لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

خبرخوان جمعه ۹ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در نهمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۳:۰۰ ۹.۶.۱۳۹۷

بازداشت دو وکیل دادگستری دیگر در ایران

بر اساس گزارش‌ها روز جمعه ۹ شهریور پیام درفشان و فرخ فروزان، دو وکیل دادگستری در منزل آرش کیخسروی، وکیل دادگستری زندانی بازداشت شده‌اند.

درباره دلیل بازداشت این دو وکیل دادگستری گزارشی منتشر نشده است.

پیام درفشان وکالت آرش کیخسروی را بر عهده دارد که روز شنبه ۲۷ مرداد به همراه قاسم شعله‌سعدی و مسعود جوادیه، دو وکیل دادگستری دیگر در مقابل مجلس بازداشت شده بودند.

قاسم شعله‌سعدی روز جمعه با انتشار ویدئویی اعلام کرده بود که روز شنبه با «تاسی به محمد مصدق»، در اعتراض به نظارت استصوابی در مقابل مجلس حاضر می‌شود.

پیام درفشان و آرش کیخسروی همچنین وکالت خانواده کاووس سید امامی را بر عهده دارند.

۲۲:۰۲ ۹.۶.۱۳۹۷

رهبر جدایی‌طلبان شرق اوکراین کشته شد

گزارش‌ها از کشته شدن آلکساندر زاخارچنکو، رهبر جدایی‌طلبان منطقه دونتسک اوکراین حکایت دارد.

خبرگزاری‌های روسی نظیر اینترفاکس به نقل از جدایی‌طلبان شرق اوکراین نوشته‌اند که زاخارچنکو بر اثر انفجار در کافه‌ای که پاتوق جدایی‌طلبان در دونتسک است کشته شده.

دولت اوکراین جدایی‌طلبان شرق این کشور را تحت حمایت روسیه می‌داند و در نبرد با آنان تلاش می‌کند مناطقی را که تحت تسلط جدایی‌طلبان است بازپس بگیرد.

۲۰:۱۷ ۹.۶.۱۳۹۷

اسرائیل: تحرکات ایران در سوریه کاهش یافته است

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید که از تحرکات ایران در سوریه کاسته شده است به طوری که جمهوری اسلامی در حال حاضر در زمینه احداث تأسیسات پایگاه موشکی در خاک سوریه «هیچ فعالیتی ندارد».

وزیر دفاع اسرائیل در توضیح دلایل توقف فعالیت‌های موشکی ایران به «کار سخت و هر روزه اسرائیل در سوریه» و همچنین مشکلات اقتصادی فعلی در ایران اشاره کرده است.

اسرائیل همواره گفته است که اجازه نخواهد داد ایران با احداث پایگاه‌ها و تأسیسات موشکی، حضورش را در سوریه تثبیت کند. مقام‌های اسرائیلی همچنین چندین بار از حمله به مواضع نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه و تخریب «زاغه‌ها و تأسیسات موشک‌سازی» خبر داده‌اند. اما ایران این موضوع را رد می‌کند.

۱۸:۱۷ ۹.۶.۱۳۹۷

سفر یک مقام ارشد وزارت خارجه بریتانیا به تهران

الیستر برت مقام ارشد وزارت خارجه بریتانیا روز جمعه وارد تهران شد. خبرگزاری رویترز گزارش داده که آقای برت در این سفر با مقامات جمهوری اسلامی درباره نقش ایران در جنگ‌های سوریه و یمن گفت‌وگو می‌کند.

این نخستین سفر یک مقام ارشد وزارت خارجه بریتانیا به تهران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران است.

۱۵:۵۳ ۹.۶.۱۳۹۷

۱۵ سد ایران، در «وضعیت قرمز»

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد که از ۱۷۲ سدی که در مدار بهره‌برداری است، ۱۵ سد در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گفته محمد حاج‌رسولی‌ها در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی ایرنا، مخزن سد باید به گونه‌ای باشد که بتواند تا ۱۸ ماه آب شرب مورد نیاز اهالی منطقه را تامین کند؛ سدی که این شرط را نداشته باشد، به اصطلاح در «وضعیت قرمز» است.

به گفته این مقام، در برخی استان‌ها مانند هرمزگان هیچ گونه ورودی آب به مخزن سد نداشتیم و به همین دلیل وضعیت سدهای این مناطق نگران‌کننده است.

به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، سدهای درودزن، زاینده‌رود، کوثر، دوستی و همچنین سدهای حوضه‌های کارون و مارون و همچنین «چاه نیمه‌ها» در وضعیت قرمز قرار دارند.

۱۵:۴۷ ۹.۶.۱۳۹۷

شورای شهر شهردار تهران را مشمول قانون منع بازنشستگان نمی‌داند

سخنگوی شورای شهر تهران روز جمعه اعلام کرد که این شورا شهردار تهران را مشمول قانون «منع» بازنشستگان از کار نمی‌داند.

علی اعطا گفت: «ما تابع اراده قانونگذار هستیم، اما در حال حاضر برداشت ما در شورا این است که شهردار تهران مشمول این مصوبه نیست.»

اشاره این مقام به تصویب «اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان» است که در مردادماه گذشته رخ داد.

۱۵:۴۰ ۹.۶.۱۳۹۷

واکنش امام جمعه مشهد به گزارش «خدمات جنسی»: توطئه انگلیسی‌ها

امام جمعه مشهد در خطبه‌های نمار روز نهم شهریورماه با تکذیب گزارش‌هایی درباره «ارائه خدمات جنسی» در شهر مشهد به زائران آن را «توطئه انگلیسی‌ها» دانست، «چون این توطئه از روزنامه گاردین شروع شد».

این در حالی است که روزنامه شهروند چاپ تهران روز يک‌شنبه، چهارم شهريور، در گزارشی به نقل از فعالان گردشگری مشهد نوشت: «بعضی از زائران عراقی محل اسکان‌شان را به شرط حضور زنی برای ازدواج موقت انتخاب می‌کنند و با وجود تعداد زیاد خانه‌مسافرها در سطح شهر، به راحتی راهی این مکان‌های اقامتی غیرمجاز می‌شوند.»

دو روز پس از این گزارش، وزارت کشور رسما آن را رد کرد.

با این حال واکنش به این خبر هم‌چنان ادامه دارد.

احمد علم‌الهدی روز جمعه این نوع گزارش‌ها را «توطئه‌ای» با سه هدف از جمله ضربه زدن به رابطه ایران و عراق و ضربه زدن به اقتصاد ایران توصیف کرد.

او گفت: «من فکر می‌کردم جریان ضدانقلاب و جریان‌های همسو با من ضدیت دارند، ولی متوجه شدیم این توطئه انگلیسی و شگرد آنها است. اول در گاردین این موضوع را مطرح کرده و بعد توسعه دادند.»

۱۵:۲۰ ۹.۶.۱۳۹۷

شناسایی و استخدام جاسوس در وب‌سایت لینکداین توسط چین

مدیر ضدجاسوسی ایالات متحده در یک مصاحبه به خبرگزاری رویترز گفت که چین برای استخدام جاسوس در آمریکا از وب‌سایت لینکداین، متعلق به کمپانی مایکروسافت، بهره می‌گیرد.

به گفته ویلیام اوانینا، آژانس‌های جاسوسی و اطلاعاتی چین با استفاده از حساب‌های تقلبی در وب‌سایت لینکداین سعی می‌کنند آمریکایی‌هایی را به استخدام خود درآوردند که به اطلاعات و اسرار دولتی و تجاری ایالات متحده دسترسی دارند.

به گفته این مقام ارشد اطلاعاتی، وب‌سایت لینکداین در این زمینه در جریان قرار گرفته است.

این مقام از ذکر تعداد این حساب‌های تقلبی در لینکداین، تعداد آمریکایی‌هایی که چینی‌ها با آنها تماس گرفته‌اند و میزان موفقیت چین در این زمینه خودداری کرد.

۱۴:۳۲ ۹.۶.۱۳۹۷

اولین کنسرت خیابانی در تهران برگزار شد

اولین اجرای موسیقی رایگان در فضای باز در تهران پنج‌شنبه شب، هشتم شهریورماه، در یک پارک در تهران برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا اشاره کرده است که این کنسرت «بدون حواشی امنیتی» برگزار شده است.

«کنسرت خیابانی ارکستر سازهای ملی با خوانندگی محمد معتمدی در بوستان آب و آتش بدون حواشی امنیتی برگزار شد.»

آقای معتمدی در همین زمینه گفت: «قصد داریم با اجرای این کنسرت به نیروی انتظامی نشان دهیم که برگزاری این گونه برنامه‌ها برای امنیت عمومی مشکل‌ساز نخواهد بود.»

۱۴:۲۴ ۹.۶.۱۳۹۷

اعتراض گزارشگران بدون مرز به «تداوم سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی» در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد به «تداوم سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی» در ایران به دست مقامات حکومتی اعتراض کرد.

این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در این بیانیه با اشاره به تشدید «سانسور اینترنت» می‌گوید: «گزارش‌گران بدون مرز تداوم‌داری سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی را از سوی حکومت ایران محکوم می‌کند.»

در این بیانیه آمده است: «در دو هفته گذشته باز هم شماری دیگر از روزنامه‌نگارانی که در شبکه‌های اجتماعی ابراز نظر می‌کنند، به حبس‌های سنگین زندان و شلاق محکوم شده‌اند.»

گزارشگران بدون مرز از جمله این روزنامه‌نگاران به امیرحسین اسماعیلی، اجلال قوامی، و هنگامه شهیدی اشاره کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG