لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

خبرخوان شنبه ۲۰ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیستمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۰۰:۳۰ ۲۰.۵.۱۳۹۷

به خبرخوان روز شنبه ۲۰ مرداد خوش آمدید. در طول ۲۴ ساعت آینده مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در این صفحه در دسترس شماست.

خبرهای مهم روز ۱۹ مرداد را نیز در اینجا دنبال کنید.

۰۰:۴۰ ۲۰.۵.۱۳۹۷

سه گزینه برای سرپرستی وزارت کار

ایلنا خبر داده است که حسن روحانی برای جایگزینی علی ربیعی در وزارت کار، سه گزینه را در دست بررسی دارد. این خبرگزاری از تقی نوربخش مدیرعامل کنونی سازمان تأمین اجتماعی، احمد میدری معاونت رفاه در وزارت کار، و انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی، به عنوان گزینه‌های مد نظر برای برای سرپرستی وزارت کار نام برده است.

علی ربیعی، که از آغاز دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی، وزارت کار را به عهده داشت، چهارشنبه گذشته به فاصله شش ماه از استیضاح پیشین خود بار دیگر استیضاح شد و نتوانست رأی اعتماد نمایندگان را به دست آورد.

۰۱:۲۶ ۲۰.۵.۱۳۹۷

اردوغان: مردم طلا و دلار خود را به لیر تبدیل کنند

پس از آن که آمریکا اعلام کرد تعرفه فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه را دو برابر بالا می‌برد، سقوط ارزش لیر در برابر دلار باز هم ادامه یافت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش روز جمعه از مردم این کشور خواست تا طلا و دلار خود را به لیر تبدیل کنند.

رویترز می‌گوید، ارزش لیر در برابر دلار در سال جاری ۴۰ درصد سقوط کرده است.

رجب طیب اردوغان گفته است: «افرادی که دلار، یورو و طلا در خانه دارند آن را به بانک‌ها آورده و به لیر تبدیل کنند. این یک مبارزه ملی است.»

رییس جمهوری ترکیه گفته است، چنین اقدامی پاسخ «دندان شکنی» خواهد بود به افرادی که به «اقتصاد کشور» حمله کرده‌اند.

۰۲:۴۳ ۲۰.۵.۱۳۹۷

رئیس‌جمهوری پیشین شیلی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه ۱۹ مردادماه گفت که میشل باچله، رئیس جمهور سابق شیلی، با تایید مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر تعیین شده است.

رئیس‌جمهوری پیشین شیلی ۶۷ سال دارد و جای زید رعد حسین، دیپلمات اردنی را می‌گیرد که از سال ۲۰۱۴ در این مقام بود. آنتونیو گوترش پیشتر میشل باچله را برای کمیسر عالی حقوق بشر به مجمع عمومی ملل متحد معرفی کرده بود و جلسه رای‌گیری نیز جمعه برگزار شد.

میشل باچله دو بار رئیس‌جمهوری شیلی بود. او که نامزد احزاب چپ‌گرا بود، در آذر ماه ۱۳۹۲ برای دومین بار و با اختلاف چشم‌گیری از سد رقیب انتخاباتی‌اش گذشت و پس از ژنرال آگوستو پینوشه، اولین رئیس‌جمهوری شیلی بود که بیش از یک بار به این مقام می‌رسید.

۱۰:۴۲ ۲۰.۵.۱۳۹۷

دلار هفته خود را بالای ۱۰۵۰۰ تومان آغاز کرد

روز شنبه، ۲۰ مردادماه، دلار آمریکا هفته جدید خود را در بازار ایران با قیمت بالاتر از ۱۰۵۰۰ تومان آغاز کرد.

وب‌سایت‌هایی که قیمت دلار آمریکا در بازار غیررسمی ایران را ثبت می‌کنند پیش از ظهر شنبه قیمت فروش دلار به مشتریان را تا ۱۱ هزار تومان هم نشان می‌دهند.

در همین منابع قیمت سکه «امامی» چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قید شده است.

دولت حسن روحانی هفته گذشته سیاست‌های جدید ارزی خود را اعلام کرد که هدف از آن مقابله با گرانی افسارگسیخته ارزهای خارجی است.

با این حال روز پنج‌شنبه گذشته نیز قیمت دلار پنج رقمی شد و هفته را با ۱۰۵۰۰ تومان به پایان رساند.

۱۱:۲۲ ۲۰.۵.۱۳۹۷

وقوع زلزله نزدیک به پنج ریشتر در زاهدان

صبح شنبه زلزله‌ای به قدرت ۴.۹ در مقیاس ریشتر بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان از جمله شهر زاهدان را لرزاند.

خبرگزاری فارس به نقل از سرپرست اورژانس کشور با اعلام این خبر از اعزام چهار تیم «ارزیاب» به منطقه زلزله‌زده خبر داد.

به گفته این مقام، زلزله صبح شنبه تلفات نداشته است.

۱۱:۲۵ ۲۰.۵.۱۳۹۷

افت قیمت رسمی پوند و یورو در روز شنبه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی ایران، هر دلار آمریکا برای روز شنبه، ۲۰ مردادماه، بدون تغییر نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۴۲۰۰ تومان قیمت خورد.

همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۴۸۵ ریال کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته ۵۳۶۲ تومان و هر یورو نیز با ۸۲۸ ریال اُفت در مدت زمان مشابه ۴۷۹۵ تومان ارزش‌گذاری شد.

۱۲:۱۵ ۲۰.۵.۱۳۹۷

ایسنا: رشد چندبرابری قیمت بلیت هواپیما ادامه دارد

ایسنا پیش از ظهر شنبه ۲۰ مرداد در گزارشی نوشت که پس از اعلام بسته جدید ارزی دولت و الزام شرکت‌های هواپیمایی به دریافت ارز مورد نیازشان از طریق سامانه «سنا»، مبنای ارزی این شرکت‌ها تغییر کرده و قیمت‌های پروازی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

این گزارش اضافه می‌کند که ۶۰ درصد از هزینه شرکت‌های هواپیمایی با ارز خارجی پرداخت می‌شود و تغییر مبنای خرید دلار از ۴۲۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان موجب افازیش قابل توجه قیمت پروازهای خارجی شده است.

گزارش ایسنا یادآور شده که در حال حاضر بهار بلیت در مسیر تهران-استانبول که تا دو ماه پیش حدود یک میلیون تومان بود به بیش از دو میلیون تومان افزایش داشته و بهای بلیت پروازهای تهران-تفلیس هم به سه میلیون تومان رسیده است.

بانک مرکزی هفته گذشته یک سامانه آنلاین برای اعلام ارزش برابری ارزهای خارجی راه‌اندازی کرد که بر پایه آن در صبح شنبه ۲۰ مرداد متوسط بها برای خرید نقدی دلار نزدیک به ۹ هزار و ۲۸۵ تومان اعلام شده است. بانک مرکزی مدعی است که این رقم بر مبنای میانگین معاملات در صرافی‌های مجاز محاسبه شده است.

دلار اما در بازار آزاد، این هفته را با رقمی بالاتر از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز کرد. [در این باره بیشتر بخوانید]

۱۲:۴۴ ۲۰.۵.۱۳۹۷

سقوط هواپیما در سیاتل، آمریکا، «تروریستی نبود»

رسانه‌ها از شهر سیاتل در ایالات متحده خبر می‌دهند که پرواز و سقوط یک هواپیمای مسافربری خالی از فرودگاه این شهر «تروریستی نبود».

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات محلی گزارش می‌دهد که «یک مکانیک با تمایل به خودکشی» در آخرین ساعات جمعه شب این هواپیما را ربوده و به پرواز درآورده است.

به محض اطلاع مقامات فرودگاه سیاتل‌‌-‌تاکوما از این اتفاق، دو جت جنگنده اف ۱۵ خود را به این هواپیما رسانده‌اند، با این حال این دو جت عامل سقوط هواپیما «نبودند».

هواپیمای مسافربری خالی در نهایت در جزیره‌ای در شمال غربی ایالت واشینگتن آمریکا سقوط کرد.

۱۲:۴۵ ۲۰.۵.۱۳۹۷

تعداد قربانیان زمین‌لرزه اندونزی به ۳۸۷ نفر رسید

آژانس مدیریت فجایع ملی اندونزی اعلام کرد تعداد قربانیان زمین‌لرزه هفته گذشته در این کشور به ۳۸۷ نفر رسیده است. نزدیک به ۱۴ هزار نفر هم در این زمین‌لرزه که مرکز آن در جزیره لومبوک در نزدیکی بالی بود، زخمی شدند.

سخنگوی آژانس مدیریت فجایع ملی اندونزی می‌گوید چون هنوز پیکر همه افرادی که زیر آوار مانده‌اند کشف نشده، انتظار می‌رود تعداد قربانیان افزایش پیدا کند. ۲۷۰ هزار نفر هم بر اثر این زلزله بی‌خانمان شده‌اند.

یکشنبه گذشته زمین‌لرزه‌ای به بزرگی شش و نه دهم ریشتر جزیره لومبوک در اندونزی را لرزاند. در این زمین‌لرزه ده‌ها هزار خانه، مسجد و مغازه ویران شدند. یک هفته پیش از آن زمین‌لرزه دیگری به بزرگی هفت ریشتر در این منطقه آمده بود که موجب کشته شدن ۱۷ نفر شد.

اندونزی در منطقه‌ای زلزله‌خیز قرار دارد. حدود ۱۴ سال پیش زمین‌لرزه‌ای به بزرگی نه ریشتر موجب وقوع سونامی در منطقه سوماترا شد. ۲۳۰ هزار نفر در این سونامی جان خود را از دست دادند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG