لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

نخستین واکنش بن‌سلمان: عوامل قتل شنیع خاشقجی مجازات می‌شوند

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

دستگیری ضاربی که زنان تهرانی را با درفش می‌زد

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری موتورسواری خبر داد که با درفش به زنان در نقاط مختلف پایتخت حمله می‌کرد.

علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ به ایسنا گفت: «در پی وقوع چندین فقره جرح بانوان در مناطق مختلف شهر تهران توسط راکب یک دستگاه موتورسیکلت با استفاده از یک جسم تیز، رسیدگی به موضوع در دستورکار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.»

خبرگزاری فارس نیز گزارش کرده متهم در اظهارات اولیه عنوان گفته است:. «مدتی است که با همسرم دچار مشکل شدم طوری که همسرم خانه را ترک کرده است؛ به همین علت از تمامی زنان متنفر شدم و تصمیم به انتقام گیری گرفتم. یک شی‌ء نوک تیز داشتم که آنرا برداشته و سوار موتورسیکلت شدم؛ در خیابان‌های شهر به دنبال خانم‌ها می‌رفتم و در مکانی خلوت با جسم تیز به آنها می‌زدم.»

واکنش جمهوری چک به قتل جمال خاشقجی

جمهوری چک اعلام کرد در واکنش به قتل جمال خاشقجی یک دیپلمات خود را از سفارت این کشور در ریاض را خارج می‌کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چک رابط امور کشاورزی این کشور از عربستان خارج خواهد شد.

نخستین واکنش ولیعهد عربستان: عوامل قتل خاشقجی مجازات می‌شوند

ولیعهد عربستان در نخستین واکنش خود به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری این کشور در استانبول گفت که این حادثه «دردناک» بوده و «عدالت اجرا خواهد شد».

محمد بن سلمان که در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض سخن می‌گفت، افزود: «این جنایت شنیع قابل توجیه نیست».

وی اظهار داشت: عوامل این حادثه مجازات خواهند شد و عربستان و ترکیه همراه یکدیگر برای «رسیدن به نتیجه» با هم همکاری می‌کنند.

بن سلمان تاکید کرد که روابط دو کشور قطع نخواهد شد.

در سه هفته گذشته به شدت روی نقش احتمالی ولیعهد عربستان در کشتن جمال خاشقجی تاکید شده است بویژه برخی از سناتورهای جمهوریخواه وی را آمر اصلی این قتل می‌دانند.

ساعاتی پیش از اظهارات محمد بن سلمان، وی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، تلفنی گفتوگو کرد.

گفت‌وگوی اردوغان و بن‌ سلمان درباره قتل خاشقجی

یک منبع در دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درباره پرونده قتل جمال خاشقجی تلفنی گفت‌وگو کرد.

برپایه این گزارش دو طرف درباره برداشتن گام‌های لازم جهت روشن شدن پرونده قتل خاشقجی صحبت کردند.

عربستان پس از دوهفته انکار پذیرفت که خاشقجی در داخل سفارت به قتل رسیده اما آن را به عوامل خودسر نسبت داد. ترکیه اما با استناد به شواهدی که ارائه کرده می‌گوید این قتل برنامه‌ریزی شده بود.

تخلیه تایم وارنر سنتر و سی‌‌ان‌ان به علت بسته‌ مشکوک

ساختمان‌های سی‌ان‌ان در آتلانتا و تایم وارنر سنتر نیویورک در پی مشاهده بسته‌های مشکوک تخلیه شد.

کشف بسته‌های انفجاری در خانه‌های کلینتون و اوباما

سرویس امنیت آمریکا اعلام کرد بسته‌های انفجاری در صندوق‌های پست خانه‌ باراک اوباما رئیس جمهور سابق در واشینگتن و خانه هیلاری کلینتون وزیر خارجه سایق در نیویوک کشف شده است. سی‌ان‌ان در خبری اعلام کرد بسته انفجاری دیگری به کاخ سفید ارسال شده است.

روز سه‌شنبه نیز یک وسیله انفجاری در صندوق پست جورج سوروس سرمایه‌دار آمریکایی پیدا شده بود.

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، به این پرونده‌ها ورود کرده است. سرویس امنیت آمریکا می‌گوید هیچگونه خطری متوجه کلینتون و اوباما نشده است.

پنج اعدام تایید شده در مهرماه امسال

کانون مدافعان حقوق بشر اعلام کرد مهر ماه امسال حداقل پنج نفر در ایران اعدام شدند.

این گروه حقوق بشری می‌گوید اسامی کامل برخی از این اعدام‌شدگان اعلام نشده اما مقام‌های قضایی یا رسانه‌های وابسته به دولت ایران یا سایت‌های خبری اعدام آنها را تایید کرده‌اند: اعدام سه نفر در زندان رجایی‌شهر به اتهام قتل عمد، یک نفر در همدان به اتهام تجاوز به عنف و همچنین زینب سکانوند به اتهام قتل عمد.

کانون مدافعان حقوق بشر می‌افزاید برخی سایت‌های خبری غیررسمی از اجرای احکام اعدام در زندان‌های شیروان، نجف آباد، اصفهان، مراغه، ایلام، فردوس، شهرکرد، بیرجند، قزوین، تنکابن، زاهدان، سیرجان و اردبیل خبر داده‌اند؛ خبری که از سوی مقام‌های قضایی یا رسانه‌های وابسته به حکومت ایران تأیید یا رد نشده است

به گفته کانون مدافعان حقوق بشر در مهر ماه امسال رسانه‌های خبری از صدور حکم‌های اعدام برای هشت نفر در استان تهران به اتهام قتل عمد، ۴ نفر در استان کهگیلویه و بویر احمد به اتهام سرقت خبر دادند. همچنین سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای ۳ متهم اقتصادی خبر داد.

اردوغان: نخواهیم گذاشت آمر و عاملان قتل خاشقجی از چنگ عدالت بگریزند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بار دیگر تاکید کرد که اجازه نخواهد داد هیچیک از کسانی که در قتل جمال خاشقجی مسئول بوده‌اند از چنگ عدالت بگریزند.

اردوغان گفت: «ما مصمم هستیم که نگذاریم بر این قتل سرپوش گذاشته شود و اجازه نمی‌دهیم آنها که مسئول این قتل هستند، چه آنکه دستور قتل داده چه آنهایی که دست به ارتکاب این قتل زده‌اند از چنگ عدالت بگریزند.»

دوستان و شماری از قانونگذاران آمریکایی محمدبن سلمان را آمر این قتل معرفی کرده‌اند اما مقام‌های سعودی می‌گویند این قتل از سوی افراد خودسر صورت گرفته است.

مقام‌های سعودی به پلیس ترکیه اجازه بازرسی از چاه کنسولگری را ندادند

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد مقام‌های سعودی به پلیس ترکیه اجازه نداده‌اند از چاه آب باغ کنسولگری ترکیه بازرسی کند.

ترکیه می‌‌گوید قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی برنامه‌ریزی شده بوده و خواستار تحویل جسد این روزنامه‌نگار شده است.

دادستان تهران از «بازداشت دو مظنون» در پرونده فرشید هکی خبر داد

دادستان تهران روز چهارشنبه از «بازداشت دو مظنون» در پرونده فرشید هکی، اقتصاددان و فعال محیط زیست، خبر داد. این مقام قضایی به مشخصات این افراد و ارتباط‌شان با این پرونده اشاره نکرد.

گفته عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در حالی است که این مقام خود روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که پس از انتقال جسد به پزشکی قانونی و انجام کالبدشکافی «تاکنون هیچ‌ گونه آثار ضرب و جرح و علائم مشکوک در جسد یافت نگردیده است».

وی همچنین گفت: «حسب اعلام خانواده مرحوم و تحقیقات انجام شده توسط بازپرس و پلیس، مرحوم هیچ گونه فعالیت محیط زیستی نداشته، ضمن این که نام‌برده به حرفه وکالت نیز مشغول نبوده است.»

با این حال سازمان پزشکی قانونی روز سه‌شنبه و پیش از انتشار سخنان آقای جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد که «هیچ اظهارنظری در مورد این پرونده نداشته است».

روز سه‌شنبه رئیس پلیس تهران بزرگ نیز دلیل مرگ فرشید هکی را «خودسوزی» اعلام و تهدید کرد که قوه قضائیه با افرادی که «اقدام به تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی کرده‌اند، برخورد می‌کند».

بیشتر

XS
SM
MD
LG