لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

خودداری از سوخت رسانی به برخی از هواپیماهای ایرانی در استانبول

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

خودداری از سوخت رسانی به برخی از هواپیماهای ایرانی در استانبول

رسانه های ترکیه روز جمعه گزارش دادند، شرکتهای سوخت رسانی در فرودگاه استانبول از دادن سوخت به برخی از خطوط هواپیمایی ایرانی خودداری کردند.

به گزارش رویترز، برخی از این هواپیما مجبور شدند مسیر خود را تغییر داده یا تعداد مسافران خود را کاهش دهند تا با سوخت کمتر به مسیرشان ادامه دهند.

این گزارش می افزاید، پرواز دست کم یک هواپیمای ایرانی در این فرودگاه لغو شده است.

خبرگزاری دیمیرون گزارش داده است که شرکت آفیسی پترول، از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه خودداری کرده است.

رویترز می گوید، خطوط هوایی مانند ماهان ایر، ATA، قشم و آسمان در مسیر بین تهران -استانبول فعالیت می‌کنند.

در همین حال وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده است که ترکیه از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شده است.

از سوی دیگر تسنیم گزارش داده است :«شرکت تامین سوخت هواپیمای ترکیه اعلام کرد که تا زمان رسیدن نظر آمریکا مبنی بر مستثنی کردن ترکیه از تحریم‌های ایران، از دادن سوخت هواپیما به ایران معذور است.»

سرعت وزش باد در زابل به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسید

گزارش‌ها حاکی است که روز جمعه طوفانی با سرعت ۱۰۸کیلومتر در ساعت شهرستان زابل در استان سیستان بلوچستان را در‌نوردیده است.

علی ملاشاهی، رئیس کارگروه پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان، به تسنیم گفته است: «صبح امروز سرعت باد در زابل ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده که این میزان در بیشترین ساعت به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسید که پیش بینی می‌شود تا فردا در شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز وزش باد شدید و گردوخاک (۷۰ تا ۹۰ گاهی بیش از ۹۰ کیلومتر بر ساعت) و در نقاط مستعد طوفان گرد و خاک و کاهش شدید دید داشته باشیم.»

با این حال وی تاکید کرده است: یکشنبه از شدت وزش باد کاسته خواهد شد و ساعات اولیه روز وزش باد برخی نقاط گردوخاک خواهیم داشت.

دعوت «بی‌سروصدای» مسکو از چند سیاستمدار افغان برای مذاکره با طالبان

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی از دعوت «بی‌سروصدای» دولت ولادیمیر پوتین از چند «سیاستمدار ارشد» افغانستان برای مذاکره با گروه طالبان خبر داد.

آن طور که در گزارش رویترز آمده است، مسکو عامدانه دولت اشرف غنی در کابل را دور زده و این حرکت «باعث خشم» دولت افغانستان شده است که می‌گوید روسیه با این کار به فرایند صلح زیر نظر ایالات متحده لطمه می‌زند.

سفارت روسیه در کابل از تایید این گزارش‌ها سر باز زده، اما «شش نفر از هشت رهبر افغان» آن را تایید کرده‌اند.

رویترز از جمله مدعوین به مذاکره با طالبان به حامد کرزی، رئیس جمهور سابق، اشاره کرده است.

روسیه سه ماه پیش با ۱۲ کشور به علاوه طالبان پیشنهاد مذاکره در مسکو را مطرح کرده و از آنها خواست که در ماه سپتامبر در این شهر گردهم بیایند.

رئیس جمهور افغانستان در همان زمان با این دلیل که هر گونه مذاکره با گروه شورشیان باید زیر نظر دولت او باشد این دعوت را رد کرد.

استقبال ایران از تولید داروی چینی در چابهار «با برند حلال»

خبرگزاری ایسنا روز جمعه به نقل از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در جنوب ایران از پیشنهاد چینی‌ها برای تولید دارو در این منطقه «با هدف توزیع و مصرف در کشورهای مسلمان با برند حلال» خبر داد.

عبدالرحیم کردی ضمن استقبال از این پیشنهاد توضیح داد: «چینی‌ها پیشنهادی را در ارتباط با تولید دارو به جهت عرضه به کشورهای منطقه‌ای و اسلامی ارائه کرده‌اند که این پیشنهاد در دست بررسی است.»

به گفته این مقام، چینی‌ها می‌خواهند در منطقه آزاد چابهار دارو را «با توجه به ملاحظاتی که مسلمانان در مسائل مختلف از جمله مصارف دارویی دارند» تولید کنند.

بخشنامه وزارتخانه برای «پخش مستقیم» بازی پرسپولیس در مدارس

مشاور وزیر آموزش و پرورش ایران روز پنج‌شنبه در بخشنامه‌ای مقرر کرد که بازی فینال جام باشگاه‌های آسیا بین دو تیم پرسپولیس و کاشیمای ژاپن روز شنبه در تمام مدارس دخترانه و پسرانه «مستقیم» پخش شود.

هواداران تیم پرسپولیس در فرودگاه ناریتای ژاپن پیش از بازی با تیم کاشیما
هواداران تیم پرسپولیس در فرودگاه ناریتای ژاپن پیش از بازی با تیم کاشیما

به این ترتیب روز شنبه صبح، ۱۲ آبان‌ماه، تمام مدارس می‌توانند این بازی را «بر اساس ظرفیت و امکانات» خود پخش کنند.

در این بخشنامه رسمی، دلیل این تصمیم وزارت آموزش و پرورش «اشتیاق وافر دانش‌آموزان» به تماشای بازی دو تیم از ایران و ژاپن عنوان شده است.

پس از آن که عده بسیاری از دانش‌آموزان از وزیر آموزش و پرورش خواستند که روز شنبه را به خاطر این بازی تعطیل اعلام کند، محمد بطحایی، وزیر، به آنها پاسخ داد.

آقای بطحایی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «تعطیلی مدارس که ممکن نیست، اما از مدیران محترم می‌خواهم چنان چه امکانات لازم را داشته باشند، شرایط پخش مسابقه را در مدارس فراهم کنند.»

«هزاران اتوبوس» در راه مرزهای ایران و عراق برای بازگرداندن زائران

یک روز پس از انتشار گزارش‌هایی از «سردرگمی» زائران در حال بازگشت از مراسم اربعین در عراق، یک مقام مسئول در ایران از «گسیل هفت هزار» اتوبوس به مرزها خبر داد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری ایران خبر داد که «۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس به پایانه‌های مرزی حرکت کرده‌اند».

به گفته رضا نفیسی، «در حال حاضر تمام ناوگان حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای به سمت چزابه، شلمچه و به خصوص به سمت مهران می‌روند تا زائران اربعین را جابه‌جا کنند».

آقای نفیسی همچنین با اشاره به این که دریافت کرایه ۳۰۰ هزار تومانی از زائران اربعین «تخلف و ظلم است» هشدار داد که «با رانندگان متخلف به شدت برخورد می‌کنیم».

حال خوش بازارهای بورس آسیا در پی گفت‌وگوی رهبران آمریکا و چین

خبرگزاری فرانسه از هنگ‌کنگ گزارش می‌دهد که روز جمعه و در پی گفت‌وگوی رهبران دو غول تجارت و اقتصاد یعنی آمریکا و چین، بازارهای آسیایی روز خوبی را تجربه می‌کنند.

بازار در هنگ‌کنگ تقریبا چهار درصد صعود داشت و در شانگهای نیز بازار تکانی مثبت داشت و ارزش یوآن، واحد پول چین، افزایش یافت.

حال خوش بازارها پس از آن نمود پیدا کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، روز پنج‌شنبه گذشته نسبت به حل و فصل اختلاف تجاری دو کشور ابراز خوش‌بینی کردند.

حمله ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به فرودگاه صنعا

خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون الاخباریه عربستان از حمله ائتلاف تحت رهبری این کشور به فرودگاه بین‌المللی صنعا، پایتخت یمن، و پایگاه هوایی مجاور آن خبر داد.

سخنگوی این ائتلاف روز جمعه به الاخباریه گفت که شبه‌نظامیان شیعه حوثی از این دو محل برای حملات موشکی خود به عربستان «استفاده می‌کردند».

ترکی الملکی در ادامه وعده داد که روز جمعه بعدازظهر در یک کنفرانس خبری مدارک و شواهدی ارائه شود که بیانگر استفاده حوثی‌ها از این دو محل برای حملات موشکی است.

واشینگتن پست: ترکیه در حال بررسی احتمال نابودی جسد خاشقجی با اسید است

روزنامه واشینگتن پست گزارش داده است، هم اکنون مقام‌های ترکیه در حال بررسی این احتمال هستند که جسد جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی در اسید حل شده است.

یک مقام ارشد ترکیه روز چهارشنبه به این روزنامه گفته است: در باغ کنسولگری عربستان در استانبول شواهد بیولوژیکی یافته شده است که این فرضیه را تقویت می‌کند که جسد جمال خاشقجی در نزدیکی محل قتل از بین برده شده است.

وی اضافه کرده است: به نحوی جنازه از بین برده شده که «نیازی به دفن » نبوده است.

جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و از منتقدان ولیعهد عربستان سعودی روز دوم اکتبر برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری آن کشور در استانبول رفت، اما هرگز از این ساختمان خارج نشد.

حکومت عربستان پس از انکار اولیه و انتشار توضیحات ضد و نقیض، درنهایت پذیرفت که جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است. اکنون عربستان سعودی به شدت از سوی جامعه بین المللی تحت فشار است تا در خصوص این پرونده شفاف سازی کند.

در همین زمینه وزیر دادگستری ترکیه روز پنج‌شنبه ۱۰ آبان از مقامات سعودی خواست که محل اختفای جسد جمال خاشقجی را اعلام کند.

قصد رئیس‌جمهوری جدید برزیل برای انتقال سفارت کشورش به اورشلیم

رئیس‌جمهوری تازه منتخب برزیل گفته است که می‌خواهد سفارت کشورش در اسرائیل را از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل کند.

ژایر بولسونارو روز پنجشنبه ۱۰ آبان در نخستین مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی از قصد خود در این زمینه خبر داد.

وی در گفت‌وگو با «اسرائیل هیوم»، نزدیک‌ترین روزنامه حامی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، افزود که در کارزار انتخاباتی‌اش قول انتقال سفارت را داده بود.

به گفته او، «این حق اسرائیل است که پایتخت خود را تعیین کند، نه کشورهای دیگر».

او پیشتر نیز گفته بود که سفارت فلسطین را در برزیل تعطیل می کند؛ به گفته وی، «فلسطین دیگر کدام کشور است؟ چرا باید در برزیل سفارت داشته باشد؟».

با وجود این، آقای بولسونارو در مصاحبه با «اسرائیل هیوم»، به بستن سفارت فلسطین در برزایلیا، پایتخت برزیل، اشاره صریحی نکرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG