لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۹

خبرخوان شنبه ۲۷ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست و هفتمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۳:۵۷ ۲۷.۵.۱۳۹۷

صدور حکم زندان طولانی مدت برای مدیر موسسه مالی ثامن الحجج

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، روز شنبه خبر داد که برای ابوالفضل میر علی، مدیر موسسه مالی ثامن الحجج و داماد جامام جمعه سابق سبزوار، حکم زندان «طولانی مدت» صادر شده است.

آقای اسماعیلی به جزئیات این حکم و حکم دیگر متهمان پرونده فساد مالی این موسسه اشاره‌ای نکرده است.

ربابه ابراهیمی دختر امام جمعه سابق سبزوار و همسر ابوالفضل میرعلی دیگر عضو هیئت مدیره این موسسه و متهم ردیف دوم این پرونده است.

۲۳:۱۰ ۲۷.۵.۱۳۹۷

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه در یکسری نوشته توییتری رسانه‌های اجتماعی را به اعمال تبعیض علیه جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران متهم کرد.

وی در این نوشته‌ها بدون اشاره به رسانه اجتماعی خاصی عنوان کرد که این رسانه‌ها دست به سانسور می‌زنند، اما دولت او اجازه نخواهد داد این مسئله ادامه پیدا کند.

حملات آقای ترامپ به رسانه‌های اجتماعی دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که فیسبوک و یوتیوب صفحات مربوط به وبسایت‌های آلکس جونز، برنامه‌ساز رادیویی و از هواداران آقای ترامپ را حذف کردند. توییتر نیز این هفته اکانت آقای جونز را به اتهام نقض قوانین این رسانه در رابطه با تهدیدهای خشونت‌آمیز مسدود کرد.

۱۶:۴۴ ۲۷.۵.۱۳۹۷

ازدواج هزار دختر زیر ۱۸ سال در چهار ماه در استان کردستان

حسین صومی، مدیرکل ثبت احوال کردستان، به خبرگزاری ایلنا گفت که در چهار ماه نخست امسال بیش از ۴۵۰۰ مورد ازدواج در این استان ثبت شد که ۹۷۰ مورد آن (معادل ۲۱ درصد) مربوط به دختران کمتر از ۱۸ سال بوده است.

به گفته آقای صومی، از این میزان ۳۶ مورد هم مربوط به پسران کمتر از ۱۸ سال بوده است.

ماه گذشته در جریان بررسی جزئیات لایحه «حمایت از حقوق کودک»، مواد مربوط به رسمی شدن حداقل سن ۱۸ سال برای ازدواج و تعیین مجازات برای والدینی که فرزندان خود را در سنین پایین‌تر وادار به ازدواج کنند، از این لایحه کنار گذاشته شد.

گزارش رویا کریمی مجد درباره جزئیات این لایحه

۱۶:۴۱ ۲۷.۵.۱۳۹۷

دیوان عالی کشور حکم پنج سال حبس محمدعلی طاهری را «تایید کرد»

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی طاهری، بنیانگذار مکتب «عرفان حلقه»، به خبرگزاری ایلنا گفت که دیوان عالی کشور با رد اعتراض او، حکم قبلی پنج سال حبس برای موکلش را تایید کرده است.

با این حال آقای علیزاده به خبرگزاری ایلنا گفت: «امیدواریم که طاهری را طبق آن وعده‌ای که داده بودند در این هفته آزاد کنند؛ چرا که ایشان بیش از نصف حبس خود را تحمل کرده و می‌تواند آزاد شود.»

دادگاه انقلاب در بهمن ۱۳۹۰ محمدعلی طاهری را به خاطر آن چه «توهین به مقدسات و بیان مطالبی که هیچ گونه تخصصی در آنها نداشته و ادعای الهام و دریافت آگاهی و ارائه این دریافت‌ها به دیگران» خوانده شد به پنج سال حبس محکوم کرد.

با این حال شهریور سال گذشته احتمال صدور حکم اعدام برای او مطرح شد.

محمود علیزاده طباطبایی همچنین به ایلنا گفته است که به دلیل اصرار آقای طاهری و با وجودی که نیمی از دوره حبس طی شده، وی درخواست اعاده دادرسی خواهد کرد.

۱۴:۵۷ ۲۷.۵.۱۳۹۷

بازداشت سه وکیل معترض در مقابل مجلس شورای اسلامی

یک منبع آگاه به رادیو فردا گفت که قاسم شعله سعدی، حقوقدان و فعال سیاسی، به همراه آرش کیخسروی و مسعود جوادیه روز شنبه در جریان یک اعتراض سیاسی در مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران بازداشت شده است.

عده‌ای از کاربران توییتر نیز با انتشار ویدئویی کوتاه این خبر را تایید کرده‌اند.

آقای شعله‌سعدی روز جمعه با انتشار ویدئویی اعلام کرده بود که روز شنبه مقابل مجلس حاضر می‌شود.

این حقوقدان گفته بود که با «تاسی به محمد مصدق»، در اعتراض به نظارت استصوابی به میدان بهارستان می‌رود.

۱۴:۵۵ ۲۷.۵.۱۳۹۷

در ایران، ۲۳۰۰ خبرگزاری وجود دارد

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از مدیرکل مطبوعات در وزارت ارشاد ایران گفت که در ایران ۲۳۰۰ خبرگزاری وجود دارد که از این میان هزار خبرگزاری غیرفعال است.

وجود این تعداد چشمگیر خبرگزاری در کشور در حالی است که ایران چندین سال متوالی است که در رتبه‌بندی‌های جهانی آزادی مطبوعات مقامی بسیار پایین دارد.

از ایران همچنین بارها به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زندان‌ها برای روزنامه‌نگاران یاد شده است.

به گفته مقام مطبوعاتی وزارت ارشاد، در کشور هفت هزار مطبوعات مکتوب [روزنامه] هست که از این میان ۳۲۰۰ مورد «فعال هستند».

به گفته محمدرضا دربندی، «از ۳۸۰۰ نشریه فعال کشور ۳۰۰ مورد آنها روزنامه، ۱۸۰۰ مورد هفته‌نامه و ۱۹۰۰ مورد آنها ماهنامه هستند».

او افزود: «همچنین ۱۴۰۰ مدیر مسئول نشریه در کشور خانم هستند و ۱۵۰ نشریه به اهل سنت تعلق دارد.»

در خردادماه سال جاری، حسن روحانی، رئیس جمهور، از محبوبیت رسانه‌های خارج از کشور در میان مردم ایران انتقاد و اذعان کرد که رسانه‌های داخلی «مرجع» مردم نیستند و «در کمتر جایی» اعتنا و توجه به رسانه‌های خارج از کشور در حد ایران است.

۱۴:۳۵ ۲۷.۵.۱۳۹۷

کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، درگذشت

کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و برنده جایزه نوبل صلح، روز شنبه در ۸۰ سالگی به علت بیماری درگذشت.

خبرگزاری فرانسه خبر درگذشت این دیپلمات سرشناس را به نقل از بنیاد آقای عنان اعلام کرد.

سرپرستی یک هیئت تحقیق مستقل درباره نقض حقوق بشر مردم روهینگیا در کشور میانمار از جمله آخرین فعالیت‌های آقای عنان بود.

۱۳:۴۵ ۲۷.۵.۱۳۹۷

«هجوم» مأموران وزارت اطلاعات به خانه نسرین ستوده

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، فعال حقوق بشر زندانی، از هجوم مأموران وزارت اطلاعات به خانه‌اش و «زیر و رو کردن تمام خانه» خبر داد. در همین حال سازمان دیدبان حقوق بشر با انتقاد شدید از حکم اخیر علیه نسرین ستوده، صدور چنین حکمی را نشانگر رویکرد قوه قضائیه جمهوری اسلامی در «جرم‌انگاری» فعالیت‌های حقوق بشری دانست.

هجوم به منزل نسرین ستوده، در گفت‌وگو با رضا خندان، همسر او
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:00 0:00
لینک مستقیم


نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد بازداشت شد و به گفته همسر و همچنین وکیلش، سه پرونده جدید برای او باز شده که در یکی از آنها «عنوان اتهامی جاسوسی» است.

۱۳:۰۳ ۲۷.۵.۱۳۹۷

غلظت ذرات غبار در هوای زابل به «هشت برابر حد مجاز» رسید

خبرگزاری ایسنا به نقل از رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت که در شبانه‌روز گذشته سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در زابل به ۹۷ کیلومتر در ساعت رسیده و این امر غلظت ذرات غبار در هوای این شهر را به هشت برابر حد مجاز رسانده است.

علی ملاشاهی در ادامه با بیان این که در شهرهای زهک و هیرمند نیز سرعت وزش باد به حدود ۷۰ کیلومتر در ساعت رسیده گفت: شدت گردوخاک در شهر زهک بیش از سایر نواحی شمال استان شد، به طوری‌ که دید افقی در ‌این شهر به دو هزار متر کاهش یافت‌.

۱۲:۵۱ ۲۷.۵.۱۳۹۷

ذخیره آب در سدهای تهران ۲۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت

وزارت نیرو حجم ذخیره آب سدهای پنجگانه استان تهران در روزهای پایانی مرداد جاری را ۷۴۲ میلیون مترمکعب اعلام کرد که بیانگر کاهش ۲۵۰ میلیون مترمکعبی نسبت به سال آبی گذشته است.

بررسی آخرین وضعیت منابع آبی استان تهران بیانگر کاهش ۲۲ درصدی بارندگی این استان نسبت به سال گذشته است.

میزان نزولات جوی استان تهران نیز از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر ۹۶) تاکنون به ۲۵۲ میلی‌متر رسیده که در مقایسه با متوسط درازمدت نیز کاهش هشت درصدی دارد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG