لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

خبرخوان جمعه ۹ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در نهمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۱۳:۲۱ ۹.۶.۱۳۹۷

رویترز: ایران موشک بالیستیک در اختیار گروه‌های شیعه عراق گذاشته است

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی که روز جمعه منتشر شد از انتقال موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی به عراق و تلاش برای تولید این نوع موشک در خاک این کشور خبر داد.

رویترز دلیل این اقدام تهران را «دادن هشدار به دشمنان» ایران عنوان می‌کند.

این خبرگزاری از قول منابعی در «ایران و غرب و عراق» که به نام‌شان اشاره نکرد موشک‌های ایرانی زلزال، فاتح ۱۱۰ و ذوالفقار را از جمله موشک‌هایی معرفی کرد که به عراق منتقل شده‌اند.

با توجه به برد این موشک‌ها، از ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر، به گفته رویترز، اگر این موشک‌ها از جنوب یا غرب عراق شلیک شوند، ریاض در عربستان سعودی و تل‌آویو در اسرائیل در تیررس سپاه قدس خواهند بود.

در گزارش رویترز اشاره می‌شود که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، نظارت بر برنامه انتقال این موشک‌ها را بر عهده داشته است.

منابع رویترز در ایران و یک منبع در اطلاعات عراق گفته‌اند که تصمیم به بهره‌گیری از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق برای تولید موشک «حدودا ۱۸ ماه پیش گرفته شده...، اما در چند ماه اخیر فعالیت در این زمینه بیشتر شده» است.

هیچ یک از مقامات رسمی در ایران و عراق حاضر به اظهار نظر در این باره و مصاحبه با رویترز نشده‌اند.

در اسرائیل نیز هنوز هیچ مقامی به این گزارش واکنش نشان نداده است.

۱۳:۱۰ ۹.۶.۱۳۹۷

«آکادمی نوبل نو» چهار نامزد خود برای نوبل ادبیات را معرفی کرد

در پی رسوایی جنسی که انتخاب برنده نوبل ادبیات در سال جاری را به آینده موکول کرد، «آکادمی نوبل نو» در سوئد روز پنج‌شنبه چهار نامزد خود برای جایزه نوبل ادبیات را معرفی کرد.

نیل گیمن، فانتزی‌نویس بریتانیایی، و هاروکی موراکامی، رمان‌نویس ژاپنی، دو نامزد از این چهار نفر هستند.

«آکادمی نوبل سوئد» در پی اتهامات جنسی به یکی از افراد نزدیک به این آکادمی در اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد که اعطای جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ به سال آینده موکول می‌شود.

در پی این تصمیم، عده‌ای از فعالان فرهنگی و روشنفکران و نویسندگان سوئد گردهم آمدند و به‌عبارتی «آکادمی نوبل نو» را بنیان گذاشتند که قرار است برنده‌ای برای نوبل ادبیات آلترناتیو انتخاب کند.

این گروه متشکل از صد نفر در نهایت از میان فهرستی ۴۷ نفره به نام چهار نفر رسیده است: دو مرد و دو زن.

علاوه بر گیمن و موراکامی، آلیز کُنده از حوزه کارائیب و کیم توی، نویسنده کانادایی ویتنامی‌الاصل، دو نامزد دیگر این جایزه هستند.

نام برنده نوبل آلترناتیو قرار است در ماه اکتبر سال جاری، دو ماه دیگر، اعلام شود.

۱۱:۵۹ ۹.۶.۱۳۹۷

ترامپ: احتمال سقوط حکومت ایران به دلیل سیاست‌های دولت آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ که روز جمعه منتشر شد چنین اظهار نظر کرد که در حال حاضر حتی احتمال سقوط حکومت جمهوری اسلامی هم «به دلیل سیاست‌های دولت او» وجود دارد.

آقای ترامپ از جمله این سیاست‌ها که ممکن است به سقوط جمهوری اسلامی بینجامد به خروج دولتش از برجام، توافق اتمی با ایران،‌ اشاره کرد.

رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه که روز پنج‌شنبه در کاخ سفید انجام شده است درباره ایران گفت: «وقتی من آمدم اینجا، این سوال مطرح بود که [ایرانی‌ها] چه زمانی خاورمیانه را می‌گیرند. حالا سوال این است که اصلا دوام خواهند آورد. برای یک سال و نیم [دولت ترامپ]، این تفاوت بزرگی است.»

۱۱:۱۷ ۹.۶.۱۳۹۷

روسیه برای فیلتر کردن تلگرام «به تکنولوژی پیشرفته‌تر روی آورده است»

خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌گوید که روسیه پس از آن که موفق نشد تلگرام را فیلتر کند، اکنون برای این کار به تکنولوژی دقیق‌تر و پیشرفته‌تر روی آورده است.

بنا بر این گزارش، با این حال دولت روسیه هنوز راه بستن تلگرام را نیافته است.

پس از آن که مدیریت تلگرام اعلام کرد هرگز به اشتراک گذاشتن اطلاعات رمزگذاری‌شده خود با مقامات روس تن نخواهد داد، یک دادگاه روسی اواخر فروردین‌ماه سال جاری حکم مسدود شدن پیام‌رسان تلگرام در روسیه را صادر کرد.

این حکم با اعتراضات گسترده در این کشور مواجه شد و آن طور که از گزارش‌ها بر می‌آید، دولت این کشور نیز چندان در اجرای این حکم موفق نبوده است.

تلگرام هنوز در دسترس کاربران روس است.

۱۰:۴۵ ۹.۶.۱۳۹۷

هشدار سازمان ملل به چین در مورد «اردوگاه‌های بازآموزی» عقیدتی

کارشناسان سازمان ملل روز جمعه از چین خواستند «اردوگاه‌های بازآموزی» عقیدتی برای مسلمانان اویغور را تعطیل اعلام کند.

کارشناسان حقوق بشری این سازمان همچنین خواستار آزادی فوری آن دسته از این مسلمانان شدند که «به بهانه مبارزه با تروریسم» بازداشت شده‌اند.

«کمیته حذف تبعیض نژادی» در سازمان ملل در بیانیه خود تخمین می‌زند که «از ده‌ها هزار تا یک میلیون مسلمان اویغور» احتمالا در استان سین‌کیانگ، در منتهی‌الیه غربی چین، در بازداشت به سر می‌برند.

وزارت امور خارجه چین این اتهامات را رد کرده و طرح انتقاد از این استان را کار «نیروهای ضد چین» عنوان کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر در گزارشی به نقل از بازداشتی‌های سابق این اردوگاه‌ها گفته است که در این مکان‌های بسته که تحت نظر دائم پلیس چین است از مسلمانان خواسته می‌شود عقاید مذهبی خود را کنار بگذارند، به نقد خود و خانواده خود بپردازند و رسما از حزب کمونیست چین قدردانی کنند.

منطقه سین کیانگ در شمال غرب چین، که پیشتر ترکستان شرقی هم نامیده می‌شد، با مرکزیت شهر اورومچی، وسعتی بیش از خاک ایران دارد.

سین کیانگ هم‌مرز جمهوری‌های مسلمان‌نشین آسیای میانه است و رفت‌وآمد مسلمانان در دو سوی مرزها، دولت چین را نگران عمیق‌تر شدن نفوذ افکار افراطی اسلامی در سین کیانگ کرده است.

حدود نیمی از ۲۲ میلیون جمعیت سین کیانگ با زبان ترکی اویغوری سخن می‌گویند و عربی نیز زبان مذهبی آنها است.

۰۴:۲۶ ۹.۶.۱۳۹۷

پنتاگون: ناو آمریکایی یک لنج حامل اسلحه سبک را در خلیج عدن توقیف کرد

​نیروی دریایی آمریکا با انتشار یک ویدیو از کشف و ضبط بیش از هزار قبضه اسلحه کالاشنیکف از چند شناور در خلیج عدن خبر داده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد این اولین بار پس از مدت‌هاست که یک ناو جنگی آمریکایی در دریا اسلحه‌هایی که گفته می‌شود به یمن فرستاده می‌شده را کشف کرده است.

آمریکا اشاره نکرده است که چه کشور یا شخصی مظنون به اقدام به صادرات این میزان اسلحه است. به گفته نیروی دریایی آمریکا سرنشینان شناورها به نیروهای وفادار به دولت یمن تحویل داده شده‌اند.

ناوگان پنجم آمریکا که در بحرین مستقر است بارها ایران را به قاچاق اسلحه توسط ایران و برای کمک به شورشیان حوثی در یمن متهم کرده است. ایران همواره این اتهام را رده کرده است.

۰۱:۵۱ ۹.۶.۱۳۹۷

فرانسه: ایران نمی‌تواند از مذاکره در مورد سه موضوع حساس اجتناب کند


ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه هشتم شهریور اظهار داشت ایران نمی‌تواند از مذاکره بر سر نگرانی‌هایی مانند آینده توافق هسته‌ای،برنامه موشکی بالیستیک و نقش این کشور در خاورمیانه اجتناب کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان ایو لودریان در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در وین گفت: ایران نمی تواند از مذاکره بر سه مساله مهم که مایه نگرانی ما هستند، اجتناب کند.

ژان ایو لودریان این سه مساله را تعهدات هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، مساله برنامه موشکی ایران و اشاعه این موشک ها از جانب ایران، و همچنین نقش ایران در ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه عنوان کرد

۰۰:۰۹ ۹.۶.۱۳۹۷

​ژرار دوپاردیو متهم به تجاوز جنسی شد

یک هنرپیشه زن جوان ژرار دوپاردیو، بازیگر سرشناس فرانسوی را به تجاوز جنسی متهم کرده است.

این زن ۲۲ ساله که هنرپیشه، کمدین و رقصنده نیز هست، در گفت‌و‌گو با پلیس مدعی شده که در منزل دوپاردیو در پاریس، در روزهای هفتم و سیزدهم اوت مورد تجاوز این هنرپیشه سرشناس قرار گرفته است. ژرار دوپاردیو اما این اتهام را رد کرده است.

ژرار دوپاردیو از شناخته‌ترین هنرپیشه‌های فرانسه و جهان است که جوایز متعدد جهانی کسب کرده و یکی از ماندگارترین بازی‌های وی در نقش کریستف کلمب در فیلم «فتح بهشت» ریدلی اسکات است.

***

خبرخوان روز پنج‌شنبه هشتم شهریور را اینجا بخوانید.

۰۰:۰۸ ۹.۶.۱۳۹۷

سلام و وقت بخیر. همراه ما باشید در روز جمعه نهم شهریور ماه و خبرهای مهم ایران و جهان را در خبرخوان دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG