لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

حادثه قطار در هند دستکم ۵۰ کشته برجای گذاشت

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

عربستان «به دنبال انداختن مسئولیت قتل خاشقجی به گردن العسیری است»

روزنامه «نیویورک‌تایمز» در شماره روز پنجشنبه خود به نقل از «سه منبع آگاه» با پرونده جمال خاشقجی نوشته که حکومت عربستان در صدد است تا مسئولیت کشتن این روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به گردن ژنرال احمد العسیری بیاندازد.

احمد العسیری که پیشتر سخنگوی ائتلاف عربی در جنگ یمن به رهبری عربستان بود، یک مقام ارشد اطلاعاتی معرفی شده است که رابطه خیلی نزدیکی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، دارد.

نیویورک تایمز می‌گوید سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا کاملا متقاعد شده‌اند که ولیعهد سعودی در ناپدید شدن جمال خاشقجی دست داشته است.

آقای خاشقجی منتقد سیاست‌های محمد بن سلمان بود و از یکسال پیش از ترس بازداشت به حال تبعید خودخواسته در ایالت ویرجینیا آمریکا زندگی می‌کرد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

خبرهای روز پنجشنبه بیست‌وششم مهر را می‌توانید اینجا بخوانید.

کلیسای مشهور بارسلون به خاطر نقص مجوز میلیون‌ها دلار پرداخت می‌کند

گردانندگان کلیسای ساگرادا فامیلیا٬ یکی از مشهورترین جاذبه‌های توریستی اسپانیا٬ پذیرفته‌اند تا به خاطر دریافت نکردن مجوز ساخت در بیش از ۱۳۰ سال گذشته٬ مبلغ ۳۱ میلیون دلار به مقامات بارسلون پرداخت کنند.

قرار است این مبلغ که در یک دوره ۱۰ ساله پرداخت می‌شود صرف بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی٬ نحوه دسترسی به این کلیسا و همچنین کمک به محله‌ای شود که این کلیسا در آن قرار دارد.

ساگرادا فامیلیا از سوی معمار مشهور آنتونی گائودی طراحی شده است. ساخت این کلیسا سال ۱۸۸۲ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

پوتین: داعش ۷۰۰ نفر را در سوریه گروگان گرفته‌ است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه ۲۶ مهرماه گفته است، نیروهای گروه حکومت اسلامی ، داعش، در مناطق تحت کنترل نیروهای تحت حمایت آمریکا در سوریه ۷۰۰ نفر را به گروگان گرفته‌اند.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین که در شهر سوچی صحبت می کرد، اظهار داشت، شماری از این افراد شهروندان آمریکا و کشورهای اروپایی هستند.

به گفته رئیس جمهوری روسیه داعش مناطق تحت کنترل خود را در بخشهایی در نزدیکی دیرالزور گسترش داده است.

آقای پوتین اضافه کرده است: داعش اولتیماتوم داده است اگر خواسته آنها بر آورده نشود هر روز ۱۰ گروگان را اعدام می‌کنند. آنها دو روز پیش ۱۰ نفر را اعدام کردند.

رئیس جمهوری روسیه توضیحی درباره خواسته های داعش ارائه نکرده است

تاکید دوباره پومپئو بر اعمال فشار حداکثری بر حکومت ایران

مایک پومپئو٬ وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید آمریکا مصمم است که کارزار فشار حداکثری برای مقابله با حکومت ایران را پیگیری کند.

آقای پومپئو در توییتی ضمن اشتراک مقاله‌ای که در این خصوص برای وبسایت مجله «فارِن اَفِرز» نوشته٬ تاکید کرده است که ایران «مقابل تمام هنجارهای بین‌المللی می‌ایستد٬ حقوق مردم ایران را ضایع می‌کند و مرگ و خرابی را در سرتاسر جهان می‌گستراند».

واکنش منفی فلسطینی‌ها به طرح پومپئو برای کنسول‌گری آمریکا در اورشلیم

وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه از طرح ادغام کنسول‌گری آمریکا در اورشلیم که به فلسطینی‌ها خدمات ارائه می‌دهد در سفارت این کشور در همین شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبر ادغام این کنسول‌گری در سفارتخانه جدید ایالات متحده در اورشلیم، بیت‌المقدس، واکنش سریع و منفی فلسطینی‌ها را به دنبال داشت.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که برای اعلام این خبر منتشر کرد ضمن تاکید بر این که این اقدام نشانه تغییر در سیاست‌های آمریکا نیست دلیل این تصمیم را تنها «بهبود کیفیت و کارآمدی» فعالیت کنسول‌گری اعلام کرد.

صائب عریقات، مقام ارشد فلسطینی، در واکنش به طرح تازه آمریکا چنین اظهار نظر کرد که اقدام تازه تنها نشان می‌دهد که دولت دونالد ترامپ در کنار اسرائیل قدم برمی‌دارد و به دنبال پیاده کردن راهکار دو کشوری نیست.

صادرات «۱۳ میلیارد دلار کالا» از ایران به کشورهای همسایه

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از آمارهای گمرک ایران گزارش می‌دهد که ایران در شش ماه نخست سال جاری نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار کالا به کشورهای همسایه خود صادر کرده است.

به گفته ایرنا، این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته «از نظر ارزشی به طور میانگین ۲۷.۹۶ درصد رشد» را نشان می‌دهد.

عراق و امارات متحده عربی بیشترین سهم صادرات کالاهای ایرانی را داشته‌اند.

محصولات کشاورزی، لبنی، لوازم خانگی، پتروشیمی و شیرینی کالاهای صادراتی عمده ایران به کشورهای همسایه‌اند.

بازداشت «عاملان توزیع الکل سمی» در شیراز

در پی مرگ چهار نفر در شهر شیراز در اثر مصرف مشروب تقلبی، فرمانده انتظامی استان فارس از دستگیری «اعضای باند چهار نفره فروش مشروبات الکلی سمی در شیراز» خبر داد.

احمدعلی گودرزی گفت: «بر اثر مصرف مشروبات الکلی در شیراز تاکنون چهار نفر جان خود را از دست داده و ۳۵ نفر مسموم شده‌اند.»

تاکید دوباره استیون هاکینگ: خدایی در کار نیست، هیچ کس هدایت کائنات را بر عهده ندارد

در کتابی تازه از استیون هاکینگ، دانشمند فقید انگلیسی، که روز سه‌شنبه، ماه‌ها پس از مرگش، منتشر شد، بار دیگر تاکید شده است که «خدایی در کار نیست».

تاکید دوباره این فیزیکدان برجسته در کتابی تازه از او آمده است که در هفته جاری با عنوان «پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ» منتشر شد.

او در یکی از مقاله‌های این کتاب تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد که «بشریت حیات خود را تا چه اندازه به خدا مدیون است».

پاسخ او:‌ «خدایی در کار نیست، هیچ کس هدایت کائنات را بر عهده ندارد.»

استیون هاکینگ بر این عقیده بود که مه‌بانگ یا انفجار بزرگ کائنات را به وجود آورد، نه خدایی که یک روز ناگهان فکر خلق و آفرینش به سرش زد.

اما این نخستین بار نیست که این نظر جنجالی از این دانشمند منتشر می‌شود. او چهار سال پیش هم با این حکم سروصدایی به پا کرد که خدایی وجود ندارد و جهان حاصل پدیده‌های علمی قابل توضیح است.

پرونده فعالان محیط زیست «هنوز به دادگاه نرفته است»

سخنگوی قوه قضاییه ایران روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که پرونده فعالان محیط زیست که بعضی از آنها به جاسوسی متهم شده‌اند «هنوز» به دادگاه نرفته است.

این در حالی است که ماه‌ها از بازداشت این افراد می‌گذرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز ۲۲ مهر خود نیز خبر داده بود که پرونده این بازداشت‌شدگان هنوز به دادگاه نرفته و دلیل این امر هم به گفته این مقام قضایی «ایرادات» پرونده بود.

اظهارات وی در شرایطی مطرح می‌شود که شمار قابل توجهی از فعالان محیط زیست در چند شهر در بهمن‌‌ماه سال ۹۶ بازداشت شدند و پس از مدتی به «جاسوسی» متهم شدند.

اما قوه قضائیه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در حالی این اتهام را به آنها می‌زنند که وزارت اطلاعات و شخص محمود علوی، وزیر اطلاعات بارها اعلام کرده که ارزیابی این وزارتخانه درباره این افراد تائیدکننده اتهام منتسب به آنها از سوی نهاد قضایی نیست.

مرگ سه ملوان ایرانی در پی بروز «نشانه‌های مسمومیت شیمیایی»

خبرگزاری اینترفکس روسیه خبر داد که روز پنج‌شنبه گارد ساحلی کشور آذربایجان چند ملوان ایرانی را از یک کشتی نجات داده است که «نشانه‌های مسمومیت شیمیایی» را داشتند.

طبق این گزارش، سه تن از این ملوانان جان باخته‌اند و هفت ملوان دیگر هم‌چنان در بیمارستان به سر می‌برند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت آذربایجان، ملوانان به دلیل مجاورت با ماده‌ای شیمیایی بیمار شده‌اند که برای حفظ بار گندم کشتی استفاده شده بود.

در این گزارش آمده است که گارد ساحلی آذربایجان در دریای خزر از یک کشتی سیگنال کمک دریافت می‌کند و به نجات آنها می‌شتابد.

کشتی باربری نازمهر حامل بار گندم بوده و محموله خود را از آکتائو در قزاقستان به باکو در آذربایجان می‌برده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG