لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

خبرخوان پنج‌شنبه ۸ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در هشتمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۳:۳۱ ۸.۶.۱۳۹۷

تحریم‌ها علیه ایران باعث کاهش ذخایر نفتی جهان شد

خبرگزاری رویترز گزارش داده که ذخایر مازاد نفت در مدیترانه، غرب اروپا و آفریقا بخاطر ترس مصرف‌کنندگان از تحریم‌های ایران و تلاش برای خرید بیشتر، به سرعت در حال کاهش است.

این گزارش می‌گوید، میلیون‌ها بشکه نفت بی‌مشتری که طی دو ماه گذشته در غرب اروپا و آفریقا ذخیره شده بود، به سرعت به فروش رفته است.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ۱۳ آبان ماه اجرا می‌شود و انتظار می‌رود تا آن زمان تولید و صادرات نفت ایران ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یابد، اما بر اساس برآوردها این میزان کاهش، در ماه آینده، یعنی حتی دو ماه قبل از اعمال تحریم‌ها اتفاق خواهد افتاد.

۲۳:۰۴ ۸.۶.۱۳۹۷

ژرار دوپاردیو متهم به تجاوز جنسی شد

یک هنرپیشه زن جوان ژرار دوپاردیو، بازیگر سرشناس فرانسوی را به تجاوز جنسی متهم کرده است.

این زن ۲۲ ساله که هنرپیشه، کمدین و رقصنده نیز هست، در گفت‌و‌گو با پلیس مدعی شده که در منزل دوپاردیو در پاریس، در روزهای هفتم و سیزدهم اوت مورد تجاوز این هنرپیشه سرشناس قرار گرفته است. ژرار دوپاردیو اما این اتهام را رد کرده است.

ژرار دوپاردیو از شناخته‌ترین هنرپیشه‌های فرانسه و جهان است که جوایز متعدد جهانی کسب کرده و یکی از ماندگارترین بازی‌های وی در نقش کریستف کلمب در فیلم «فتح بهشت» ریدلی اسکات است.

۱۷:۴۹ ۸.۶.۱۳۹۷

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران هم‌چنان پایبند به مفاد برجام

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی تاکنون به مفاد توافق اتمی موسوم به برجام پایبند بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت برجام ضمن اشاره به این که «به تمام سایت‌ها و مکان‌ها در ایران که نیاز به بازدید داشتند» دسترسی داشته تاکید می‌کند که ایران هم‌چنان به مفاد برجام پایبند است.

این در حالی است که در پی خروج رسمی ایالات متحده از این توافق و بازگشت تدریجی تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه جمهوری اسلامی آینده توافق اکنون در پرده‌ای از ابهام فرو رفته است.

رویترز می‌گوید که آژانس در عین اشاره به دسترسی داشتن به «تمام سایت‌ها» بار دیگر از ایران خواسته است که «در فراهم کردن دسترسی، همکاری به‌موقع و فعالانه داشته باشد».

خبرگزاری‌هایی که متن گزارش تازه آژانس را در اختیار دارند می‌گویند که این نکته‌ای است که آژانس در گزارش پیشین خود نیز بر آن تاکید کرده بود: تاکید بر اهمیت فراهم کردن دسترسی به سایت‌ها.

گزارش تازه آژانس یک روز پس از آن منتشر می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی در نقطه مقابل دونالد ترامپ چنین اظهار نظر کرد که در صورتی که برجام نتواند منافع ملی ایران را تامین کند، «آن را کنار می‌گذاریم».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، هفتم شهریورماه، ضمن تاکید بر «منتفی بودن هر گونه مذاکره با آمریکایی‌ها» اشاره کرد که ارتباط با اروپا «ایرادی ندارد»، اما دولت حسن روحانی نباید در زمینه برجام و اقتصاد به اروپایی‌ها امید داشته باشد.

۱۷:۲۵ ۸.۶.۱۳۹۷

هشدار سازمان ملل در مورد هر گونه حمله نظامی در استان ادلب

سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه از ایران و روسیه و ترکیه خواست تا مانع هر گونه نبرد و حمله نظامی در استان ادلب در سوریه شوند.

سازمان ملل هشدار داد که حمله نظامی در این استان در حال حاضر بر میلیون‌ها غیرنظامی اثر خواهد گذاشت و ممکن است به حمله شیمیایی منجر شود.

استافان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در همین زمینه به خبرنگاران گفت که هم‌اکنون تعداد زیادی از نیروهای خارجی حاضر در سوریه در این استان جمع شده‌اند، «از جمله ده هزار تروریست».

روز چهارشنبه ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا به دولت سوریه هشدار دادند، چنانچه در حملات برای کنترل ادلب از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کند، با واکنش آنها روبه‌رو خواهد شد.

۱۷:۱۴ ۸.۶.۱۳۹۷

نماینده مجلس: سد گتوند را تعطیل کنید

نماینده دزفول در مجلس ایران روز پنج‌شنبه از دولت خواست تا سد گتوند را بالکل از مدار خارج کند. به عقیده این نماینده مجلس، این تنها راه جلوگیری از ضرر این سد است.

این نخستین بار نیست که یک مقام به مشکلاتی اشاره می‌کند که این سد برای محیط زیست و آب رود کارون ایجاد کرده است.

چندی پیش نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکلات کم‌آبی در استان خوزستان، «اشتباه مهندسی»‌ در ساخت سد گتوند را عامل شوری آب در این استان دانست.

عباس پاپی‌زاده، نماینده دزفول، نیز به این نکته اشاره کرده و می‌گوید: «خروجی گتوند به شدت بالا رفته و چندین میلیون تن نمک از سد گتوند وارد کارون شده و زمین‌های کشاورزی و تالاب‌های خوزستان را شور کرده است.»

او ادامه داد:‌ «دولت خساست نکند و نگوید چون سدی ساخته شده، باید همچنان به تولید نمک ادامه دهد، با وجودی که هزینه شده باید شجاعت داشته باشد و اجازه ندهد این سد در مدار باشد.»

شرکت «سپاسد»، وابسته به سپاه پاسداران، سازنده سد، و شرکت «مهاب قدس»، مهندس مشاور سد گتوند بوده‌اند. بخشی از سهام شرکت مهاب قدس نیز متعلق به آستان قدس رضوی است.

۱۵:۲۶ ۸.۶.۱۳۹۷

کشف محموله اشیای عتیقه در خوزستان

خبرگزاری رسمی ایرنا روز پنج‌شنبه از «کشف» یک محموله قاچاق از «۸۱ نوع اشیای عتیقه» در استان خوزستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، این مجموعه از اشیای باستانی حاوی ۸۱ نوع شی‌ء عتیقه از جمله سکه‌های تاریخی، سرنیزه، درفش، آئینه و شمعدان، بازوبند، دستبند، انگشترهای طلا و نقره و آهنی، عطردان‌های شیشه‌ای، خنجر، گرز، ظروف و وسایل جنگی است.

اشیای این محموله متعلق به دوره‌های ساسانی، الیمایی، اسلامی، هخامنشی، هزاره اول پیش از میلاد و قاجاریه تشخیص داده شده است.

ایرنا از بازداشت چند نفر در همین ارتباط خبر می‌دهد.

۱۴:۴۷ ۸.۶.۱۳۹۷

نماینده مجلس خواستار «گزارش منابع رسمی» درباره «خدمات جنسی» در مشهد شد

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز پنج‌شنبه به نقل از یک نماینده مجلس خواستار گزارش «منابع رسمی» درباره «ارائه خدمات جنسی» به زائران در شهر مشهد شد.

علیرضا سلیمی ضمن اشاره به این که اطلاعاتش در این زمینه در حد «شنیده‌ها» است گفت:‌ «هرچه سریع‌تر منابع رسمی مثل وزارت کشور، استانداری و فرمانداری باید در این رابطه گزارشی به مردم بدهند.»

این در حالی است که وزارت کشور ایران روز دوشنبه گذشته گزارش‌ها درباره سفر گروهی از زائران عراقی به مشهد و خوزستان با هدف دریافت خدمات جنسی و «سوء استفاده از زنان ایرانی» را تکذیب کرده و خواستار «برخورد قاطع قضایی» با منتشرکنندگان این گزارش‌ها شده بود.

آقای سلیمی در ادامه بدون توضیح گفته است: «ولی بزرگ‌نمایی این مسئله به نظر می‌رسد با هدف خاصی انجام می‌شود.»

در همین زمینه جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز این گزارش‌ها را «دروغین» خوانده و آن را به «رسانه‌های زنجیره‌ای تحت حمایت سرویس‌های جاسوسی دشمن» منتسب کرده است.

۱۲:۵۸ ۸.۶.۱۳۹۷

آکادمی نوبل قصد بازپس گرفتن جایزه صلح از آنگ سان سوچی را ندارد

در پی انتشار گزارش تازه سازمان ملل درباره احتمال وقوع «نسل‌کشی» در میانمار، آکادمی نوبل در نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد ندارد جایزه صلح نوبل را از آنگ سان سوچی بازپس بگیرد.

خانم سوچی که هم‌اکنون رهبری میانمار را بر عهده دارد به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود در دهه ۱۹۹۰ موفق شد جایزه صلح نوبل را از آن خود کند.

او با این حال از سال گذشته که قوم روهینگیا تحت فشار ارتش مجبور به ترک این کشور شده بیشتر سکوت اختیار کرده و همین سکوت باعث شده آماج انتقاد قرار بگیرد.

در واکنش به این انتقادها و درخواست بازپس گرفتن جایزه از خانم سوچی، مدیر موسسه نوبل در اسلو، پایتخت نروژ، اعلام کرد که اصلا بحث پس گرفتن این جایزه مطرح نیست.

او گفت: «در قوانین جایزه صلح نوبل چنین چیزی پیش‌بینی نشده است.»

۱۱:۵۲ ۸.۶.۱۳۹۷

راه حل رئیس هیئت داوران جشنواره ونیز برای اختلاف حضور زنان با مردان فیلمساز

در ادامه بحث و جدل بر سر کمبود حضور زنان فیلمساز در جشنوراه ونیز که روز چهارشنبه آغاز شد، رئیس هیئت داوران این دوره از جشنواره پیشنهاد کرد که مدیران آن تلاش کنند تا سال ۲۰۲۰ تعداد فیلمسازان زن و مرد برابر شود.

این دومین سالی است که جشنواره ونیز در بخش مسابقه تنها از یک فیلمساز زن دعوت کرده است: در سال جاری جنیفر کنت، خالق بابادوک، با فیلم بلبل در بخش مسابقه ونیز حضور دارد.

این امر اعتراض گروهی از فمینیست‌ها را به دنبال داشت، اعتراضی که پاسخ منفی آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره، را به همراه داشت، پاسخی که خود به اعتراض بیشتر دامن زد.

آقای باربرا چنین نظر داد که حاضر نیست امتیازات هنری و سینمایی آثار را نادیده بگیرد و فیلمسازی را فقط به صرف این که زن است به جشنواره دعوت کند.

چهارشنبه شب گی‌یرمو دل‌تورو، کارگردان سرشناس آمریکایی و رئیس هیئت داوران این دوره، نظر داد که اصلاحات در این زمینه لازم است و بهتر است که نسبت حضور زنان و مردان تا سال ۲۰۲۰ به پنجاه‌-پنجاه برسد.

۱۱:۲۴ ۸.۶.۱۳۹۷

مدیر موسسه ثامن‌الحجج به ۱۵ سال حبس محکوم شد

خبرگزاری رسمی ایرنا از حکم ۱۵ سال زندان برای مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج خبر داد.

در این خبر آمده است: «ابوالفضل میرعلی، مدیرعامل این مؤسسه، به ۱۵ سال حبس تعزیزی با در نظر گرفتن کسر دوران حبس قبلی محکوم شد.»

متهم ردیف اول این پرونده تاکنون با قرار وثیقه چهار هزار میلیارد تومانی در زندان به سر برده و متهمان ردیف دوم و سوم نیز به قید وثیقه آزاد بودند.

ارزش مالی این پرونده ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده و ۳۶۰ شاکی دارد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG