لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

واکنش مقامات در ایران به «سردرگمی» زائران اربعین در مرز مهران


چند رسانه‌ در داخل ایران از «سردرگمی» زائران ایرانی راهپیمایی اربعین هنگام بازگشت به کشور در مرز مهران خبر می‌دهند. در مقابل پلیس و نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی می‌گویند «مشکل خاصی» وجود ندارد.

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه، دهم آبان‌ماه، بر اساس «گزارش‌های مردمی» از مرز مهران نوشت که «مشکلاتی» در حمل و نقل زائران اربعین به شهرهای مختلف در ایران وجود دارد.

آن‌ طور که این خبرگزاری گزارش کرده، «چند تن از زائران اربعین که چهارشنبه شب و بامداد پنج‌شنبه، ۹ و ۱۰ آبان، از مرز مهران وارد کشور شده‌اند، با ایسنا تماس گرفته‌اند و از وضعیت نامساعد خدمت‌رسانی به شهروندان در این مرز شکایت کرده‌اند.»

به گفته آنها، حمل و نقل زائران اربعین در خاک عراق تا مرز مهران با مشکل خاصی همراه نبوده، «اما وضعیت ایاب و ذهاب از مرز مهران تا شهرهای مختلف ایران، مشکلات عدیده‌ای را برای آنها به‌ وجود آورده و قیمت‌های اعلام‌شده توسط رانندگان وسایل نقلیه عمومی، بسیار بیش از حد معمول گزارش شده است.»

برخی از آنها گفته‌اند رانندگان قیمت حمل و نقل جاده‌ای تا شهری مثل تهران را «حتی تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر نفر» نیز بالا برده‌اند.

«سرمای هوا، ازدحام زیاد زائران و نبود برنامه‌ریزی مناسب برای اسکان» آنها، از دیگر مشکلاتی است که برخی زائران حاضر در مرز مهران در تماس با ایسنا به آنها اشاره کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز با انتشار عکسی در صفحه توییتر خود از «سردرگمی» زائران در مرز مهران به دلیل «نبود اتوبوس» خبر داده است.

خبرگزاری تسنیم هم در توییتر خود به «شب سخت» زائران اربعین در مرز مهران به دلیل «نبودن اتوبوس» اشاره کرده و افزود: «عده‌ای سودجو برای جابه‌جایی زائران از مهران تا تهران با اتوبوس، کرایه‌ها را با وجود قیمت‌های اعلام شده تا چندین برابر و حتی ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان برای هر نفر افزایش داده‌اند.»

فرشید آصفی، خبرنگار هم توییت کرد:‌ «مردم در مرز مهران زمین‌گیر شدن، کرایه اتوبوس تا تهران به ۵۰۰ هزار تومان هم میرسه! تا وقتی که در تلاش هستیم در هر وضعیت نا معمولی جیب خودمون رو پرتر کنیم شاهد هیچ پیشرفتی نخواهیم بود!»

شماری از فعالان حزب‌الله در فضای مجازی نیز با هشتگ «مدیریت مزخرف» و «انتقام از زائرین اربعین» از آن چه «بی‌تدبیری» دولت حسن روحانی در حمل و انتقال زائران نامیده و افزایش کرایه‌ حمل و نقل به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

این در حالی است که جلال میرزایی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «مشکل خاصی در بازگشت زائران از مرز مهران وجود ندارد و ترافیک روانی در جریان است.»

به گفته آقای میرزایی، بر اساس «بازدیدی که از مرز مهران» انجام داده، «با توجه به جمعیت زیاد زائران اربعین طبیعی است آن دسته افرادی که از وسیله نقلیه غیرشخصی استفاده می‌کنند ممکن است شرایط برای‌شان سخت بوده یا قیمت‌ها متفاوت باشد.»

روز چهارشنبه (نهم آبان) نیز حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا از ازدحام زوار اربعین در مرز مهران خبر داد و از آنها خواست «سعه صدر و آرامش داشته باشند و با توجه به ازدحام با پلیس همکاری کنند.»

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام نیز با توجه به «حجم بالای» ورود زائران از مرز مهران به ایران، از آنها خواست «در بازگشت به کشور عجله نکنند و تا حد امکان از مرزهای دیگر برای بازگشت» استفاده کنند.

وی صبح روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۸ هزار نفر از این مرز وارد ایران شده‌اند و ۶۰۰ نفر نیز از این نقطه وارد عراق شده‌اند.

به گفته سلیمانی دشتکی، از این میزان زائر ورودی به کشور، دو هزار و ۴۴۰ نفر را اتباع سایر کشورها تشکیل می‌دهد.

مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که در راهپیمایی امسال مراسم اربعین،‌ بیش از دو میلیون نفر شرکت‌کرده‌اند. این تعداد زائر در حالی به عراق سفر کرده‌اند که ارزش ریال در ماه‌های اخیر به شدت سقوط کرده و هزینه‌های این سفر به شدت افزایش یافته بود.

این افزایش قیمت و نحوه واگذاری ارز به زائران در عراق که با نابه‌سامانی‌های بسیاری همراه بود نیز پیش از این موجب طرح انتقادهای گسترده‌ای شده بود.

منابع: ایسنا، باشگاه خبرنگاران جوان،‌ تسنیم، ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG