لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا عربستان را مسئول قتل جمال خاشقجی دانست

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

نماینده مجلس: آب رفسنجان آرسنیک دارد

احمد انارکی محمدی، نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، از تأثیر مخرب زیست محیطی کارخانه مس سرچشمه گفت و افزود آب آشامیدنی شهر رفسنجان در نتیجه کار این کارخانه سرطان‌زا شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، این نماینده مجلس گفته است آرسنیک خون مردم منطقه به دلیل نوشیدن آب ۲۰ برابر حد مجاز است.

احمد انارکی با اعلام اینکه سازمان محیط زیست باید فکر جدی در برخورد با مسئولان این کارخانه کرده و حتی آن را تعطیل کند، افزود که کارخانه مس سرچشمه به صورت «خصولتی» اداره می‌شود، به گونه‌ای که بخشی از سهام آن مربوط به سهام عدالت بوده و بخشی در اختیار بانک‌های خصوصی است.

روحانی با تخفیف ۳۵ درصدی نرخ ارز برای روادید اربعین موافقت کرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با پیشنهاد بانک مرکزی برای تخفیف در نرخ ارز روادید اربعین موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عبدالرضا همتی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آنچه «اهمیت حضور مردم در این همایش» نامید، پیشنهاد کرده بود برای مسافران اربعین ۳۵ درصد تخفیف در نرخ ارز اعمال شود.

با قبول این تخفیف، هر مسافرِ عراق در زمان اربعین، روادید ۴۱ دلاری را با احتساب هر دلار ۷۵۰۰ تومان خواهد خرید. بدین ترتیب هزینه روادید حدود ۱۰۷ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

به موجب مصوبه مجلس، زائرین اربعین که از تاریخ ۳ مهر ۹۷ تا ۲۲ آبان ۹۷ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.

بنا بر اعلام ستاد اربعین، سال گذشته ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این ایام به عراق سفر کردند.

دیدبان حقوق بشر خواستار آزادی فوری فعالان محیط زیست شد

دیدبان حقوق بشر روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری یا ارائه مدارک مستدل برای ادامه بازداشت فعالان محیط زیست در ایران شد.

در این بیانیه آمده است پس از گذشت ۸ ماه از بازداشت این هشت فعال محیط ‌زیست هنوز موارد اتهامی این افراد به طور واضح و روشن بیان نشده است.

سارا لی ویتسون، مدیر خاورمیانه‌ای ین سازمان مدافع حقوق بشر در این باره گفته است «قوه قضاییه ایران به جای دفاع از عدالت بار دیگر بر نقش برجسته خود به عنوان متصدی سرکوب در حکومت ایران اصرار می‌ورزد».

خانواده‌های افراد بازداشت شده، مرداد ماه سال جاری اعلام کردند که قوه قضاییه به فعالان محیط زیست اجازه استفاده از وکلای مدافع به انتخاب خودشان را نداده است. قوه قضاییه می‌گوید بازداشت‌شدگان باید تنها از ۲۰ وکیل معرفی شده از سوی این قوه بهره بگیرند.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا عربستان را مسئول قتل جمال خاشقجی دانست

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌گوید به باور او جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی به قتل رسیده و هیچ تردیدی وجود نداد که عربستان سعودی این قتل را انجام داده است.

سناتور جمهوری‌خواه باب کورکر به سی‌ان‌ان گفت سازمان‌های اطلاعاتی، عربستان سعودی را مستقیما مسئول ناپدید شدن جمال خاشقجی ستون‌نویس واشینگتن می‌دانند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده در روزنامه واشینگتن پست و نیویورک‌تایمز سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مکالمات مقام‌های سعودی را شنود کرده‌اند که موضع آن به دام انداختن جمال خاشقجی و انتقال آن به عربستان بوده است.

مدیرعامل بی‌پی: با تحریم ایران شاهد بی‌ثباتی شدید در بازار نفت خواهیم بود

استیو سجویک مدیرعامل بی‌پیمی‌گوید تحریم نفتی ایران بازار نفت را «به شدت بی‌ثبات» می‌کند.

مدیرعامل بی‌پی به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: «به گمانم ۴۵ روز بی‌ثباتی شدید خواهد بود، ممکن است افزایش قیمت داشته باشیم یا طور دیگری شود.»

مدیرعامل بی‌پی همچنین گفت به نظر او عربستان توان پر کردن خلا بازار را دارد اما در حال حاضر «شرایط بسیار پیش‌بینی‌ناپذیری در مورد ونزوئلا و البته تحریم‌های ایران وجود دارد.»

انتشار تصاویر مربوط به ناپدید شدن جمال خاشقجی

ترکیه تصاویری دوربین‌های مداربسته‌ را در ارتباط با ناپدید شدن جمال خاشقجی منتشر کرده است. در این تصاویر ورود «گروه ضربت» سعودی به استانبول نشان داده می‌شود. خودروی ون سیاه‌رنگی هم در مقابل کنسولگری پارک شده که به گزارش رسانه‌های ترکیه احتمالا جسد روزنامه‌نگار ناراضی سعودی با آن حمل شده است. لحظه ورود جمال خاشقجی به کنسولگری، و نامزد او نیز در این تصاویر ثبت است. ترکیه خواستار دریافت تصاویر دوربین‌های مداربسته کنسولگری سعودی شده اما کنسولگری گفته است که در آن روز دوربین‌ها کار نمی‌کردند.

تعلیق پرواز جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵

وزارت دفاع آمریکا پرواز جنگنده‌‌های رادارگریز اف‌-۳۵ را در پی سقوط یکی از این جنگنده‌ها متوقف کرد.

ششم مهرماه امسال یک فروند اف-۳۵ بی، در سواحل کارولینای جنوبی سقوط کرد اما خلبان هواپیما توانست به موقع ایجکت کند و زنده ماند.

تعلیق پرواز این هواپیما به خاطر بازرسی در سیستم سوخت‌رسانی صورت گرفته است.

جو دلاودووا سخنگوی پروژه ب-۳۵ گفت آمریکا، اسرائیل و بریتانیا پرواز این هواپیماها را به حال تعلیق درآورده‌اند.

برکناری معاون محیط زیست سمنان به دلیل مرگ‌ گورخرهای ایرانی

عباسعلی دامنگیر، مدیرکل محیط زیست استان سمنان، به دلیل قصور و کوتاهی در پروژه انتقال گورخر ایرانی رسما عذرخواهی و معاون محیط زیست طبیعی استان را عزل کرد.

به گزارش ایلنا مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، ضمن اظهار تاسف بابت تلف شدن پنج راس گورخر در پروژه انتقال از پارک ملی توران به پارک ملی کویر، از تمام مردم، دوستداران محیط زیست و حیات وحش و مسئولان سازمان، رسما عذرخواهی و معاون محیط زیست طبیعی آن استان را از سمتش عزل کرد.

هفته گذشته در جریان زنده‌گیری و انتقال ۱۰ گورخر ایرانی از پارک ملی توران در استان سمنان به پارک ملی کویر تلف شدند.

یک راس از این گورخر‌ها در ابتدای عملیات تلف شد؛ دو راس در حین انتقال به پارک ملی کویر و دو راس هم پس از عملیات زنده‌گیری.

مشارکت گروه تحقیقاتی آلمانی در توسعه بخش انرژی ورامین

یک گروه تحقیقاتی دانشگاه اشتوتگارت آلمان مشارکت در طرح توسعه شهرستان ورامین در حوزه محیط زیست را آغاز کرد.

به گزارش ایرنا دکتر آلتروپ رئیس گروه تحقیقاتی دانشگاه اشتوتگارت آلمان در جلسه مشترک با سرپرست فرمانداری ورامین گفت: «این گروه تحقیقاتی بر روی مدیریت توسعه پایدار در بخش مدیریت انرژی تحقیقات خود را آغاز کرده و با توجه به ظرفیت‌هایی که شهرستان ورامین در این زمینه برخوردار است، با همکاری دانشگاه شریف فعالیت‌های خود را به مدت سه سال در این شهرستان اجرا می‌کند.»

وزارت بهداشت: حدود ۴۳ هزار نفر در ایران ایدز دارند

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد آخرین برآوردها حاکی از ابتلای ۴۳ هزار نفر به بیماری ایدز در کشور است.

محمدمهدی گویا به ایرنا گفت: «در حال حاضر تنها ۱۳ هزار نفر از بیماران مبتلا به ایدز کشور شناسایی شده و تحت درمان قرار دارند.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از اینکه درمورد حدود ۳۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز هیچ اطلاعاتی در دست نیست، ابراز نگرانی کرد و گفت: «باید از لحاظ فرهنگی زمینه‌ای فراهم شود تا این بیماران نیز خود را معرفی خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.»

به گفته وی پس از انقلاب حدود ۱۰هزار نفر بر اثر ابتلا به ایدز جان باختند. این مقام وزارت بهداشت علت اصلی ابتلا به بیماری ایدز در ایران را اعتیاد تزریقی عنوان کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG