لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

آمریکا: تحریم‌های کره شمالی پس از برچیدن سلاح‌های اتمی رفع می‌شوند


کیم جونگ‌اون و شماری از فرماندهان ارتش، اوت ۲۰۱۷؛ کره شمالی. اخیرا یک مقام ارشد کره جنوبی گفته ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کره شمالی حداکثر ۶۰ کلاهک هسته‌ای دارد
کیم جونگ‌اون و شماری از فرماندهان ارتش، اوت ۲۰۱۷؛ کره شمالی. اخیرا یک مقام ارشد کره جنوبی گفته ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کره شمالی حداکثر ۶۰ کلاهک هسته‌ای دارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات اخیر مقام‌های کره شمالی مبنی بر این‌که ادامه تحریم‌ها می‌تواند به توقف مذاکرات میان دو کشور بیانجامد گفته: رفع تحریم‌ها، پس از غیر اتمی شدن کره شمالی صورت می‌گیرد.

در جلسه مطبوعاتی روز سه‌شنبه ۲۷ آذر وزارت خارجه آمریکا، خبرنگاران در مورد روند مذاکرات با کره شمالی و نتایج به‌دست‌آمده از دیدار رهبران دو کشور در بهار گذشته در سنگاپور پرسیده‌اند.

رابرت پلدینو، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، می‌گوید ارتباطات بین دو طرف همچنان برقرار است و «ایالات متحده همچنان بر این عقیده است که تعهداتی که رئیس‌جمهوری [دونالد] ترامپ و دبیرکل [حزب کارگران کره شمالی] کیم [جونگ‌اون] در سنگاپور دادند، به فرجام خواهد رسید».

اشاره آقای پلدینو به توافق رهبران آمریکا و کره شمالی برای حرکت به سوی غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره است.

از بهار گذشته تا کنون اما گزارش‌های نه چندان خوشبینانه‌ای در مورد عملکرد و نیت پیونگ‌یانگ و حفظ توانایی اتمی و موشکی‌اش منتشر شده‌است. مقام‌های کره شمالی نیز در موار مختلف نارضایتی خود را از ادامه تحریم‌ها و یا بن‌بست فعلی در امضای پیمان صلح بین دو کره و مسائل دیگر نشان داده‌اند.

رابرت پلدینو ‌ می‌گوید «رئیس‌جمهوری ترامپ به روشنی بیان کرده که رفع تحریم‌ها پس از غیر اتمی شدن صورت می‌گیرد. و کره شمالی هر چه زودتر سلاح‌های اتمی را کنار بگذارد، تحریم‌ها هم زدوتر برچیده می‌شوند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخی به این پرسش که آیا دیدار تازه‌ای بین مایک پومپئو، وزیر خارجه و رهبران کره شمالی صورت خواهد گرفت یا نه، نداده‌است. قرار بود دیدار تازه‌ای بین پومپئو و سران کره شمالی در پیونگ‌یانگ صورت گیرد، اما این دیدار لغو شد. وزیر خارجه کره جنوبی، گفته بود کره شمالی این دیدار را لغو کرده است.

با این حال آقای ترامپ می‌گوید او و کیم جونگ‌اون احتمالا در اوایل سال آینده میلادی بار دیگر رو در رو گفت‌وگو خواهند کرد.

کره شمالی روز یکشنبه ۲۵ آذرماه در واکنش به تحریم‌های تازه ایالات متحده و ادامه فشار‌ها بر پیونگ‌یانگ، هشدار داد که روند غیر اتمی شدن می‌تواند برای همیشه متوقف شود.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی می‌گوید گزارش‌های تازه نشان می‌دهد کره شمالی طی ماه‌های گذشته به روند واردات غیر قانونی نفت، «از طریق کشتی به کشتی» و «توسعه زرادخانه موشکی خود» ادامه داده‌است.

همزمان بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، نماینده ویژه آن کشور در امور کره شمالی به‌زودی راهی کره جنوبی خواهد شد. بخشی از دیدار دو طرف به «پروژه‌های همکاری دو کره» مربوط خواهد شد. بنا بر گزارش‌ها هدف کره جنوبی این است که تلاش کند بدون نقض تحریم‌های بین‌المللی موجود، پروژه‌هایی را برای افزایش روابط و همکاری با شمال به انجام برساند.

وزارت خارجه آمریکا، کیودو، یون‌هاپ، کی‌بی‌اس|ت|خ
XS
SM
MD
LG