لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

واکنش کاوه مدنی به راهیابی آنا اسکمانی به مجلس ایالتی فلوریدا

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

خبرهای روز سه‌شنبه پانزدهم آبان را در اینجا بخوانید.

شکایت شجریان از صداوسیما به دادگاه تجدیدنظر رفت

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع محمدرضا شجریان، می‌گوید شکایت این هنرمند از صداوسیما به دادگاه تجدید نظر استان تهران ارسال شده است.

پس از ۹ سال شکایت محمدرضا شجریان از صداوسیما به خاطر پخش بدون مجوز آثارش، شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کارکنان دولت این شکایت را وارد ندانست. این دادگاه در ادله خود گفته بود که انتشار آثار بدون مجوز شجریان، موجب «شهرت» وی شده است.

اکنون محمدحسین آقاسی به ایرنا گفته است: «باید ببینیم دادگاه تجدیدنظر پس از تعیین شعبه، وقت رسیدگی تعیین می‌کند یا بدون حضور طرفین دعوا، تصمیم می‌گیرد».

محمدرضا شجریان سال‌ها پیش صداوسیما را از پخش آثارش منع کرد. با این حال وی تنها اجازه داد دعای پیش از افطار او از صدا و سیما پخش شود.

پس از اعترا‌ض‌های سال ۸۸ صداوسیما از پخش دعای ربنای شجریان خودداری کرد. در واکنش به این اقدام، بسیاری از دوستداران شجریان فایل‌های صوتی این دعا را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

محمدرضا شجریان در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ با خواندن تک‌آهنگ «زبان آتش» (تفنگت را زمین بگذار) بیشتر مغضوب حکومت جمهوری اسلامی شد.

معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، مایک پومپئو وزیر خارجه این کشور، بندر چابهار را از تحریم‌های ایران معاف کرده تا به توسعه اقتصادی افغانستان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر پایه این معافیت ساخت راه‌آهن چابهار به افغانستان و حمل کالاهای غیر تحریمی از این بندر نظیر غذا و دارو از تحریم‌های آمریکا معاف هستند.

توسعه بندر چابهار به شرکت‌های هندی واگذار شده است.

فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان اوین فراخوانده شد

فیض‌الله عرب‌سرخی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، برای گذراندن یک سال حبس تعزیری به زندان اوین فراخوانده شد.

به گزارش سایت «امتداد»، این حکم پس از شکایت سازمان اطلاعات سپاه صادر شده بود.

برپایه این گزارش نامه اجرای احکام روز سه‌شنبه به دست عرب‌سرخی رسیده و او ظرف پنج روز باید خود را به زندان اوین معرفی کند.

عرب‌سرخی در سال ۱۳۸۸ به پنج سال زندان محکوم شده بود که پس از اتمام دوره حبس آزاد شد. وی یکی از کسانی بود که در دادگاه‌های دسته‌جمعی سال ۱۳۸۸ محاکمه شد.

عرب‌سرخی همراه با محسن میردامادی، محسن امین‌زاده، مصطفی تاجزاده، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی فراهانی و بهزاد نبوی از «سردار مشفق» یکی از مسئولان قرارگاه ثارالله به خاطر «کودتای انتخاباتی اقلیت تمامیت‌خواه» شکایت کرده بود.

مشفق در فایل صوتی که از وی منتشر شده بود، صریحا از دخالت سپاه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ سخن گفته بود.

اظهاراتی که عزیز جعفری، فرمانده سپاه، نیز بر آن صحه گذاشت و پیروزی اصلاح‌طلبان را «خط قرمز» سپاه عنوان کرد.

قیمت جهانی نفت پس از تحریم ایران کاهش یافت

یک روز پس از آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا که بیشتر صنعت نفت، بانکداری، هواپیمایی و کشتیرانی ایران را هدف گرفته است قیمت نفت اندکی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت روز سه‌شنبه به ۶۱ دلار و ۳۱ سنت رسید. این رقم نسبت به روز سوم اکتبر که بهای نفت ۷۶ دلار و ۴۱ سنت بود حدود بیست درصد کاهش نشان می‌دهد.

دولت آمریکا روز دوشنبه تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرد که در نتیجه توافق هسته‌ای تیرماه سال ۹۴ با تهران معلق شده بودند.

با این حال هشت کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و تایوان در آسیا، همراه با یونان، ایتالیا و ترکیه از اروپا موقتا از ایالات متحده معافیت گرفته‌اند تا از ایران نفت وارد کنند.

گزارش‌ها حاکی است که از زمان خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت، صادرات نفت ایران به تدریج کاهش یافته و هم اکنون روزانه یک میلیون بشکه افت نشان می‌دهد.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفته که ایران در این مدت بیش از دو میلیارد دلار از درآمدهای خود را از دست داده است.

درخواست ایران برای توقف کار «کمیته نظارتی توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان»

وزیر نفت ایران با ارسال نامه‌ای به محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، خواستار توقف کار «کمیته نظارتی توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان» شد.

به گزارش سایت رسمی شرکت ملی نفت ایران، بیژن نامدار زنگنه در نامه خود با تاکید بر این که «کمیته نظارتی نظارتی توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان» به همراه «کمیته فنی مشترک»، «در ماه‌های اخیر از اهداف اولیه تشکیل خود فاصله گرفته است»، گفت که «کار این دو کمیته نمی‌تواند حافظ منافع جمعی اوپک باشد و باید کار خود را متوقف کند».

«کمیته نظارتی توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان» به همراه «کمیته فنی مشترک» از زمان توافق کاهش تولید نفت میان اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، از ابتدای سال ۲۰۱۷ مسئولیت نظارت بر پایبندی اعضا به توافق کاهش تولید نفت و بررسی وضعیت بازار نفت را بر عهده دارند.

اردوغان: گشت‌زنی مشترک نیروهای آمریکایی و کـرد در شمال سوریه غیرقابل‌قبول است

رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد از نیروهای ایالات متحده به خاطر گشت‌زنی مشترک با شبه‌نظامیان عمدتا کـرد در شمال سوریه، گفته «این غیر قابل قبول است و می‌تواند در مناطق مرزی مشکلات بسیاری منفی ایجاد کند».

رسانه‌های ترکیه می‌گویند رجب طیب اردوغان گفته او اعتقاد دارد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، جلوی این اقدام را خواهد گرفت. بنا بر گزارش‌ها و آن طور که دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه گفته اردوغان قرار است در جریان گردهمایی سران کشورها در مراسم پایان جنگ اول جهانی در پاریس، با ترامپ دیدار و گفت‌وگو کند.

رسانه‌های ترکیه گفته‌اند پس از حملات موشکی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع «یگان‌های مدافع خلق» در شرق رود فرات، گشت‌زنی مشترک دو طرف در مناطق مرزی آغاز شده‌است.

ترکیه گروه شبه‌نظامی کرد یگان‌های مدافع خلق، ی‌پ‌گ، را «گروه تروریستی» می‌داند. اما این شبه‌نظامیان بخش مهمی از عملیات زمینی مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا در جریان نبردها علیه گروه «حکومت اسلامی» در سوریه به‌شمار می‌روند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید حملات توپخانه‌ای به مواضع ی‌پ‌گ در حالی انجام شده که آنکارا هشدار داده دست به عملیات نظامی تازه‌ای در مناطق مرزی خود با سوریه خواهد زد.

پیش‌تر در پایان مهر ماه ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا، گفته بود عملیات گشت‌زنی مشترک ارتش آن کشور و نیروهای مسلح ترکیه در منبج سوریه به‌زودی آغاز می‌شود.

برای نخستین بار یک ایرانی‌آمریکایی به نمایندگی مجلس ایالتی فلوریدا انتخاب شد

آنا اسکمانی، در انتخابات مجلس نمایندگان در فلوریدا از سد رقیب خود گذشته و به‌‌عنوان نخستین ایرانی‌آمریکایی در این ایالت وارد مجلس قانون‌گذاری آن شده‌است.

خانم اسکمانی از حزب دمکرات با استاکتوت رویز از حزب جمهوری‌خواه رقابت کرد. آن‌ها هر دو برای کرسی که تا کنون در اختیار مایک میلی، از حزب جمهوری‌خواه بود، به رقابت پرداختند.

آنا اسکمانی در ایمیلی برای «کلیک اورلاندو» پس از پیروزی در انتخابات ایالتی، نوشته است «دست در دست یکدیگر تاریخ‌ساز شدیم. نه فقط برای این‌که بتوان از سد وضعیت فعلی گذشت و یک کرسی رقابتی را در مجلس نمایندگان (فلوریدا) در دست گرفت، بلکه چون برای نخستین بار یک ایرانی آمریکایی، صاحب یک مقام عمومی [انتخابی] در فلوریدا می‌شود».

نشریه اورلاندو ویکلی نیز با یادآوری این‌که حوزه انتخابی خانم اسکمانی پیشتر در دست یک نماینده از حزب جمهوری‌خواه بود می‌گوید او ۵۷ درصد آرا را به دست آورده است که ۱۴ درصد بیشتر از رقیبش است.

برای نخستین بار دو زن مسلمان وارد کنگره آمریکا می‌شوند

شهروندان ایالت‌های مینه‌سوتا و میشیگان در آمریکا، برای نخستین بار دو زن مسلمان را راهی کنگره کشورشان کردند. یکی پناهجویی‌ست که از جنگ سومالی به ایالات متحده پناه برده بود و دیگری شهروندی زاده شهر دیترویت از تبار فلسطینی‌ست.

الهان عمر ۳۶ ساله که چهار سال از زندگی خود را در اردوگاه پناهجویان در کنیا به سر برده، از حزب دمکرات است. او همیشه روسری بر سر دارد و با این حساب نخستین زنی خواهد بود که با حجاب بر کرسی نمایندگی در کنگره می‌نشیند.

رشیده طلیب، ۴۲ ساله، او نیز از حزب دمکرات، در خانواده مهاجر فلسطینی در دیترویت زاده شده‌است. پدرش در شرکت فورد کار می‌کرد.

هم خانم عمر و هم خانم طلیب، پیشتر نمایندگان مجالس ایالتی خود بودند.

توئیت فارسی مایک پومپئو در پی بازگشت دور دوم تحریم‌ها علیه ایران

وزیر خارجه ایالات متحده در حساب کاربری خود در توئیتر پستی به زبان فارسی منتشر کرده و می‌گوید «ایالات متحده با ایستادن در کنار مردم ایران با آنها ابراز همبستگی می‌کند».

مایک پومپئو در ادامه نوشته است «مردم ایران پس از گذشت تقریبا ۴٠ سال بیشترین صدمه را از سو مدیریت و فساد اقتصادی خورده‌اند. برخلاف آنچه رژیم ایران می‌گوید، تحریم‌های ما شامل فروش غذا، محصولات کشاورزی، دارو، و تجهیزات پزشکی نمی‌شود».

دور دوم تحریم‌ها که شامل مواردی مانند فروش نفت و مبادلات مالی جمهوری اسلامی می‌شود از ۱۴ آبان ماه اجرایی شده‌اند. دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته از برجام خارج شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG