لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

خبرخوان جمعه ۳۰ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در سی‌امین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

سفیر جدید عراق در ایران منصوب شد

دولت عراق سعد جواد قندیل، سفیر سابق این کشور در فنلاند، را به عنوان سفیر جدید خود در تهران منصوب کرد.

براساس گزارش رسانه‌های عراقی از جمله شبکه‌های تلویزیونی سومریه و رودا، احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق، در بیانیه‌ای خبر داد که سعد جواد قندیل به عنوان سفیر جدید عراق در تهران شروع به کار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق روز چهارشنبه ۲۸ شهریور اعلام کرده بود که سفیر این کشور در تهران به دلیل رفتار «غیر مسئولانه» با شهروندان عراقی به بغداد فراخوانده شده است.

در روزهای گذشته برخی منابع خبری از انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی خبر داده بودند که در آن سفیر عراق در تهران با حضور در یکی از حسینیه‌های عراقی‌های مقیم ایران، در پاسخ به مشکلات طرح شده از سوی شهروندان عراقی، از آنها به تندی انتقاد می‌کند.

روسیه و چین تحریم‌های آمریکا را محکوم کردند

به دنبال تحریم های آمریکا علیه یک نهاد نظامی چین به دلیل خرید جنگنده و سیستم دفاع موشکی، مسکو و پکن روز جمعه این تحریم ها را محکوم کردند.

روسیه و چین درباره این تحریم های جدید واشنگتن که برای اولین بار شامل چین نیز خواهد شد هشدار دادند که این اقدام ممکن است برای آمریکا عواقبی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت آمریکا چین را به خاطر خرید جنگنده و موشک های روسی تحریم کرده و تهدید کرده است که در مورد سایر مشتریان تسلیحات روسیه نیز تحریم های مشابهی وضع خواهد کرد.

سخنگوی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، واشنگتن را به در پیش گرفتن روش های ناعادلانه و اعمال فشار برای بیرون راندن روسیه از بازار بین المللی تسلیحات متهم کرد.

ترکیه و آمریکا، در آستانه آغاز گشت‌های مشترک در منبج سوریه

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز جمعه اعلام کرد که گشت‌ها و آموزش مشترک نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای در منبج در شمال سوریه «به‌زودی» آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ابراهیم کالین،‌ سخنگوی رجب طیب اردوغان، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که ترکیه انتظار دارد جامعه بین‌الملل «به فرایند سیاسی در سوریه» کمک کند.

رئیس‌ جمهوری روسیه روز دوشنبه، ۲۶ شهریورماه، از ایجاد یک منطقه حائل غیرنظامی بین ارتش سوریه و شورشیان حاضر در منطقه ادلب خبر داد و زمان اجرای آن را روز ۱۵ اکتبر اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین این خبر را پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، اعلام کرد. او گفت که نیروهای ترکیه و پلیس نظامی روسیه در اطراف این خط حائل به گشت‌زنی خواهند پرداخت.

حکم بازداشت ده‌ها سرباز نیروی هوایی ترکیه به اتهام ارتباط با شبکه گولن

خبرگزاری رویترز روز جمعه از حکم دادستانی آنکارا مبنی بر بازداشت ۱۱۰ سرباز نیروی هوایی این کشور به اتهام ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، روحانی مخالف اردوغان، خبر داد.

سه سرهنگ و شش سرگرد در میان افسران و سربازان بازداشتی هستند.

رجب طیب اردوغان بارها و رسما آقای گولن را که در آمریکا به سر می‌برد به طراحی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متهم کرده است، اتهامی که خود این روحانی تکذیب می‌کند.

از دو سال پیش تاکنون روند بازداشت و اخراج از کار افراد متهم به ارتباط با کودتا ادامه دارد و تعداد آنها به هزاران نفر می‌رسد.

بیش از صد کشته در حادثه غرق کشتی در تانزانیا

خبرگزاری رویترز به نقل از رادیو دولتی تانزانیا گزارش داد که حادثه غرق شدن کشتی در این کشور بیش از صد کشته بر جای گذاشته است.

این کشتی کوچک روز پنج‌شنبه در دریاچه تانزانیا به زیر آب رفت.

برآوردهای اولیه حاکی از آن است که این کشتی ۳۰۰ سرنشین داشته است.

با این حال به گفته مقام‌های محلی مشخص کردن آمار واقعی سرنشینان این کشتی سخت است، چرا که تعدادی از مسافران بدون بلیط سوار کشتی شده بودند و دستگاه‌های ثبت مسافران نیز با این کشتی به زیر آب رفته است.

مقام سابق وزارت خارجه: حمله به سفارت عربستان کار عوامل نفوذی سعودی بود

حسین امیرعبداللهیان، مشاور بین‌الملل رئیس مجلس و مقام سابق وزارت خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم مدعی شد که حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران کار «عوامل نفوذی» این کشور بوده است.

این مقام سابق وزارت خارجه در مصاحبه خود با خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران همچنین مدعی شده است که «سند این موضوع در وزارت امور خارجه [ایران] موجود است».

او گفت: «افرادی که با پرتاب کوکتل‌مولتوف سفارت عربستان را به آتش کشیدند نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی نبودند، بلکه عوامل نفوذی بودند که کاملا هدایت‌شده این کار را انجام دادند.»

به دنبال حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی‌ماه ۹۴ که به قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران منجر شد، چندین نفر از جمله یک روحانی به نام حسن کردمیهن بازداشت شدند و دادستانی تهران اعلام کرد که برای ۲۲ تن در این پرونده، کیفرخواست صادر شده است.

محمدجواد ظریف که در زمان حمله به سفارت عربستان هم وزیر خارجه بود سال گذشته در این باره گفت: «ما روز حمله به سفارت عربستان در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشتیم و در آنجا اجماع داشتیم که اگر به سفارت عربستان حمله شود بهانه‌ای برای شرارت جدیدی از سوی سعودی آماده می شود که همین طور هم شد. اطمینان داشته باشید اگر این حماقت و به نظر من خیانت تاریخی رخ نداده بود امروز شرایط به شکل دیگری بود.»

کارزار حقوق بشری برای ایران در زمان حضور روحانی در نیویورک

«کمپین حقوق بشر در ایران» روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا در زمان حضور حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در هفتاد و سومین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک «به صورت مستقیم وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران را با او مطرح کنند».

در این بیانیه همچنین از دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل خواسته شده است که «موارد بازداشت فعالین مدنی را که به صورت مسالمت‌آمیز فعالیت می‌کردند و وکلا و سایر زندانیان سیاسی عقیدتی را با روحانی مطرح کنند».

کمپین حقوق بشر در ایران همچنین از رسانه‌های بین‌المللی می‌خواهد که مقامات ایرانی را در مصاحبه‌ها و کنفرانس‌های خبری «با طرح سوال‌های مستقیم و صریح در مورد وضعیت حقوق بشر ایران پاسخگو نگه‌ دارند».

در همین رابطه کامیونی هم که عکس چند تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی ایرانی همچون نسرین ستوده روی آن نصب شده در اطراف محل سازمان ملل در شهر نیویورک تردد خواهد کرد.

آتش‌سوزی چندباره در منطقه حفاظت‌شده میانکاله در مازندران

خبرگزاری رسمی ایرنا روز پنج‌شنبه از وقوع آتش‌سوزی در زمین‌های منطقه حفاظت‌شده میانکاله در شرق مازندران «برای ششمین بار در سال ۹۷» خبر داد.

ایرنا در گزارش خود این آتش‌سوزی‌ها را «زنجیره‌ای و مشکوک» توصیف کرده است.

این آتش‌سوزی که چهارشنبه شب گذشته بالاخره خاموش شد «۵۰ هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه را از بین برد».

یک عضو شورای روستای زاغمرز در این منطقه علت آتش‌سوزی اخیر را «خطای انسانی» اعلام کرده و افزود که «عمدی یا غیرعمدی بودن این آتش‌سوزی در دست بررسی است».

بسیاری از ساکنان محلی آتش‌سوزی در این منطقه را عمدی و «نوعی انتقام‌گیری متخلفان از محیط زیست» می‌دانند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، در دو سال گذشته بیش از ۶۰۰ هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی منطقه حفاظت‌شده میانکاله در آتش از میان رفته است.

بیانیه وزارت خارجه در مورد «توهین مترجم» به امام سوم شیعیان

در واکنش به پیام توییتری فردی که خود را «مترجم وزارت خارجه» معرفی کرده است، وزارت خارجه جمهوری اسلامی پنج‌شنبه شب بیانیه‌ای صادر کرده و اعلام کرد که «چنین فردی هیچ گاه کارمند وزارت امور خارجه نبوده و نیست».

در فضای مجازی تصویر پیام یک کاربر توییتر منتشر شده به نام «سپیده گلریز» که خود را «مترجم وزارت خارجه» ایران معرفی کرده است.

در این پیام توییتری، دو شخصیت یزید و امام سوم شیعیان مقایسه شده و آمده است که یزید شخصیتی «جذاب‌تر» دارد.

وزارت خارجه ایران در ادامه بیانیه خود افرادی را که با «اهداف حقیر جناحی» از این پیام استفاده ابزاری می‌کنند نکوهش کرده است: «باعث تاسف است که برخی عناصر معلوم‌الحال و بی‌هویت حاضر شده‌اند برای اهداف حقیر جناحی و تخطئه وزارت امور خارجه از هر ابزاری حتی تقطیع اظهارات افراد بی‌ارتباط با وزارت خارجه و تولید و انتشار توهین به ساحت اهل بیت استفاده نمایند.»

واردات «بدون محدودیت» ارز و طلا به ایران آزاد شد

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه به نقل از بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی خبر داد که «ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت مجاز است».

طبق این بخشنامه، واردات ارز و طلا باید «مطابق مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی» باشد.

آن طور که در این بخشنامه آمده است، واردات طلای ساخته شده هم «بدون محدودیت»، البته با اخذ مجوز از بانک مرکزی و رعایت تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده و سایر وجوه متعلقه مجاز است.

همچنین واردات طلای خام (شمش استاندارد) با اخذ مجوز از بانک مرکزی و رعایت تشریفات گمرکی و رعایت سایر مقررات از پرداخت حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG