لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

خبرخوان شنبه ۲۷ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست و هفتمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۱۲:۴۸ ۲۷.۵.۱۳۹۷

«افزایش ده درصدی» صادرات از بنادر ایران

خبرگزاری رسمی ایرنا روز شنبه به نقل از معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که «چهار ماه امسال صادرات از بنادر کشور ده درصد افزایش و واردات ۱۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال داشت».

به گفته محمدعلی حسن‌زاده، بررسی از بندر عسلویه در این مدت نشان می‌دهد که دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن صادرات انجام شده که در همسنجی با پارسال ۲۰۰ هزار تن افزایش دارد.

به گفته این مقام مسئول، صادرات مواد نفتی از پایانه خارک نیز در این مدت به ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش یافت.

۱۲:۴۴ ۲۷.۵.۱۳۹۷

شش سارق در مشهد اعدام شدند

باشگاه خبرنگاران جوان ایران گزارش داد که روز شنبه شش سارق در شهر مشهد به دار آویخته شدند.

در این گزارش از این شش نفر به عنوان اعضای «باندی مخوف» یاد شده که با «ایجاد رعب و وحشت در بولوار فرودگاه مشهد، حدود ده کیلوگرم طلا را سرقت کردند».

۱۲:۳۹ ۲۷.۵.۱۳۹۷

ابراز خشم از دعوت شدن پوتین به عروسی وزیر اتریشی

مقامات اتحادیه اروپا و به‌ویژه اوکراین از دعوت شدن ولادیمیر پوتین به مراسم عروسی وزیر خارجه اتریش انتقاد کردند.

منتقدان کارین کنایسل، وزیر امور خارجه اتریش، که رئیس جمهور روسیه را به مراسم عروسی خود دعوت کرده است می‌گویند که این اقدام موضع اتحادیه اروپا در برابر مسکو در قضیه اوکراین را تضعیف می‌کند.

ولادیمیر پوتین قرار است روز شنبه بعدازظهر پیش از سفر به برلین و دیدار با آنگلا مرکل، سری به این مراسم بزند.

وزارت خارجه اتریش در بیانیه‌ای سفر پوتین به اتریش را «دیداری شخصی» توصیف کرده و اطمینان داده است که در سیاست‌های این کشور اثری نداشته باشد.

با این حال خبرگزاری فرانسه در گزارش خود می‌گوید که خانم کنایسل مقام خود را مدیون حزب دست راستی و ضد مهاجرت «آزادی» است که با روسیه روابطی نزدیک دارد و از الحاق جزیره کریمه به روسیه حمایت کرده است.

۱۱:۲۹ ۲۷.۵.۱۳۹۷

رئیس دانشگاه تهران: وضعیت پرونده دانشجویان بازداشتی همچنان نامشخص است

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، گفته است وضعیت پرونده‌های دانشجویان بازداشتی این دانشگاه همچنان نامشخص است.

رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به این که «این دانشجویان همچنان به دادگاه احضار می‌شوند» گفت: «به نظر می‌رسد این مسئله قابل حل است؛ اما در نهایت باید منتظر تصمیم نهایی دادگاه تجدید نظر باشیم.»

دیدبان حقوق بشر چند هفته پیش اعلام کرد از بین دانشجویانی که همزمان با اعتراض‌های دی‌ماه گذشته بازداشت شدند، دست‌کم هشت دانشجو از دانشگاه‌های تهران و تبریز به زندان‌های تا هشت سال محکوم شده‌اند و برخی دیگر از دانشجویان نیز به مدت دو سال از هرگونه فعالیت سیاسی و رسانه‌ای و حتی حضور در شبکه‌های اجتماعی محروم شده‌اند.

صدور احکام سنگین برای دانشجویان بازداشتی با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شده و از جمله ۶۸ تشکل دانشجویی در بیانیه‌ای که یکم مرداد منتشر شد، گفته بودند: «لفاظی‌های توجیه‌گرانه‌ صاحبان قدرت، کشور را در مسیر خطرناکی قرار داده‌» است.

۱۱:۲۰ ۲۷.۵.۱۳۹۷

رد شدن تقاضای شهروندی زوج مسلمان در سوئیس به دلیل امتناع از دست دادن

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد که درخواست شهروندی یک زوج مسلمان در شهر لوزان، سوئیس، به دلیل امتناع آنها از دست دادن با جنس مخالف رد شده است.

مقامات این شهر ضمن دفاع از تصمیم خود همچنین گفتند که این زوج در پاسخ دادن به سوالات افرادی از جنس مخالف نیز «مشکل داشته‌اند».

دلیل این تصمیم‌گیری «بی‌احترامی به برابری جنسیتی» از طرف این زوج عنوان شده است.

این مقامات از افشای هویت و ملیت این زوج خودداری کردند.

۰۷:۳۱ ۲۷.۵.۱۳۹۷

چین: گزارش پنتاگون گمانه زنی است

وزارت دفاع چین جمعه از گزارش تازه وزارت دفاع آمریکا پنتاگون در خصوص آموزش خلبان چینی برای حمله به هدف‌های متعلق به آمریکا و متحدان آن کشور انتقاد کرده و گفته است، این گزارش کاملا گمانه‌زنی است.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای گفته است، گزارش پنتاگون به نادرستی اهداف استراتژیک چین را به تصویر کشیده است تا بتواند درباره آنچه را که به اصطلاح تهدید نظامی چین می خواند، بزرگنمایی کند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز گذشته در گزارشی تاکید کرد که چین در سال‌های اخیر ساخت و آزمایش بمب‌افکن‌های دوربرد خود را شدت بخشیده و به نظر می‌رسد که در حال آموزش خلبان‌های این بمبافکن‌ها برای حمله به اهدافی در ایالات متحده باشد.

پنتاگون در این گزارش عنوان کرده بود: «ارتش آزادی‌بخش خلق چین طی سه سال گذشته به سرعت حوزه‌های عملیاتی بمب‌افکن‌های خود را گسترش داده و در استفاده از آنها در مناطق دریایی مهم تجربه کسب کرده و احتمالا هدف از این تمرین‌ها نیز حمله علیه آمریکا و متحدان آن باشد.»

۰۲:۰۱ ۲۷.۵.۱۳۹۷

لغو کمک آمریکا به بازسازی سوریه

​هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۶ مرداد گفته است، کمک ۲۳۰ میلیون دلاری برای بازسازی و تثبیت اوضاع سوریه در محل دیگری هزینه خواهد شد.

به گزارش رویترز، خانم نائورت با این حال تاکید کرد که چنین اقدامی به مثابه عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود در جنگ سوریه نیست.

وزارت خارجه آمریکا می گوید، واشینگتن توانسته است با کمک متحدان و شرکای خود توانسته است ۳۰۰ میلیون دلار کمک برای بازسازی و تثبیت مناطقی که از گروه حکومت اسلامی در شمال شرقی سوریه بازپس گرفته شده، جمع آوری کند، بنابراین کمک اختصاص یافته آمریکا برای الویتهای دیگر سیاست خارجی هزینه خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مارس این کمک را تعلیق کرده بود.

۰۰:۲۲ ۲۷.۵.۱۳۹۷

رد اصلاحیه قانون مقابله با پولشویی در شورای نگهبان

ایسنا به نقل از عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، نوشته است که این شورا لایحه اصلاح قانون مقابل با پولشویی را در چهار بند مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته است.

او توصیحات بیشتری در این باره نداده و تنها گفته است که این لایحه جهت اصلاح به مجلس بازگردانده شده است.

۰۰:۰۲ ۲۷.۵.۱۳۹۷

رویترز: مذاکره بولتون و همتای روسش بر سر خروج نیروهای ایران از سوریه

خبرگزاری رویترز می‌گوید آمریکا و روسیه مذاکراتی دربارهٔ خروج نیروهای ایران از سوریه داشته‌اند و برای ادامه این مذاکرات، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مقامات ارشد روسیه در ژنو دیدار خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته آینده با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

این دیدار که در ژنو صورت خواهد گرفت، ادامه گفت‌وگوی رهبران آمریکا و روسیه در هلسینکی خواهد بود. به گفته یک مقام دولت آمریکا، جنگ سوریه در صدر دستور کار در این دیدار است.

۰۰:۰۰ ۲۷.۵.۱۳۹۷

به خبرخوان روز شنبه ۲۷ مرداد خوش آمدید. در طول ۲۴ ساعت آینده مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در این صفحه در دسترس شماست.

خبرهای مهم روز ۲۶ مرداد را نیز در اینجا دنبال کنید.

بیشتر

XS
SM
MD
LG