لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

حادثه قطار در هند دستکم ۵۰ کشته برجای گذاشت

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

برخورد قطار با مردم در هند دستکم ۵۰ کشته برجای گذاشت

مقام های پلیس در ایالت پنجاب هندوستان می‌گویند در جریان برخورد قطار با گروهی از مردم در روز جمعه دستکم ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، یک مقام پلیس ایالت پنجاب گفته است: گروهی از مردم در شهر آمیریتسار برای شرکت در مراسم «دوسهرا» در نزدیکی خط راه آهن گرد هم آمده بودند که یک قطار با جمعیت برخورد می کند.

شاهدان عینی گفته‌اند این قطار با سرعت خیلی بالا در حال حرکت بود.

هشدار امارات درباره «بی ثبات کردن عربستان» بر سر مساله خاشقجی

امارات متحده عربی روز جمعه ۲۷ مهرماه هشدار داده است جنجال بر سر ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، نباید به منظور «بی ثبات کردن» عربستان سعودی مورد سوء استفاده قرار گیرد.

وزیر امور خارجه امارات در توییتر خود نوشته است: امارات مخالف سیاسی کردن موضوع (ناپدیده شدن جمال خاشقجی) و سوء استفاده از آن برای بی ثبات کردن عربستان است.

جمال خاشقجی از دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است. گزارش رسانه‌های ترکیه حاکی است که وی در این کنسولگری توسط تیمی ۱۵ نفره از ماموران امنیتی سعودی کشته و جسدش قطعه قطعه شده است. ریاض تاکنون این گزارش‌ها را رد کرده است.

در همین حال رسانه های ترکیه می‌گویند، دادستانی این کشور از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول در خصوص ناپدید شدن جمال خاشقچی بازجویی کرده است.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرده است تعدادی از کارکنان کنسولگری از جمله راننده کنسولگری و کارکنان بخش خدمات ر مورد بازجویی قرار گرفته اند.

حکم زندان و شلاق برای افشاگران قتل وحید حیدری

دادگاه تجدید نظر اراک حکم سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محمد نجفی، وکیل مدافع یکی از کشته‌شدگان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶، و همچنین دو فعال مدنی را تایید کرد.

آقای نجفی در توئیتر خود با تایید حکم صادرشده برای او و علی باقری و عباس صفری، اتهام‌های واردشده را «شرکت درتظاهرات» و «نشر اکاذیب» ذکر کرده است.

در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ یک جوان دستفروش به نام وحید حیدری در اراک بازداشت شد و اندکی بعد وکیل مدافع او، محمد نجفی، از کشته شدن موکلش در بازداشتگاه کلانتری۱۲ اراک خبر داد.
محمد نجفی، خود، نیز بازداشت شد و پس از آزادی به رادیوفردا گفت که یکی از بازجوهایش به او گفته بود که وحید حیدری «را ما کشتیم و حقش بود چون برای اغتشاش آمده بود».

ابراز شک و تردید همسر رئیس سابق اینترپل در مورد زنده بودن او

همسر رئیس سابق اینترپل که هفته‌ها از بازداشتش در چین می‌گذرد در یک مصاحبه در مورد زنده بودن او ابراز شک و تردید کرد.

پس از انتشار اخباری از ناپدید شدن منگ هونگ‌وی، نخستین رئیس چینی سازمان اینترپل، حدود دو هفته پیش دولت چین تایید کرد که آقای منگ در این کشور در بازداشت به سر می‌برد.

حال همسر او در مصاحبه‌ای با شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفته است که «مطمئن نیستم که زنده باشد».

اینترپل چندی پیش استعفانامه آقای منگ را از راه دور و پس از آن که ناپدید شد دریافت کرد.

منگ هونگ‌وی نخستین چینی سرشناسی نیست که در ماه‌های گذشته ناپدید شده یا خبری از آنها در دست نیست.

فن بینگ‌بینگ، ستاره مشهور سینمای چین و هالیوود، نیز پس از سه ماه بی‌خبری در هفته جاری دوباره ظاهر شد، البته پس از آن که مشخص شد میلیون‌ها دلار برای عدم پرداخت مالیات جریمه شده است.

مرگ سه ملوان ایرانی در پی بروز «نشانه‌های مسمومیت شیمیایی»

خبرگزاری اینترفکس روسیه خبر داد که روز پنج‌شنبه گارد ساحلی کشور آذربایجان چند ملوان ایرانی را از یک کشتی نجات داده است که «نشانه‌های مسمومیت شیمیایی» را داشتند.

طبق این گزارش، سه تن از این ملوانان جان باخته‌اند و هفت ملوان دیگر هم‌چنان در بیمارستان به سر می‌برند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت آذربایجان، ملوانان به دلیل مجاورت با ماده‌ای شیمیایی بیمار شده‌اند که برای حفظ بار گندم کشتی استفاده شده بود.

در این گزارش آمده است که گارد ساحلی آذربایجان در دریای خزر از یک کشتی سیگنال کمک دریافت می‌کند و به نجات آنها می‌شتابد.

کشتی باربری نازمهر حامل بار گندم بوده و محموله خود را از آکتائو در قزاقستان به باکو در آذربایجان می‌برده است.

پرونده فعالان محیط زیست «هنوز به دادگاه نرفته است»

سخنگوی قوه قضاییه ایران روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که پرونده فعالان محیط زیست که بعضی از آنها به جاسوسی متهم شده‌اند «هنوز» به دادگاه نرفته است.

این در حالی است که ماه‌ها از بازداشت این افراد می‌گذرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز ۲۲ مهر خود نیز خبر داده بود که پرونده این بازداشت‌شدگان هنوز به دادگاه نرفته و دلیل این امر هم به گفته این مقام قضایی «ایرادات» پرونده بود.

اظهارات وی در شرایطی مطرح می‌شود که شمار قابل توجهی از فعالان محیط زیست در چند شهر در بهمن‌‌ماه سال ۹۶ بازداشت شدند و پس از مدتی به «جاسوسی» متهم شدند.

اما قوه قضائیه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در حالی این اتهام را به آنها می‌زنند که وزارت اطلاعات و شخص محمود علوی، وزیر اطلاعات بارها اعلام کرده که ارزیابی این وزارتخانه درباره این افراد تائیدکننده اتهام منتسب به آنها از سوی نهاد قضایی نیست.

تاکید دوباره استیون هاکینگ: خدایی در کار نیست، هیچ کس هدایت کائنات را بر عهده ندارد

در کتابی تازه از استیون هاکینگ، دانشمند فقید انگلیسی، که روز سه‌شنبه، ماه‌ها پس از مرگش، منتشر شد، بار دیگر تاکید شده است که «خدایی در کار نیست».

تاکید دوباره این فیزیکدان برجسته در کتابی تازه از او آمده است که در هفته جاری با عنوان «پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ» منتشر شد.

او در یکی از مقاله‌های این کتاب تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد که «بشریت حیات خود را تا چه اندازه به خدا مدیون است».

پاسخ او:‌ «خدایی در کار نیست، هیچ کس هدایت کائنات را بر عهده ندارد.»

استیون هاکینگ بر این عقیده بود که مه‌بانگ یا انفجار بزرگ کائنات را به وجود آورد، نه خدایی که یک روز ناگهان فکر خلق و آفرینش به سرش زد.

اما این نخستین بار نیست که این نظر جنجالی از این دانشمند منتشر می‌شود. او چهار سال پیش هم با این حکم سروصدایی به پا کرد که خدایی وجود ندارد و جهان حاصل پدیده‌های علمی قابل توضیح است.

بازداشت «عاملان توزیع الکل سمی» در شیراز

در پی مرگ چهار نفر در شهر شیراز در اثر مصرف مشروب تقلبی، فرمانده انتظامی استان فارس از دستگیری «اعضای باند چهار نفره فروش مشروبات الکلی سمی در شیراز» خبر داد.

احمدعلی گودرزی گفت: «بر اثر مصرف مشروبات الکلی در شیراز تاکنون چهار نفر جان خود را از دست داده و ۳۵ نفر مسموم شده‌اند.»

صادرات «۱۳ میلیارد دلار کالا» از ایران به کشورهای همسایه

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از آمارهای گمرک ایران گزارش می‌دهد که ایران در شش ماه نخست سال جاری نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار کالا به کشورهای همسایه خود صادر کرده است.

به گفته ایرنا، این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته «از نظر ارزشی به طور میانگین ۲۷.۹۶ درصد رشد» را نشان می‌دهد.

عراق و امارات متحده عربی بیشترین سهم صادرات کالاهای ایرانی را داشته‌اند.

محصولات کشاورزی، لبنی، لوازم خانگی، پتروشیمی و شیرینی کالاهای صادراتی عمده ایران به کشورهای همسایه‌اند.

واکنش منفی فلسطینی‌ها به طرح پومپئو برای کنسول‌گری آمریکا در اورشلیم

وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه از طرح ادغام کنسول‌گری آمریکا در اورشلیم که به فلسطینی‌ها خدمات ارائه می‌دهد در سفارت این کشور در همین شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبر ادغام این کنسول‌گری در سفارتخانه جدید ایالات متحده در اورشلیم، بیت‌المقدس، واکنش سریع و منفی فلسطینی‌ها را به دنبال داشت.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که برای اعلام این خبر منتشر کرد ضمن تاکید بر این که این اقدام نشانه تغییر در سیاست‌های آمریکا نیست دلیل این تصمیم را تنها «بهبود کیفیت و کارآمدی» فعالیت کنسول‌گری اعلام کرد.

صائب عریقات، مقام ارشد فلسطینی، در واکنش به طرح تازه آمریکا چنین اظهار نظر کرد که اقدام تازه تنها نشان می‌دهد که دولت دونالد ترامپ در کنار اسرائیل قدم برمی‌دارد و به دنبال پیاده کردن راهکار دو کشوری نیست.

بیشتر

XS
SM
MD
LG