگیری از اشتباهات، تاکید کرده کودکان یمنی همچنان کشته، زخمی و یتیم می‌شوند.

بنا بر این گزارش از ماه مارس سال ۲۰۱۵ دست کم ۱۲۴۸ کودک یمنی کشته شده‌ و حدود همین تعداد هم زخمی شده‌اند.

این کمیته از ائتلاف سعودی خواسته که به محاصره دریایی و هوایی یمن را خاتمه دهد تا میلیون‌ها یمنی‌ها نیازهای غذایی و دیگر مایحتاج ضروری خود را تامین کنند.

برکناری مدیر مدرسه دخترانه پس از «خون‌گیری» فرد ناشناس از دانش‌آموزان

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه از برکناری مدیر مدرسه دخترانه‌ای در تاکستان خبر داد که فردی ناشناس به آن مراجعه کرده و از دختران «تست قند خون» گرفته بود.

این خبرگزاری گزارش می‌دهد که خانواده‌های دانش‌آموزان چهارشنبه شب در مرکز بهداشت تاکستان تجمع کرده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از فرماندار شهرستان تاكستان نوشت: «جوانی که عضویت وی از سوی هلال‌ احمر تکذیب شده به بهانه غربالگری سلامت دانش‌آموزان دخترانه متوسطه اول مدرسه سما با سهل‌انگاری مدیر مدرسه و بدون توجه به قوانین و آیین‌نامه‌های حراستی مرتبط، به تست قند خون دانش آموزان دختر این مرکز آموزشی اقدام كرده است.»

او ادامه داد: «در پی آزمایش‌های تخصصی و واکسینه نمودن دانش‌آموزان هیچ‌گونه علائمی از بیماری در این دانش‌آموزان یافت نشده و هیچ‌گونه آسیبی آنها را تهدید نمی‌کند.»

در همین حال علی‌اصغر طاهرخانی، سرپرست اداره آموزش‌ و پرورش شهرستان تاکستان، از «دستگیری شخص خاطی» خبر داده است.

در حالی که در خبرها آمده بود که متهم «با سرنگ مشترک» از دختران خون گرفته است، فرمانده پلیس تاکستان این خبر را تکذیب کرده و اشاره کرد که خود او به هیچ بیماری واگیردار مبتلا نیست و «اصلاً خون‌گیری اتفاق نیفتاده است».

فرود اضطراری موشک سویوز روسیه با دو فضانورد

سازمان فضایی روسیه روز پنج‌شنبه از فرود اضطراری یک فروند موشک سویوز این کشور از ایستگاه فضایی بین‌المللی بر روی زمین خبر داد.

این موشک صبح پنج‌شنبه به مقصد ایستگاه فضایی پرتاب شده بود، اما به دلیل مشکل فنی به زمین بازگشت.

گزارش‌ها حاکی از سلامت دو فضانوردی است که با این موشک مجبور به فرود اضطراری شدند.

سازمان فضایی روسیه روز پنج‌شنبه در یک پیام توییتری خبر داد که این موشک در قزاقستان فرود آمده و دو فضانورد سالم هستند.

دستگیری آخرین متهم در پرونده «تجاوزهای جنسی» ایرانشهر

خبرگزاری میزان چهارشنبه شب به نقل از دادستان سیستان و بلوچستان از دستگیری «آخرین متهم» در پرونده «تجاوزهای جنسی» ایرانشهر خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان از ذکر جزئیات در این باره خودداری کرده و فقط گفته است که این فرد با نام اختصاری «الف. ب.» در شهر چابهار بازداشت شده است.

اواخر تیرماه سال جاری ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، اعلام کرد که تاکنون سه متهم پرونده تجاوز در ایرانشهر بازداشت شده‌اند و متهم چهارم تحت پیگرد قانونی است.

یکی از قربانیان این تجاوزها پیشتر به رادیوفردا گفته بود که متهم دوم این پرونده، به تجاوز به ۴۱ نفر اعتراف کرده است. مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی تجاوز به ۴۱ نفر را تکذیب کرده‌اند.

مولوی طیب ملازهی، امام جمعه اهل سنت ایرانشهر، در خردادماه سال جاری در خطبه‌های نماز عید فطر از «تجاوز به ۴۱ دختر» در این شهرستان و دستگیری یکی از متهمان خبر داد که به گفته او فردی «سرمایه‌دار و غنی» و از «اوباش» است.

قاچاق «بیش از یک میلیارد لیتر سوخت» به خارج از مرزهای ایران

خبرگزاری مهر به نقل از رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت که «طی دو تا سه ماه گذشته، بیش از یک میلیارد لیتر سوخت قاچاق شده است».

علی مویدی با تاکید بر این که «عدم تنظیم قیمت سوخت» یا به عبارتی ارزان بودن آن در ایران دلیل عمده قاچاق این کالا به خارج از مرزهاست گفت: «به دلیل عدم تنظیم قیمت سوخت شاهد این جرم مشهود در مرز به صورت روزانه هستیم و میلیاردها لیتر از سرمایه این ملت به تاراج می‌رود.»

او در ادامه «یکی از گام‌های اولیه برای مقابله با قاچاق سوخت» را «احیای کارت سوخت» در ایران دانست.

افزایش فشار بر عربستان سعودی در پرونده روزنامه‌نگار منتقد «گمشده»

در ادامه انتشار گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌ها از «مفقود» شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول، رئیس جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه از این کشور خواست فیلم خروج این روزنامه‌نگار از کنسول‌گری را منتشر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ضمن تاکید بر این که دولتش در این باره «سکوت نخواهد کرد» از مقامات سعودی خواست تا فیلم خروج جمال خاشقجی از کنسول‌گری عربستان در استانبول را منتشر کنند.

مقامات سعودی اصرار دارند که آقای خاشقجی پس از اتمام کارش در کنسول‌گری از ساختمان خارج شده است.

این در حالی است که در حال حاضر تنها ویدئویی از ورود او به این ساختمان وجود دارد.

اظهار نظر رئیس جمهور ترکیه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که مقامات دولت دونالد ترامپ از جمله خود او نیز در این باره اظهار نظر کرده و بر ضرورت افشای حقیقت تاکید کردند.

آغاز «دور جدید مقابله با صرافی‌های متخلف» در ایران

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه به نقل از بانک مرکزی ایران از «دور جدید مقابله با صرافی‌های متخلف» در کشور خبر داد.

مهر در ادامه خبر داد: «در پی عدم رعایت قوانین و ضوابط، مجوز دو صرافی باطل [شد] و هفت صرافی نیز بین یک تا سه ماه از ادامه فعالیت منع و تعلیق شدند.»

یک فرمانده سپاه: خنثی‌سازی بیش از هزار توطئه تروریستی در ماه محرم

خبرگزاری مهر به نقل از مسئول اداره زمینی عملیات کل سپاه از کشف و خنثی‌سازی «بیش از هزار توطئه به قصد برهم زدن مراسم ایام ماه محرم» در سال جاری خبر داد.

به گفته مرتضی میریان، «در ماه محرم بیش از هزار توطئه کشف شد، از جمله خودروهای انتحاری که قصد داشتند چه از سمت غرب و چه شرق وارد پایتخت کنند که به نوعی خنثی شد و دشمن نتوانست نقشه‌هایش را عملی کند.»

آقای میریان توضیح نداد که چه گروه یا گروه‌هایی در این «توطئه‌ها» دست داشتند.

مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌های گذشته نیز درباره خنثی‌سازی طرح‌های حمله به مراسم عزاداری عاشورا به‌ویژه در تهران و استان فارس خبر داده‌اند، اما آمار «بیش از هزار توطئه» رقم تازه و بسیار بالایی است.

در همین حال مقام‌های ایران به طور معمول توضیح بیشتری درباره بیشتر این موارد نمی‌دهند و این گونه اخبار و گزارش‌ها در حد ارائه آمار باقی می‌ماند.

تاکید پومپئو بر حمایت از اسرائیل در جریان مقابله با نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل حق دارد از تمامیت ارضی و استقلال خود دفاع کند و «این یعنی ما تا هر زمانی که تهدیدهای ناشی از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه [علیه اسرائیل] وجود داشته باشد، از این‌که اسرائیل آن‌ها را هدف قرار دهد حمایت می‌کنیم».

مایکل پومپئو، در جریان نشستی با یک گروه حامی دولت اسرائیل در واشینگتن، تاکید کرده دولت ترامپ دست به «کارزاری تاریخی و بین‌المللی» برای وارد آوردن فشارهای سیاسی و دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی زده‌است.

پومپئو در جمع اعضای «بنیاد یهودی برای امنیت ملی آمریکا» (ج‌ی‌ن‌س‌ا) می‌گوید: بشار اسد به خاطر کمک‌های روسیه و ایران و برخی دیگر بازیگران منطقه‌ای موفق شده خود را بر سوریه مسلط کند. داعش هنوز به‌طور کامل نابود نشده است، و این تغییرات در شرایط، سبب شده تا لزوم بازنگری سیاست‌های آمریکا در سوریه احساس شود.

به گفته وزیر خارجه آمریکا نابودی داعش همچنان مهم‌ترین هدف آمریکا است؛ در عین حال باید برای بحران سوریه راه‌حلی سیاسی و مسالمت‌آمیز پیدا کرد و تمامی ایرانی‌ها و نیروهای مورد حمایت ایران باید از سوریه خارج شوند.

دیپلمات ارشت دولت ترامپ می‌گوید «اگر دولت سوریه این اطمینان را ایجاد نکند که تمامی نیروهای مورد حمایت ایران از آن کشور خارج شده‌اند، یک دلار هم از آمریکا برای بازسازی سوریه دریافت نخواهد کرد».

ایران در کنار روسیه، دو کشور اصلی حامی بشار اسد، می‌گویند به درخواست دولت مرکزی سوریه و برای «نبرد با تروریسم» وارد این کارزار نظامی شده‌اند. جمهوری اسلامی خروج از سوریه به‌خاطر فشارهای آمریکا و اسرائیل را رد کرده و می‌گوید چنین خواسته‌ای باید از سوی دولت بشار اسد مطرح شود.

تندباد «مایکل»؛ قوی‌ترین توفان هشتاد سال گذشته در فلوریدا

تندباد مایکل که در مدت کوتاهی از یک توفان استوایی ملایم به یک ابـرتندباد تبدیل شده، شدیدترین توفانی‌ست که در هشتاد سال گذشته به ایالت فلوریدای آمریکا می‌رسد.

رویترز می‌گوید این توفان سومین توفان قوی در تاریخ خشکی اصلی آمریکا به‌شمار می‌رود.

این تندباد نخست مناطق شمال شرقی ساحل فلوریدا را درنوردید، آن‌هم در حالی‌که سرعت بادهای آن به حدود ۲۵۰ کیلومتر رسیده‌است.

قدرت این توفان در حدی‌ست که با وجود گذشتن از خشکی، در حالی‌که معمولا این موضوع از سرعت بادهای آن می‌کاهد، همچنان یک توفان قوی، به‌شمار می‌رود.

تندبادهای دریایی در این منطقه از جهان به پنج دسته تقسیم می‌شوند که شماره‌هایی از یک تا پنج را در برمی‌گیرد. به‌ترتیب با بادهایی که سرعت آن‌ها از حداکثر ۹۵ کیلومتر در ساعت (درجه ۱) تا بیش از ۲۵۲ کیلومتر در ساعت (درجه ۵) می‌رسند.

اگر سرعت بادهای مایکل تنها دو کیلومتر در ساعت بیشتر بود، این توفند در میان قوی‌ترین توفان‌ها یعنی درجه ۵ طبقه‌بندی می‌شد.

مقام‌های ایالت‌های فلوریدا، کارولینای شمالی و جنوبی در مورد بارش شدید باران و توفان‌های استوایی بیشتر هشدار داده‌اند. ایالت‌های کارولینای شمالی و جنوبی همچنان مشکلات ناشی از توفان فلورنس را از سرنگذرانده‌اند که مایکل از راه رسیده‌است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG