لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

خبرخوان شنبه ۲۰ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیستمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۲:۰۰ ۲۰.۵.۱۳۹۷

رهبر جمهوری اسلامی به رئیس قوه قضائیه ایران دستور داد که دادگاه ویژه‌ای با حضور سه قاضی دادگاه انقلاب برای رسیدگی به پرونده «مفسدان اقتصادی» تشکیل شود.

بر اساس این دستور آیت‌الله خامنه‌ای، آرای صادره از این دادگاه به‌جز اعدام، «قطعی و لازم‌الاجرا» است.

وی همچنین دستور داد که احکام اعدام صادر شده از این دادگاه «با مهلت حداکثر ۱۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور» باشد.

این دستور آیت الله خامنه‌ای برخلاف قوانین قضایی جمهوری اسلامی درباره تجدید نظرخواهی احکام در دادگاه‌ها است. طبق قوانین معمول، محکومان دادگاه‌ها حق درخواست تجدید نظر در حکم را دارند، اما در دستور آقای خامنه‌ای چنین حقی برای محکومان در نظر گرفته نشده است.

۲۱:۱۱ ۲۰.۵.۱۳۹۷

حسن روحانی قانون جدید مبارزه با تامین مالی تروریسم را برای اجرا ابلاغ کرد


رئیس جمهور ایران روز شنبه قانون جدید مبارزه با تامین مالی تروریسم را برای اجرا ابلاغ کرد. این قانون در سال ۹۴ تصویب شده بود و نمایندگان مجلس روز ۳۱ تیر ۹۷ بخش‌هایی از آن را تغییر داده بودند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه خبر داد که این شورا این مصوبه مجلس را تائید کرده است.

«قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» یکی از چهار لایحه مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی درایران است. سه لایحه مرتبط با اجرای این مقررات اما به دلیل مخالفت رهبر جمهوری اسلامی و شورای نگهبان تصویب نشده است.

رهبر جمهوری اسلامی در آخرین روز خرداد خواستار کنار گذاشته شدن الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم شده و از مجلس خواسته بود که به طور مستقل قانون‌های خود را در زمینه پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم وضع کند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه ۲۳ تیر، خبر داده بود که شورای نگهبان برای دومین بار مصوبه مجلس درباره لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته، موسوم به پالرمو را رد کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرده بود که این شورا معتقد است، لایحه مبارزه با پولشویی که در مجلس تصویب شده، یک لایحه «قضایی» است و باید از سوی قوه قضائیه ارائه شود.

۲۰:۳۵ ۲۰.۵.۱۳۹۷

زمین‌لرزه ارتفاع جزیره لومبوک اندونزی را ۲۵ سانتی‌متر افزایش داد

دانشمندان می‌گویند زلزله مرگبار اندونزی باعث شده که ارتفاع جزیره لومبوک ۱۰ اینچ (بیش از ۲۵ سانتی‌متر) بیشتر شود. شکاف گسل در شمال غرب این جزیره، نزدیک کانون زمین لرزه، نیز سطح زمین را بیش از ۳۰ سانتی‌متر بالاتر برده است.

این تحقیق را محققان ناسا و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا با بررسی تصاویر ماهواره‌ای از جزیره لومبوک متعاقب زمین‌لرزه انجام داده‌اند.

این زمین‌لرزه بیش از ۳۰۰ کشته بر جای گذاشته و حدود ۲۷۰ هزار نفر را بی‌خانمان کرده است. در جزیره لومبوک که بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارد، حدود ۶۸ هزار خانه ویران شده است.

۱۶:۳۲ ۲۰.۵.۱۳۹۷

بانک‌های عراق از معامله دلاری با ایران «منع شدند»

بانک مرکزی عراق در نامه‌ای به دیگر بانک‌های این کشور اعلام کرد که از این پس با بانک‌های ایرانی با دلار «معامله نکنند».

در این نامه که تصویر آن را خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است نایب رئیس بانک مرکزی عراق رسما به تمام بانک‌های عراقی اعلام می‌کند که طبق دستور شورای مدیریت بانک مرکزی معامله با دلار با بانک‌های ایرانی ممنوع است.

نخست‌وزیر عراق اواسط مردادماه اعلام کرد که بغداد موافق تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست، اما در راستای حفظ منافع خود از تحریم‌ها «تبعیت می‌کند».

موضع‌گیری این مقام بلندپایه عراق خشم بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و همین طور مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخت.

۱۶:۲۰ ۲۰.۵.۱۳۹۷

کشف شواهدی از «نخستین کوره سفال دوره اسلامی»

خبرگزاری ایسنا روز شنبه به نقل از یک باستان‌شناس از کشف شواهد «نخستین کوره ساخت سفال» در اوایل دوره اسلامی خبر داد.

مهدی موسوی‌نیا در این باره گفت: «بقایای یک اقامتگاه اعیانی و شواهدی از نخستین کوره ساخت سفال در اوایل دوره اسلامی در تپه بهرام در مقیم‌آباد ری متعلق به دوره ساسانی و دارای ساختار منحصر به فرد معماری کشف شد.»

آقای موسوی‌نیا این اتفاق را «یکی از مهم‌ترین کشفیات باستان‌شناسی این فصل از کاوش» توصیف کرد.

۱۶:۰۶ ۲۰.۵.۱۳۹۷

«انهدام یک تیم تروریستی» در شمال غرب ایران

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از نیروی زمینی سپاه پاسداران از «انهدام یک تیم تروریستی» و مرگ «۱۱ تروریست همراه آن» خبر داد.

در این گزارش، گروه «تروریستی» مذکور «وابسته به استکبار جهانی و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه» معرفی شده که «قصد نفوذ از منطقه شمال غرب کشور را داشت».

آن طور که در اطلاعیه قرارگاه سیدالشهدای سپاه آمده است، این گروه «قصد نفوذ به کشور از منطقه مرزی اشنویه برای ایجاد نامنی و انجام اقدامات خرابکارانه را داشت».

اشنویه در استان آذربایجان غربی واقع است.

۱۶:۰۰ ۲۰.۵.۱۳۹۷

انفجار مرگبار در یک جشنواره موسیقی در اردن

مقامات پلیس اردن از وقوع انفجاری مرگبار در روز جمعه، ۱۹ مردادماه، در یک جشنواره موسیقی در نزدیکی پایتخت این کشور، امان، خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انفجار بمبی که زیر یک خودرو پنهان شده بود به مرگ دست‌کم یک نیروی امنیتی اردن و زخمی شدن شش نفر دیگر انجامید.

اردن در ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، در دو کشور سوریه و عراق نقشی محوری داشته است.

۱۳:۰۱ ۲۰.۵.۱۳۹۷

بیش از نیم میلیون ونزوئلایی به اکوآدور پناه برده‌اند

همزمان با سقوط اوضاع اقتصادی در ونزوئلا، سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۹ مردادماه، اعلام کرد که در چند ماه گذشته «بیش از نیم میلیون» از شهروندان این کشور از مرز گذشته و به کشور اکوآدور پناه برده‌اند.

سازمان ملل همچنین اتفاقی را که برای ونزوئلا افتاده است «یکی از بزرگ‌ترین مهاجرت‌های دسته‌جمعی در تاریخ آمریکای لاتین» توصیف می‌کند.

کمتر از دو هفته پیش، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که نرخ تورم ونزوئلا طی سال جاری میلادی به یک میلیون درصد نیز خواهد رسید.

مطابق آمار سازمان ملل، از ژانویه سال جاری تاکنون ۵۴۷ هزار ونزوئلایی وارد اکوآدور شده‌اند. این «ده برابر» افرادی است که در دوره مشابه تلاش کرده‌اند خود را از خاورمیانه به اروپا برسانند.

در هفته اول ماه جاری میلادی یعنی اوت که یک‌باره ۳۰ هزار نفر از مرز گذشته و وارد اکوآدور شدند دولت اکوآدور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

۱۲:۵۳ ۲۰.۵.۱۳۹۷

ظریف: قرار نیست دیداری بین مقام‌های ایران و آمریکا صورت گیرد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه به خبرگزاری تسنیم گفت که قرار نیست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیداری بین مقام‌های ایرانی و آمریکایی صورت بگیرد.

او همچنین درباره پیشنهاد اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با حسن روحانی گفته است که تهران بارها موضع خود را در این باره اعلام کرده است.

به‌گفته او آمریکایی‌ها صداقت ندارند و «اعتیاد به تحریم» اجازه نخواهد داد که گفت‌وگویی صورت بگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه ۱۵ مرداد به بازگشت تحریم‌های ایران حکم داد. بر اساس این حکم تحریم‌ها در مورد صنایع خودرو سازی ایران، تجارت طلا و فلزات گرانبها، داد و ستد هواپیماهای تجاری و قطعات و خدمات آنها، واردات فرش و مواد غذایی (پسته) ایرانی به آمریکا و همینطور در مورد ریال ایران اجرا می‌شود.

۱۲:۴۹ ۲۰.۵.۱۳۹۷

هشدار اردوغان به آمریکا: آنکارا متحدان جدید خواهد یافت

در پی افزایش تعرفه‌های گمرکی آمریکا برای ترکیه و سقوط ارزش پول این کشور، رئیس جمهور ترکیه روز شنبه به ایالات متحده هشدار داد که در صورت ادامه این وضع ادامه رابطه نزدیک دو کشور ممکن نخواهد بود.

رجب طیب اردوغان در مقاله‌ای که در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز منتشر شد به دولت ایالات متحده هشدار داد که در صورت پایان مشارکت دو کشور، آنکارا «متحدان جدید» برای خود خواهد یافت.

بیشتر

XS
SM
MD
LG