لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

واکنش کاوه مدنی به راهیابی آنا اسکمانی به مجلس ایالتی فلوریدا

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

درخواست ایران برای توقف کار «کمیته نظارتی توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان»

وزیر نفت ایران با ارسال نامه‌ای به محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، خواستار توقف کار «کمیته نظارتی توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان» شد.

به گزارش سایت رسمی شرکت ملی نفت ایران، بیژن نامدار زنگنه در نامه خود با تاکید بر این که «کمیته نظارتی نظارتی توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان» به همراه «کمیته فنی مشترک»، «در ماه‌های اخیر از اهداف اولیه تشکیل خود فاصله گرفته است»، گفت که «کار این دو کمیته نمی‌تواند حافظ منافع جمعی اوپک باشد و باید کار خود را متوقف کند».

«کمیته نظارتی توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان» به همراه «کمیته فنی مشترک» از زمان توافق کاهش تولید نفت میان اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، از ابتدای سال ۲۰۱۷ مسئولیت نظارت بر پایبندی اعضا به توافق کاهش تولید نفت و بررسی وضعیت بازار نفت را بر عهده دارند.

قیمت جهانی نفت پس از تحریم ایران کاهش یافت

یک روز پس از آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا که بیشتر صنعت نفت، بانکداری، هواپیمایی و کشتیرانی ایران را هدف گرفته است قیمت نفت اندکی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت روز سه‌شنبه به ۶۱ دلار و ۳۱ سنت رسید. این رقم نسبت به روز سوم اکتبر که بهای نفت ۷۶ دلار و ۴۱ سنت بود حدود بیست درصد کاهش نشان می‌دهد.

دولت آمریکا روز دوشنبه تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرد که در نتیجه توافق هسته‌ای تیرماه سال ۹۴ با تهران معلق شده بودند.

با این حال هشت کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و تایوان در آسیا، همراه با یونان، ایتالیا و ترکیه از اروپا موقتا از ایالات متحده معافیت گرفته‌اند تا از ایران نفت وارد کنند.

گزارش‌ها حاکی است که از زمان خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت، صادرات نفت ایران به تدریج کاهش یافته و هم اکنون روزانه یک میلیون بشکه افت نشان می‌دهد.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفته که ایران در این مدت بیش از دو میلیارد دلار از درآمدهای خود را از دست داده است.

فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان اوین فراخوانده شد

فیض‌الله عرب‌سرخی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، برای گذراندن یک سال حبس تعزیری به زندان اوین فراخوانده شد.

به گزارش سایت «امتداد»، این حکم پس از شکایت سازمان اطلاعات سپاه صادر شده بود.

برپایه این گزارش نامه اجرای احکام روز سه‌شنبه به دست عرب‌سرخی رسیده و او ظرف پنج روز باید خود را به زندان اوین معرفی کند.

عرب‌سرخی در سال ۱۳۸۸ به پنج سال زندان محکوم شده بود که پس از اتمام دوره حبس آزاد شد. وی یکی از کسانی بود که در دادگاه‌های دسته‌جمعی سال ۱۳۸۸ محاکمه شد.

عرب‌سرخی همراه با محسن میردامادی، محسن امین‌زاده، مصطفی تاجزاده، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی فراهانی و بهزاد نبوی از «سردار مشفق» یکی از مسئولان قرارگاه ثارالله به خاطر «کودتای انتخاباتی اقلیت تمامیت‌خواه» شکایت کرده بود.

مشفق در فایل صوتی که از وی منتشر شده بود، صریحا از دخالت سپاه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ سخن گفته بود.

اظهاراتی که عزیز جعفری، فرمانده سپاه، نیز بر آن صحه گذاشت و پیروزی اصلاح‌طلبان را «خط قرمز» سپاه عنوان کرد.

معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، مایک پومپئو وزیر خارجه این کشور، بندر چابهار را از تحریم‌های ایران معاف کرده تا به توسعه اقتصادی افغانستان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر پایه این معافیت ساخت راه‌آهن چابهار به افغانستان و حمل کالاهای غیر تحریمی از این بندر نظیر غذا و دارو از تحریم‌های آمریکا معاف هستند.

توسعه بندر چابهار به شرکت‌های هندی واگذار شده است.

شکایت شجریان از صداوسیما به دادگاه تجدیدنظر رفت

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع محمدرضا شجریان، می‌گوید شکایت این هنرمند از صداوسیما به دادگاه تجدید نظر استان تهران ارسال شده است.

پس از ۹ سال شکایت محمدرضا شجریان از صداوسیما به خاطر پخش بدون مجوز آثارش، شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کارکنان دولت این شکایت را وارد ندانست. این دادگاه در ادله خود گفته بود که انتشار آثار بدون مجوز شجریان، موجب «شهرت» وی شده است.

اکنون محمدحسین آقاسی به ایرنا گفته است: «باید ببینیم دادگاه تجدیدنظر پس از تعیین شعبه، وقت رسیدگی تعیین می‌کند یا بدون حضور طرفین دعوا، تصمیم می‌گیرد».

محمدرضا شجریان سال‌ها پیش صداوسیما را از پخش آثارش منع کرد. با این حال وی تنها اجازه داد دعای پیش از افطار او از صدا و سیما پخش شود.

پس از اعترا‌ض‌های سال ۸۸ صداوسیما از پخش دعای ربنای شجریان خودداری کرد. در واکنش به این اقدام، بسیاری از دوستداران شجریان فایل‌های صوتی این دعا را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

محمدرضا شجریان در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ با خواندن تک‌آهنگ «زبان آتش» (تفنگت را زمین بگذار) بیشتر مغضوب حکومت جمهوری اسلامی شد.

خبرهای روز سه‌شنبه پانزدهم آبان را در اینجا بخوانید.

XS
SM
MD
LG