لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

خبرخوان پنج‌شنبه ۸ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در هشتمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۱۱:۱۸ ۸.۶.۱۳۹۷

فعالیت نزدیک به یک میلیون دامنه اینترنتی در ایران

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه به نقل از مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از فعالیت ۹۸۵ هزار دامنه اینترنتی متعلق به ایران خبر داد.

رقم دقیق این دامنه‌ها تا پایان مردادماه سال جاری ۹۸۵ هزار و ۸۶۲ بوده است.

این در حالی است که تا پایان سال ٩٦ بالغ بر ٩٦٧ هزار و ٩٨٩ دامنه به نام ایران ثبت شده بود.

در این میان پسوند «ir.» همچنان در صدر دامنه‌های ثبت شده فعال اینترنتی با هویت ایرانی قرار دارد و پسوند net.ir نیز کمترین میزان ثبت دامنه را به خود اختصاص داده است.

۰۹:۴۴ ۸.۶.۱۳۹۷

آمریکا یک لنج حامل صدها اسلحه سبک را در خلیج عدن متوقف کرد

نیروی دریایی ارتش آمریکا، یک کشتی بدون پرچم را که حامل صدها سلاح سبک، از جمله ای‌کی-۴۷ (کلاشنیکف) بود را متوقف کرده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارتش آمریکا که نامش فاش نشده، گفته این واقعه روز سه‌شنبه رخ داده است. عملیات توسط ناو جیسون دانهام انجام شده و کشتی توقیف شده یک لنج ماهی‌گیری بود.

خلیج عدن یکی از پر رفت و آمدترین آبراه‌های جهان است، یمن در شمال آن و سومالی در جنوب آن قرار دارند.

یمن در حال حاضر مرکز درگیری‌های شدیدی میان شبه‌نظامیان حوثی و ائتلاف به رهبری عربستان است. سومالی نیز محل حضور گروه‌های وابسته به القاعده و دیگر گروه‌های اسلام‌‌گرا و نیز دزدان دریایی‌ست.

۰۹:۲۲ ۸.۶.۱۳۹۷

واکنش ظریف به هشدار نتانیاهو

وزیر خارجه ایران در توئیتر خود نوشته است «ایران، کشوری بدون سلاح هسته‌ای، از سوی جنگ‌طلبی که در کنار یک کارخانه واقعی تولید تسلیحات هسته‌ای حضور داشته، مورد تهدید اتمی قرار می‌گیرد. فرای بی‌شرمی است». ‌

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در شهر دیمونا، در جنوب اسرائیل، گفته است، نیروهای دفاعی اسرائیل با قاطعیت کامل به اقدامات خود علیه تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استقرار نیرو و تسلیحات در سوریه ادامه خواهند داد.

نتانیاهو گفته «کسانی که ما را به محو کردن از صحنه روزگار تهدید کردند باید بدانند که خود را نیز در معرض خطر مشابهی قرار می‌دهند و به هدفشان نخواهند رسید».

۰۸:۱۹ ۸.۶.۱۳۹۷

در پی هشدار آمریکا در مورد حملات شیمیایی در سوریه؛ روسیه به آمریکا هشدار داد

سفیر روسیه در واشینگتن می‌گوید مسکو به مقام‌های ارشد ایالات متحده در مورد دست زدن به «خشونت غیرقانونی و بدون دلیل و مدرک» در سوریه، هشدار داده‌است.

این اظهارات پس از آن بیان شده که ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا به دولت سوریه هشدار داده‌اند، چنانچه در حملات برای کنترل ادلب از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کند، با واکنش آن‌ها روبه‌رو خواهد شد.

سفارت روسیه در بیانیه‌ای گفته است «ما در مورد دست زدن احتمالی به هر اقدام خشونت‌باری در سوریه، بدون مدرک و به‌صورت غیرقانونی، هشدار داده‌ایم. افزایش تنش‌ها در سوریه در جهت منافع ملی هیچ کشوری نیست».

آمریکا پیشتر در کنار دو متحد اروپایی خود گفته بود «اگر حکومت [بشار] اسد بار دیگر از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، ما قطعا دست به اقدام خواهیم زد».

۰۷:۴۶ ۸.۶.۱۳۹۷

برخی کارمندان مترو «شش ماه است حقوق نگرفته‌اند»

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه به خبرگزاری ایلنا گفته است: برخی کارگران مترو شش ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

علی امام، به «تعدیل نیرو» در برخی خطوط مترو اشاره کرده و می‌گوید: برخی کارگران سه تا شش ماه است که حقوق نگرفته‌اند و به خاطر همین فاصله زمانی کارگران به شدت اذیت شده و تحت فشار هستند.

این مقام دولتی در عین حال می‌گوید در پی بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران «دیگر چینی‌ها هم مانند قبل همکاری نمی‌کنند».

او اما در ادامه گفته در سال ۱۳۹۱ که ایران تحت تحریم‌ها بود، «چینی‌ها به صورت گسترده با ما همکاری می‌کردند تا کمبودها برطرف شود، اما در جریان تحریم‌های جدید حتی خود چینی‌ها هم شرایط سخت‌تری را پیش گرفتند».

ایالات متحده توافق اتمی با ایران را کنار گذشته و دور نخست تحریم‌ها را نیز از میانه مرداد ماه بازگردانده است.

۰۵:۴۱ ۸.۶.۱۳۹۷

تجمع هزاران نفر در آریزونا برای ادای احترام به پیکر مک‌کین

هزاران تن از شهروندان در فنیکس، مرکز ایالت آریزونا، جمع شدند تا به سناتور درگذشته این ایالت، جان مک‌کین، ادای احترام کنند.

پیش از آن یک مراسم خصوصی با حضور اعضای خانواده سناتور مک‌کین و شماری از سیاستمداران دمکرات و جمهوری‌خواه، شهروندانی از کالیفرنیا و آریزونا برگزار شده بود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید بسیاری از شهروندان گفته‌اند می‌خواهند به خدمات نظامی مک‌کین ادای احترام کنند، برخی دیگر نیز سیاست‌های او را ستوده‌اند. در میان تجمع‌کنندگان شماری از مخالفان آرای سناتور مک‌کین نیز برای ادای احترام به او حضور داشتند.

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونای آمریکا، سوم شهریور ماه در اثر ابتلا به سرطان پیشرفته مغز در ۸۱ سالگی درگذشت.

او شش دوره در سنای آمریکا حضور داشت، ریاست کمیته نیروهای مسلح این نهاد را بر عهده داشت و نام و چهره‌ای آشنا در مسائل دفاعی و امور خارجی بود.

۰۴:۰۲ ۸.۶.۱۳۹۷

«کاهش صادرات نفت ایران» سریعتر از حد انتظار

وال استریت جورنال نوشته است، در حالی که بیش از دو ماه به آغاز تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران در ۱۳ آبان سال جاری باقی مانده است، صادرات نفت ایران سریعتر از آنچه که انتظار می رفت در حال کاهش است.

این نشریه آمریکایی نوشته است، ایران انتظار دارد که صادرات نفتش در ماه سپتامبر یک سوم کاهش داشته باشد.

پیش از این مقام های شرکت ملی نفت ایران گفته بودند، انتظار دارند میزان صادرات محموله های نفتی ایران در ماه آینده به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسد. این در حالی است که میزان صادرات ایران در ماه ژوئن دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود.

در همین زمینه رویتر نیز گزارش داده است که مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه جاری میلادی، اوت، به روزانه ۲ میلیون و ۵۰ هزار بشکه رسیده است.

آمارها نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران از ماه مه سال جاری که آمریکا خروج از برجام را اعلام کرد، به صورت متمادی کاهش یافته است.

ماه قبل از خروج آمریکا از برجام، مجموع صادرات روزانه نفت و میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک که از میادین گازی تولید می‌شود) ایران سه میلیون و ۹۰ هزار بشکه بود که بالاترین میزان از زمان رفع تحریم‌ها در ژانویه ۲۰۱۶ به شمار می‌رود.

آمریکا بعد خروج از برجام اعلام کرد که در نظر دارد کل صادرات نفت ایران را متوقف کند، اما بعدها گفت که در تلاش است تا صادرات ایران را به صورت چشمگیری کاهش دهد و هر چه می‌تواند به تعداد کشورهایی که خرید نفت ایران را متوقف کرده‌اند، بیفزاید.

۰۳:۰۵ ۸.۶.۱۳۹۷

انتقال نازنین زاغری به درمانگاه زندان اوین

لحظه خداحافظی نازنین زاغری با گابریلا، دختر چهار ساله‌اش
لحظه خداحافظی نازنین زاغری با گابریلا، دختر چهار ساله‌اش

گزارش‌ها حاکی است که نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران به دلیل حمله عصبی بیهوش شده به درمانگاه زندان اوین منتقل شده است.

خانواده خانم زاغری و یک زندانی سیاسی سابق ضمن تایید این خبر گفته اند، نازنین طی دو روز گذشته دچار حمله عصبی شده و از حال رفت.

گفته می‌شود مقامات قضایی ایران تاکنون با انتقال نازنین زاغری به بیمارستان موافقت نکرده‌اند.

نازنین زاغری-رتکلیف که پس از دو سال و نیم زندان، سه روز به مرخصی آمده بود، روز یکشنبه چهارم شهریور بار دیگر به زندان بازگشت.

۰۲:۱۳ ۸.۶.۱۳۹۷

نتانیاهو: به اقدامات علیه تلا‌ش‌های ایران برای حضور در سوریه ادامه می‌دهیم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه هفتم شهریور گفته است، ارتش این کشور با قاطعیت کامل در برابر تلاشهای جمهوری اسلامی برای استقرار نیرو و تسلیحات در سوریه خواهد ایستاد.

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو که در شهر دیمونا، در جنوب اسرائیل صحبت می کرد، اظهار داشت: «کسانی که ما را به محو کردن از صحنه روزگار تهدید کردند باید بدانند که خودشان نیز در معرض خطر مشابهی قرار دارند و به هدفشان نخواهند رسید.»

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از انقلاب ۱۳۵۷ همواره اسرائیل را به نابودی تهدید کرده‌اند. حکومت ایران همچنین از گروهای اسلامگرای فلسطینی چون حماس و حزب الله لبنان حمایت می کند. این در حالی است که با آغاز اعتراضات در سوریه ایران یک از متحدان اصلی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی این کشور بوده است.

۰۰:۱۹ ۸.۶.۱۳۹۷

قربانیان تفنگ در سال ۲۰۱۶

نتایج تحقیقی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد که تفنگ سالانه حدود ۲۵۰ هزار قربانی در سراسر جهان می‌گیرد.

این تحقیق عنوان می‌کند که حدود نیمی از این آمار متعلق به شش کشور برزیل، کلمبیا، گواتمالا، مکزیک، ونزوئلا و آمریکاست. بر اساس این تحقیق، سال ۲۰۱۶ در سراسر جهان ۲۵۱ هزار نفر کشته شدند که در مقایسه با ۲۰۹ هزار نفر در سال ۱۹۹۰، شمار قربانیان تفنگ در این سال‌ها رو به ازدیاد داشته است.

۶۴ درصد قربانیان تفنگ در سال ۲۰۱۶ به قتل رسیده‌اند. ۲۷ درصد آنها خودکشی کرده‌اند و ۹ درصد دیگر بر اثر تصادف جان باخته‌اند.

خبرخوان روز چهارشنبه هفتم شهریور را می‌توانید اینجا بخوانید.

بیشتر

XS
SM
MD
LG