لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

صدراعظم اتریش: نیروهای خارجی بویژه ایرانی‌ها خاک سوریه را ترک کنند

وزارت دفاع روسیه: سامانه اس-۳۰۰ به سوریه منتقل شده‌است

وزارت دفاع روسیه می‌گوید انتقال سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ به سوریه تکمیل شده‌است. ایالات متحده و آمریکا در مورد پیامد انتقال این سامانه پیشرفته بر بحران سوریه و افزایش نفوذ جمهوری اسلامی و نیروهای متحد آن هشدار داده بودند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، ۱۰ مهر ماه در جریان نشستی با حضور رئیس‌جمهوری آن کشور، که از شبکه روسیه-۲۴ پخش شده، گفته است «روز گذشته کار پایان یافت». آقای شویگو تاکید کرده این سامانه امنیت پرسنل نظامی روسیه در سوریه را افزایش می‌دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید واشینگتن هنوز قادر به تائید خبر انتقال اس-۳۰۰ نیست. هدر نائورت گفته «امیدوارم که آن‌ها (روسیه) این کار را نکرده باشد».

خانم نائورت می‌گوید «این موضوع از نظر من، بحران مربوط به سوریه را به طور جدی افزایش می‌دهد. ولی من هنوز نمی‌توانم این موضوع (انتقال سامانه) را تائید کنم».

در اسرائیل نیز وزیر آموزش آن کشور مجددا تاکید کرده که راهبرد کشورش در قبال تهران تغییری نکرده و «ما اجازه نخواهیم داد ایران جبهه سومی علیه ما بگشاید».

عادل عبدالمهدی مامور تشکیل کابینه جدید عراق شد

گزارش ها حاکی است برهم صالح، رئیس جمهوری جدید عراق روز سه شنبه عادل عبدالمهدی، سیاستمدار شیعه را مامور تشکیل کابینه جدید عراق کرده است.

عادل عبدالمهدی پس از سقوط صدام حسین، پست هایی مانند وزارت نفت، وزارت اقتصاد و معاونت ریاست جمهوری عراق را به عهده داشته است.

آقای عبدالمهدی متحد هیچ یک از دو ائتلاف اصلی شیعه در پارلمان این کشور نیست.

ائتلاف «سائرون»، هواداران مقتدا صدر و چند حزب دیگر از جمله حزب کمونیست عراق ۵۴ کرسی، ائتلاف «فتح» به رهبری هادی عامری و وابسته به شبه‌نظامیان شیعی ۴۷ کرسی در اختیار دارند. مجلس عراق مجموعا ۳۲۹ کرسی دارد.

برهم صالح، رئیس‌جمهور جدید عراق شد

تلویزیون دولتی عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد که پارلمان این کشور یک سیاستمدار با تجربه کرد را به عنوان رئیس‌جمهوری جدید عراق برگزیده است تا گام دیگری به سمت تشکیل دولت جدید برداشته شود.

بر اساس این گزارش، برهم صالح از حزب اتحادیه میهنی کردستان با کسب ۲۲۰ رای از مجموع ۲۷۳ رای نمایندگان مجلس عراق به مقام ریاست‌جمهوری عراق رسید.

آقای برهم صالح در نخستین گام، عادل عبدالمهدی را رسما مامور تشکیل دولت عراق کرده است.

طبق یک قرارداد غیررسمی که به سال ۲۰۰۳ و زمان حمله آمریکا به عراق باز می‌گردد، رئیس‌جمهوری عراق از میان کردها، نخست‌وزیر از میان شیعیان، و رئیس مجلس از میان سنی‌ها انتخاب می‌شود.

خبرخوان روز دوشنبه ۹ مهر را می‌توانید در اینجا بخوانید.

XS
SM
MD
LG