لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

خبرخوان سه‌شنبه ۲۳ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست و سومین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۰۰:۱۳ ۲۳.۵.۱۳۹۷

پزشکیان: مشکلات کشور هزینه سیاست انتخاب شده مقابل آمریکا است

نایب رئیس مجلس ایران می‌گوید که «منشاء بحران امروز ایران و آمریکا، سیاستی است که انتخاب کرده‌ایم».

مسعود پزشکیان روز دوشنبه در یک نشست اقتصادی گفته است: «وقتی پرچم آمریکا را آتش می‌زنیم، FATF را رد می‌کنیم، باید بپذیریم که با آمریکا رودررو خواهیم شد. پس باید خود را آماده کنیم».

به گزارش سایت روزنامه ایران، وی افزود: «کوتاه نیامدن سختی‌هایی دارد و تقصیر حسن و حسین نیست بلکه تقصیر سیاستی است که در پیش گرفته‌ایم».

نایب رئیس مجلس ایران اظهار داشت: «آمریکا از نظر اقتصادی یک قدرت است و بسیاری از قدرت‌های بزرگ در مقابل آن کوتاه می‌آیند. حالا نمی‌خواهیم کوتاه بیاییم پس باید هزینه آن را بپردازیم».

انتشار اظهارات وی ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که رهبر جمهوری اسلامی گفت که در مذاکرات برجام «اشتباه» کرده و «مذاکره با آمریکا را ممنوع می‌کنم».

خبرهای مهم روز ۲۲ مرداد را در اینجا دنبال کنید.

۰۰:۲۵ ۲۳.۵.۱۳۹۷

قاسمی: ادعای صفراف بی‌اساس است

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که رجب صفراف «هیچگاه عضو مذاکره‌کننده روسیه در خصوص خزر نبوده و ادعاهای او بی‌اساس و غیر قابل اعتنا است».

بهرام قاسمی روز دوشنبه همچنین گفت که «طرح این ادعاهای بی‌اساس در این برهه با اهداف مشخص و هدایت شده از سوی عناصر و مراکز خاص صورت می‌پذیرد».

رجب صفراف شامگاه یکشنبه با عنوان یکی از کارشناسان روسی شرکت‌کننده در مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر با تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه کرده بود.

وی گفته بود: کارشناسان روسیه در سال ۱۹۹۶ میلادی انتظار داشتند که ایران طبق قرارداد ۱۹۲۱ (پیمان دوستی ایران و شوروی) و قرارداد ۱۹۴۰ (پیمان تجارت و کشتیرانی در دریای خزر) «پیشنهاد ٥٠ درصدی ایران» درباره سهم خود از دریای خزررا مطرح کند.

آقای صفراوف افزوده بود: «حتی روس‌ها آمادگی روانی این پیشنهاد را نیز داشتند اما پیشنهاد ایران مبنی بر تقسیم مساوی خزر (هر کشور٢٠ درصد) تعجب و خوشحالی طرفین مقابل را در پی داشت».

روسای جمهوری پنج کشور حاشیه دریای خزر روز یکشنبه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را امضاء کردند ولی در متن منتشره اشاره‌ای به تقسیم این دریا نشده است.

۰۳:۳۳ ۲۳.۵.۱۳۹۷

دیدار بولتون با سفیر ترکیه در کاخ سفید

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ با سفیر ترکیه در واشنگتن درباره روابط دوجانبه و همچنین موضوع کشیش آمریکایی گفت‌وگو کرده است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته است، به دنبال درخواست سرار کیلیچ سفیر ترکیه، جان بولتون با وی در کاخ سفید دیدار کرد. آنها در خصوص تداوم حبس کشیش اندرو جانسون و وضعیت روابط آمریکا و ترکیه بحث و گفت وگو کردند.

این در حالی است که روز دوشنبه همزمان با تداوم سقوط ارزش پول ترکیه در برابر دلار، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت، «تروریسم اقتصادی» با هدف ضربه زدن به ترکیه گزارش های دروغ منتشر می کند، اما قانون با آنها برخورد خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین آمریکا را به تلاش برای «خنجر زدن از پشت» متهم کرد.

طی هفته های اخیر موضوع محاکمه آقای برانسون٬کشیش آمریکایی ۵۰ ساله باعث تشدید تنش بین دو کشور شده است.

آمریکا محاکمه کشیش برانسون را ناعادلانه خوانده و گفته است تداوم این بازداشت غیرقابل قبول است.

آمریکا عبدالحمید گول٬ وزیر دادگستری و سلیمان سویلو٬ وزیر کشور ترکیه را به خاطر نقششان در بازداشت آقای برانسون٬ مورد تحریم قرار داد.

۰۵:۵۹ ۲۳.۵.۱۳۹۷

ترامپ بودجه نظامی ۷۱۶ میلیارد دلاری آمریکا را امضاء کرد

​رئیس‌جمهوری آمریکا بودجه کم‌سابقه نظامی ایالات متحده را امضاء کرد.

دونالد ترامپ می‌گوید این بودجه هزاران فرصت شغلی تازه در نیروهای مسلح ایجاد می‌کند، به نوسازی و جایگزینی اداوات و ماشین‌های جنگی ارتش می‌انجامد.

دونالد ترامپ ۲۲ مرداد در جریان امضای این بودجه در پایگاهی در نیویورک ابراز امیدواری کرد که کشورش قوی‌تر از هر زمان دیگری می‌شود.

بودجه ابلاغ‌شده توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشتر به تصویب سنای آن کشور رسیده بود. این مصوبه هزینه‌های دفاعی ایالات متحده را افزایش می‌دهد و آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند میلیاردها دلار را صرف ساخت و سازهای نظامی، از جمله مجتمع‌ها و اماکن مسکونی برای اعضای ارتش می‌کند.

۰۶:۲۵ ۲۳.۵.۱۳۹۷

آمریکا رهبر گروه بحرینی «سرایا الاشتر» را تحریم کرد

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۲ مرداداعلام کرد که رهبر گروه بحرینی سرایا الاشتر که در ایران بسر می برد را در فهرست افراد تروریستی قرار داده و تحریم کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفته است، قاسم عبدالله علی احمد، رهبر گروه سرایا الاشترکه معروف به قاسم المومن، علاوه بر استخدام نیروهای تروریست، منابع مالی و سلاح و مواد منفجره در اختیار اعضای گروه سرایا الاشتر قرار داده است تا علیه حکومت بحرین دست به اقدام مسلحانه بزنند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده همچنین در ۲۰ تیرماه سال جاری گروه سرایا الاشتر را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داد.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا گروه «گردان‌های الاشتر» در سال ۲۰۱۳ با هدف سرنگون کردن حکومت بحرین تشکیل شد و تاکنون شماری از نیروهای پلیس بحرین را در درگیری و بمب‌گذاری کشته است.

۰۷:۵۵ ۲۳.۵.۱۳۹۷

سازمان ملل: تا ۳۰ هزار تن از نفرات داعش در عراق و سوریه هستند

سازمان ملل متحد در برآورد تازه‌ای می‌گوید شماری تا ۳۰ هزار تن از نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی در عراق و سوریه هستند و شبکه بین‌المللی این گروه، یک تهدید رو به افزایش است.

در این گزارش به حمایت چشم‌گیر گروه‌های وابسته، در افغانستان، لیبی، غرب آفریقا و جنوب‌شرق آسیا نیز اشاره شده‌است.

به گفته ناظران ملل متحد، با وجود آن‌که بسیاری از نفرات، طراحان حملات و فرماندهان داعش در نبردها کشته شده‌اند، و بسیاری از آن‌ها نیز مناطق بحرانی را ترک کرده‌اند، اما خیلی‌ها در عراق و سوریه باقی مانده‌اند؛ برخی هنوز درحال انجام عملیات نظامی هستند و «شماری دیگر نیز در جوامع متشکل از افراد هم‌فکر و مناطق شهری پنهان شده‌اند».

در گزارش تازه سازمان ملل متحد در عین حال گفته شده شبکه بین‌المللی القاعده نیز «نشانه‌های از احیای مجدد بروز داده‌است» به‌خصوص که در برخی کشورها مانند سومالی، یمن، جنوب آسیا و مناطق ساحل آفریقا، آن‌ها نفوذ بیشتری در مقایسه با گروه داعش دارند.

۱۲:۲۳ ۲۳.۵.۱۳۹۷

نرگس محمد از اوین به بیمارستان منتقل شد

نرگس محمدی، نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، روز دوشنبه در پی تشنج از زندان اوین به بیمارستان منتقل و بستری شد.

کانون مدافعان حقوق بشر، می‌گوید در ماه گذشته طی جراحی کیسه صفرای نرگس محمدی، پزشکان متوجه وجود مشکل جدیدی در دستگاه گوارش این زندانی شدند که ناشی از وجود غده‌ای در معده وی بود.

نرگس محمدی که به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری در زندان به سر می‌برد سال گذشته در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه نوشت: «صدور سه حکم ظالمانه طی سه محاکمه ناعادلانه (در مجموع ۲۲سال محکومیت که طبق ماده ۱۳۴، ۱۶سال آن لازم‌الاجرا بوده)، تحمل ۱۰۰۰ روز زندان بدون مرخصی، ۳ بار تحمل سلول‌های انفرادی و انتقال غیرقانونی به زندان زنجان، جملگی تحت سلطه و نفوذ نهادهای امنیتی بوده، اما نفوذ بازجویان در خصوص ابتدایی‌ترین حقوق زندانیان از جمله مرخصی، بیانگر عدم استقلال قوه قضاییه و شدت سرسپردگی و تحت سیطره بودن این نهاد است که وظیفه آن حفظ حقوق و پاسداشت عدالت است.»

۱۲:۳۸ ۲۳.۵.۱۳۹۷

تابش: روحانی افشاگری نکند خودش متهم اصلی می‌شود

محمدرضا تابش نایب‌رئیس فراکسیون امید به اعتماد آنلاین گفت اگر حسن روحانی رئیس جمهور که برای پاسخ به سئوال‌های نمایندگاه به مجلس دعوت شده، «افشا نکند خودش متهم اصلی است و اگر افشا کند منجر به انشقاق، سمت‌گیری‌ها و سوگیری‌های سیاسی در جبهه‌های موافق و مخالف می‌شود.»

این نماینده مجلس خیلی از منتقدان حسن روحانی را مسبب اوضاع کنونی خواند و گفت این افراد اکنون «فرار به جلو می‌کنند و در حال حاضر در موضع مدافعان مردم قرارگرفته‌اند در حالی‌ که خودشان باید پاسخگو باشند.»

۱۳:۰۳ ۲۳.۵.۱۳۹۷

فرشاد مومنی: شوک‌درمانی در اقتصاد رانتی فاجعه‌ می‌آفریند

فرشاد مومنی، اقتصاددان، در مصاحبه‌ای که سایت کلمه منتشر کرده، با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت می‌گوید بارها به حسن روحانی و تیم وی گفته که ممکن است با کنار رفتن باراک اوباما توافق هسته‌ای به هم بخورد و رئیس جمهوری بعدی زیر توافق بزند. این اقتصاددان می‌‌افزاید به دولت توصیه کرده بود که درآمد‌های نفتی و گازی را به عنوان دخایر استراتژیک تلقی کند و آن را به جز کار چندلایه کارشناسیِ مستقل مصرف نکند. وی همچنین با اشاره به افزایش بهای دلار برای درآمدزایی دولت، می‌گوید: «اصولا شوک‌درمانی در یک اقتصاد توسعه‌نیافته رانتی فاجعه‌آفرینی می‌کند.»

۱۳:۰۹ ۲۳.۵.۱۳۹۷

عربستان سه صیاد بوشهری را آزاد کرد

مدیر روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر از آزادی سه صیاد ایرانی به نام‌های حسین زارع، سهراب و حسین اصلانی از زندان‌های عربستان خبر داد.

اردشیر یاراحمدی به ایرنا گفت این صیادان خردادماه سال گذشته بر اثر جزر و مد دریا وارد مرزهای آبی عربستان شده بود که گارد ساحلی این کشور اقدام به دستگیری آنان کرد. به گفته وی این صیادان در پی مذاکره وزارت خارجه ایران با عربستان آزاد شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG