لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

خبرخوان چهارشنبه ۷ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در هفتمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۱۲:۰۵ ۷.۶.۱۳۹۷

اعتراض دیدبان حقوق بشر به محاکمه «ناعادلانه» دراویش

سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد ضمن ارائه آماری از بازداشت و محکومیت دراویش در ایران، محاکمه «ناعادلانه» آنها را یکی از «بزرگ‌ترین سرکوب‌ها» در تاریخ جمهوری اسلامی علیه یک اقلیت مذهبی توصیف کرد.

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این سازمان مدافع حقوق بشر منتشر شد آمده است که از اعتراضات دی‌ماه گذشته در ایران به عنوان «بهانه‌ای» برای ارعاب دراویش استفاده شده است.

طبق آمار این سازمان، در حدود چهار ماه گذشته دست‌کم ۲۰۸ نفر از دراویش در دادگاه محاکمه و محکوم شده‌اند.

۱۰:۵۱ ۷.۶.۱۳۹۷

احتمال اجرای دوباره مانورهای نظامی آمریکا با کره جنوبی

وزیر دفاع ایالات متحده روز سه‌شنبه به احتمال از سرگیری مانورهای نظامی مشترک بین دو کشور آمریکا و کره جنوبی اشاره کرد.

این خبر بی‌شک ناخرسندی کره شمالی را در پی خواهد داشت. عدم اجرای مانور نظامی در نزدیکی مرزهای این کشور یکی از بزرگ‌ترین شرایط پیونگ یانگ برای مذاکره بوده است.

از سوی دیگر این خبر در حالی منتشر می‌شود که مذاکرات آمریکا با کره شمالی پیشرفت قابل اعتنایی نداشته است.

۱۰:۴۷ ۷.۶.۱۳۹۷

درخواست گوترش از شورای امنیت سازمان ملل برای اقدام درباره روهینگیا

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید گزارش این سازمان درباره این‌که کشتار جمعی مسلمانان روهینگیا «با نیت نسل‌کشی» صورت گرفته سزاوار این است که به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

او همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا برای اقدام در مورد «یکی از بدترین بحران‌های انسانی» جهان وارد عمل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه یک روز پس از انتشار گزارش هیئت تحقیق این سازمان بدون به کار بردن کلمه «نسل‌کشی» گفت که کارشناسان مستقل این گزارش موارد ناخوشایندی از نقض حقوق بشر از سوی نیروهای امنیتی را شاهد بوده‌اند که به گفته او «بدون شک در حقوق بین‌الملل می‌توانند جنایات سنگینی تلقی شوند».

۱۰:۴۴ ۷.۶.۱۳۹۷

دستگیری «ده‌ها جاسوس» در نهادهای دولتی ایران

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران روز سه‌شنبه، ششم شهریور، از دستگیری «ده‌ها نفر» در نهادهای مختلف دولتی به اتهام جاسوسی خبر داد.

به گزارش ایسنا محمود علوی در گفت‌وگو باتلویزیون دولتی ایران اظهار داشت: «ضد اطلاعات در ماموریت‌های خود بسیار موفق بوده است و ده‌ها جاسوس را در نهادهای مختلف شناسایی و دستگیر کرده‌ایم. ما افراد زیادی را که امکان جاسوسی دارند زیر ذره‌بین و ضربه برده‌ایم. البته ضرورتی به اعلام ندارد.»

وزیر اطلاعات ایران توضیح بیشتری در خصوص افراد بازداشت شده ارائه نکرده است و مشخص نیست این افراد به اتهام جاسوسی برای چه کشوری بازداشت شده‌اند.

۰۱:۵۸ ۷.۶.۱۳۹۷

آمریکا خواستار آزادی نسرین ستوده و دیگر زندانیان سیاسی ایران شد

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ششم شهریور در خصوص اعتصاب غذای نسرین ستوده، وکیل و حقوقدان زندانی، ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی وی و دیگر زندانیان سیاسی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: عمیقا نگران گزارشها درباره نسرین ستوده هستیم که در اعتراض به بازداشت خودسرانه اش در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. ماهم مانند او امیدوار به برقراری عدالت در ایران هستیم وخواهان آزادی فوری نسرین ستوده بهمراه دیگران که مانند پریسا رفیعی ناعادلانه بازداشت شده اند، هستیم.

نسرین ستوده، وکیل و حقوق‌دان، ۲۳ خرداد ماه بازداشت شد و به گفته همسرش هم‌چنان در «بازداشت موقت» به سر می‌برد. خانم ستوده از چند روز پیش در اعتراض به بازداشت خود و همچنین فشار بر خانواده و نزدیکانش دست به اعتصاب غذا زده است.

پریسا رفیعی، دانشجوی ۲۱ ساله دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به اتهام‌های «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» به هفت سال زندان محکوم شده است.

۰۰:۰۹ ۷.۶.۱۳۹۷

دیدار یک «هیات آمریکایی» با مقام امنیتی سوریه

یک مقام ارشد امنیتی حامی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، می‌گوید یک هیات آمریکایی متشکل از مقام‌های رسمی امنیتی و اطلاعاتی در ماه ژوئن وارد دمشق شده و با بالاترین مقام امنیتی سوریه دیدار کرده‌ است.

پیش از این روزنامه الاخبار، نزدیک به حزب‌الله لبنان، گزارش داده بود که این هیات با علی مملوک در نزدیکی فرودگاه دمشق دیداری چهار ساعته داشته است.

رویترز به نقل از دو تن از مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی که ترجیح داده‌اند هویت آنها افشا نشود، نوشته که مذاکراتی از سوی این گروه با رژیم اسد در جریان است.

بیرون راندن گروه حکومت اسلامی از سوریه، استفاده رژیم اسد از سلاح شیمیایی و سرنوشت آستین تایس، روزنامه‌نگار آمریکایی مفقود در سوریه، که آمریکایی‌ها معتقدند در دست دولت اسد یا متحدان وی است، از جمله محورهای مذاکره میان طرفین است.

۰۰:۰۸ ۷.۶.۱۳۹۷

خبرهای مهم روز ششم شهریور را نیز می‌توانید در اینجا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG