لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

نخستین واکنش بن‌سلمان: عوامل قتل شنیع خاشقجی مجازات می‌شوند

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

نخستین واکنش دبیرکل سازمان ناتو به خروج آمریکا از پیمان اتمی با روسیه

در نخستین واکنش خود به خبر خروج دولت ترامپ از پیمان اتمی با روسیه، دبیرکل سازمان ناتو روز چهارشنبه، ضمن دفاع از آمریکا، احتمال مسلح شدن بیشتر اروپا به تسلیحات اتمی در برابر روسیه را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ در واکنش به این اتهام از سوی دولت آمریکا که می‌گوید روسیه پیمان مربوط به موشک‌های اتمی میان‌برد را زیر پا گذاشته اعلام کرد که قرار نیست که کشورهای اروپایی «در واکنش به تسلیحات اتمی بیشتر متوسل شوند».

به گفته آقای استولتنبرگ، ایالات متحده تاکنون به این پیمان که در سال ۱۹۸۷ توسط رونالد ریگان و میخاییل گورباچف امضا شد پایبند بوده و تنها مسئله و چالش در این میان «رفتار روسیه» است.

هشدار سازمان ملل: نیمی از مردم یمن، نزدیک به قحطی

خبرگزاری رویترز به نقل از مدیر کمک‌رسانی در سازمان ملل هشدار داد که نیمی از مردم در آستانه دچار شدن به قحطی‌اند.

نیمی از جمعیت یمن شامل حدود ۱۴ میلیون نفر است که به گفته این مقام سازمان ملل در صورت سکوت جامعه جهانی به زودی به طور کامل برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیازمند خواهند بود.

مارک لوکاک روز سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: «اکنون با خطر آشکار یک قحطی بزرگ روبه‌روییم، قحطی‌ای که یمن را دارد دربر می‌گیرد و بسیار عظیم‌تر از آن چیزی است که حرفه‌ای‌های این عرصه به عمرشان دیده‌اند.»

شش کشته در تصادف جاده‌ای مرگبار در نزدیکی بندرعباس

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه خبر داد که در یک حادثه رانندگی که در محور لار به بندرعباس و بر اثر برخورد یک دستگاه تریلر با یک دستگاه پژو ۴۰۵ رخ داد، ۹ نفر مصدوم و ۶ نفر کشته شدند.

ایسنا می‌گوید که تمام قربانیان حادثه و اکثر مصدومان آن از اتباع افغانستان بودند.

واکنش دوباره علی دایی به مسدود شدن حساب‌های کمک به زلزله‌زدگان

علی دایی، بازیکن و مربی مشهور فوتبال ایران، روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا بار دیگر به مسدود شدن حساب‌های کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه واکنش نشان داده و به این اقدام اعتراض کرد.

آقای دایی در این مصاحبه گفت: «تا وقتی که احضارم نکنند و جرمم را نگویند، نمی‌روم.»

اواسط مهرماه، در واکنش به خبر احضار علی دایی و صادق زیباکلام به آگاهی، خبرگزاری ایسنا به نقل از رئیس پلیس آگاهی توضیح داد که این افراد «نه به عنوان مجرم و متهم، بلکه به عنوان مطلع دعوت» شده‌اند.

قصد فاطمه و فائزه هاشمی به شکایت از دانشگاه آزاد

دو هفته پس از انتشار خبر اخراج دختران اکبر هاشمی رفسنجانی از دانشگاه آزاد، وکیل آنها در گفت‌وگو با روزنامه آرمان خبر داد که قصد کرده‌اند «از مسببان این تصمیم شکایت کنند».

محمود علیزاده طباطبایی گفت: «آیا اگر دو استاد دانشگاه نسبت به برخی رویکرد‌های جامعه موضع انتقادی داشته باشند باید کرسی تدریس دانشگاه را بدون رعایت ضوابط قانونی از آنها گرفت؟»

به گفته وکیل فاطمه و فائزه هاشمی، «آقای [علی‌اکبر] ولایتی در مصاحبه‌های اخیر خود عنوان کرده که دختران آیت‌الله هاشمی در مقابل برخی از مقامات نظام موضع انتقادی دارند و به همین دلیل نباید در دانشگاه آزاد حضور داشته باشند.»

پس از آن که خبر اخراج دو دختر اکبر هاشمی رفسنجانی از دانشگاه آزاد توسط فائزه، یکی از دختران او، منتشر شد، دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ای درباره اخراج آنها توضیح داده و جذب آنها به عنوان مدرس در این دانشگاه را خلاف دانست.

اظهارات تازه مایک پنس در مورد تشکیل نیروی فضایی آمریکا

کاخ سفید آمریکا می‌گوید در حال انجام اقدامات خود برای تشکیل «نیروی فضایی ایالات متحده» است، اما گام‌های اولیه برای تشکیل یک شاخه مستقل در ارتش، آن‌طور که دونالد ترامپ وعده داده بود، کافی نیست.

ایکس-۳۷بی خودروی فضایی نیروی هوایی آمریکا
ایکس-۳۷بی خودروی فضایی نیروی هوایی آمریکا

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس فضایی در واشینگتن گفت دولت پیش‌بینی نمی‌کند یک نیروی مستقل فضایی تا پیش از سال ۲۰۲۰ تشکیل شود.

آقای پنس رئیس «شورای ملی فضا» است که یک نهاد دولتی‌ست و سال پیش برای آن‌که به وعده ترامپ جامه عمل بپوشاند تشکیل شد.

معاون ترامپ گفته رئیس‌جمهوری به‌زودی از کنگره کشورش خواهد خواست رای به ایجاد یک ستاد یک‌پارچه امنیت فضایی، دربرگیرنده نیروهای نظامی و غیرنظامی بدهد: «آغاز کار ما جمع کردن همه زیر یک ستاد یک‌پارچه خواهد بود».

مایک پنس می‌گوید در حال حاضر شماری در حدود ۶۰ هزار نفر در نهادهای نظامی و امنیتی مشغول انجام امور امنیت فضایی هستند. هدف دولت آمریکا گرد آوردن آن‌ها زیر یک چتر و یک نهاد مستقل و یک‌پارچه است.

پنس در مرداد ماه از جزئیات ایجاد نیروی فضایی ایالات متحده رونمایی کرده و گفته بود این نیرو ششمین شاخه ارتش ایالات متحده خواهد بود که تا سال ۲۰۲۰ (دو سال دیگر) ایجاد خواهد شد.

او گفته بود روسیه و چین به شدت در حال کار برای توسعه توانایی‌های ضد ماهواره‌ای هستند و آمریکا باید در فضا برتری داشته باشد.

معاون ترامپ روز سه‌شنبه گفته است «در نگاه اول این یک شاخه تازه در ارتش [آمریکا] به‌نظر نخواهد رسید… این یک ادغام [نیروها] خواهد بود، به‌نظر ما، از آن‌جا به بعد کنگره آینده و دولت‌های آینده در مورد رشد و پرورشش، آن‌طور که به نظرشان مناسب است» تصمیم خواهند گرفت.

طرح دولت آمریکا باید به تائید کنگره برسد.

توفان «ویلا» با سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت به ساحل مکزیک رسید

تندباد دریایی ویلا که آن را بالقوه «مرگبار» و «بسیار خطرناک» برآورد می‌کنند با بادهایی با سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت به ساحل مکزیک در اقیانوس آرام رسید.

سرباز ارتش مکزیک در حال انتقال پتو به مناطقی که برای اسکان‌دادن شهروندان در نظر گرفته شده‌است
سرباز ارتش مکزیک در حال انتقال پتو به مناطقی که برای اسکان‌دادن شهروندان در نظر گرفته شده‌است

در حالی‌که بسیاری از گردشگران مناطق توفان‌زده از محل دور شده‌اند هزاران تن از شهروندان نیز به مناطق امن‌تر انتقال پیدا کرده‌اند.

تندباد ویلا در حال حاضر در رده ۳ از رده‌بندی پنج مرحله‌ای توفان‌های منطقه شمال آمریکا قرار می‌گیرد؛ با این حال طی سال‌های گذشته یکی از قوی‌ترین توفان‌هایی‌ست که به ساحل مکزیک می‌رسد.

مرکز ملی تندبادهای دریایی مکزیک از شهروندان خواسته‌است وارد فضای باز نشوند.

چندی پیش در همین ماه اکتبر بود که توفان سهمگین مایکل، ساحل فلوریدا در ایالات متحده را در نوردید و دست‌کم ۲۷ کشته برجای گذاشت.

مرکز ملی تندبادهای دریایی ایالات متحده می‌گوید از شدت ویلا، پس از برخورد به ساحل کاسته خواهد شد، اما این نهاد هشدار داده، باران‌های شدید و رانش زمین ناشی از ورود توفان به خشکی، می‌توانند مرگبار باشند.

عفو بین‌الملل: بازداشتگاه‌های مانوس و نائورو را تخلیه کنید

سازمان عفو بین‌الملل از سیاستمداران استرالیایی خواست در حالی که مباحثات آنها پیرامون لایحه ممنوعیت مادام العمر پناهجویان از ورود به این کشور ادامه دارد، برای انتقال ۱۲۸۷ مرد، زن و کودکی که در کمپ‌هایی خارج از خاک استرالیا در بازداشت به‌سرمی‌برند دست به اقدام بزنند.

بیانیه این نهاد مدافع حقوق بشر که روز سه‌‌شنبه اول آبان منتشر شده است، می‌گوید: «سیاستمداران استرالیایی از هر جناحی باید بر سر حفاظت از کودکان، زنان و مردانی که در بازداشتگاه‌های جزیره مانوس و نائورو زندگی‌شان به مخاطره افتاده است به توافق برسند.»

این سازمان در ادامه تاکید می‌کند پناهجویان نیاز به محافظت و احترام دارند و شایسته آن نیز هستند. و حق ابتدایی انسان‌ها برای پناهندگی را کسی نمی‌تواند به خاطر شیوه‌ای که خود را به کشور دیگری رسانده‌اند نقض کند.

این پناهجویان با قایق خود را به استرالیا رسانده‌اند، اما دولت استرالیا به محض ورودشان آنها را به بازداشت‌گاه‌هایی در خارج از این کشور منتقل کرده است.

پومپئو از اقدام آمریکا علیه مسئولان قتل خاشقجی خبر داد

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اول آبان از شناسایی برخی از مقام‌های عربستان سعودی که در قتل جمال خاشقجی نقش داشته‌اند خبر داد و گفت، اقداماتی مانند لغو روادید و همچنین اعمال تحریم علیه آنها بررسی می شود.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: این تنبیه‌ها آخرین اقدام از سوی ایالات متحده در این قضیه نخواهند بود.

آقای پومپئو گفت: ما این را به صراحت اعلام می‌کنیم که ایالات متحده اقداماتی بی رحمانه ای مانند ساکت کردن آقای خاشقجی را نخواهد پذیرفت.

ترامپ: قضیه خاشقجی یکی از بدترین پنهانکاری‌های تاریخ‎ بود

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به اظهارات همتای ترک خود درباره پرونده «قتل جمال خاشقجی» واکنش نشان داد و گفت که رجب طیب اردوغان در سخنانش خطاب به عربستان «تا اندازه‌ای ‌خشن» بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه را باور می‌کند، گفت: «من باید اول حقایق را ببینم».

وی در عین حال از عملیات عربستان برای کشتن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، انتقاد کرد و گفت که سرپوش گذاشتن روی این قضیه «یکی از بدترین پنهانکاری‌های تاریخ‎ بود».

رجب طیب اردوغان روز سه شنبه در پارلمان ترکیه گفت که «قتل وحشیانه» جمال خاشقجی، روزنامه منتقد سعودی، در کنسولگری عربستان «از قبل برنامه‌ریزی» شده بود و خواستار استرداد ۱۸ متهم این قتل شد که ریاض می‌گوید آنها را دستگیر کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که جینا هسپل، رئیس آژانس اطلاعاتی آمریکا (سی‌آی‌ای) هم اکنون در ترکیه به سر می‌برد تا در جریان تحقیقات مقام‌های این کشور درباره این قتل قرار گیرد و گزارشی در این زمینه به مقامات واشینگتن ارائه کند.

گروهی از اعضای کنگره و مقامات سابق آمریکا، ریاض را متهم کرده‌اند که سعی کرده است حقایق مربوط به مرگ جمال خاشقجی و دخالت حکومت و بخصوص ولیعهد کشور در این قتل را پنهان کند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

خبرهای روز سه‌شنبه اول آبان را می‌توانید در اینجا بخوانید.

بیشتر

XS
SM
MD
LG