لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۹

پرواز بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکا نزدیک ساحل کره شمالی


بمب‌افکن «بی-۱» هواپیمای مافوق‌صوت و یکی از سه هواپیمای راهبردی‌ست که در نیروی هوایی ایالات متحده به خدمت گرفته شده‌؛ در تصویر جنگنده‌های اف۱۵ در حال تمرین مشترک با نیروهای آمریکایی
بمب‌افکن «بی-۱» هواپیمای مافوق‌صوت و یکی از سه هواپیمای راهبردی‌ست که در نیروی هوایی ایالات متحده به خدمت گرفته شده‌؛ در تصویر جنگنده‌های اف۱۵ در حال تمرین مشترک با نیروهای آمریکایی

بمب‌افکن‌های راهبردی بی-۱بی ارتش ایالات متحده، در حریم بین‌المللی، نزدیک ساحل شرق کره شمالی، پرواز کرده‌اند. ساعتی پس از اعلام این خبر، وزیر خارجه کره شمالی، اظهار داشت سخنان دونالد ترامپ «دیدار موشک‌های ما از خاک آمریکا را اجتناب‌ناپذیر می‌کند».

وزارت دفاع آمریکا که اول مهر ماه خبر پرواز بمب‌افکن‌های راهبردی آن کشور را منتشر کرد می‌گوید این پرواز، در دورترین نقطه از شمال منطقه حائل نظامی میان دو کره طی سده بیست‌ویکم، انجام شده‌است.

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، هشدارها و تهدیدها، از زمانی که پیونگیانگ دست به انجام آزمایش‌های موشکی قاره‌پیما و نیز شـشمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای خود زد، با فراز و نشیب‌هایی، شدت گرفته‌است.

ساعتی پس از اعلام خبر پرواز بی-۱بی‌های ارتش ایالات متحده، وزیر خارجه کره شمالی در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد، به تازه‌ترین گفته‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحد در ارتباط با پیونگ‌یانگ، واکنش نشان داد و آن را «ماموریت برای خودکشی» توصیف کرد.

دونالد ترامپ به‌تازگی، کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی را «دیوانه»‌ و «مرد موشکی» خطاب کرده و در سخنرانی خود در سازمان ملل نیز گفته بود اگر پیونگ‌یانگ از فعالیت‌های اتمی خود دست نکشد، «هیچ چاره دیگری نخواهیم داشت مگر آن که کره شمالی را به طور کامل نابود کنیم».

پس از آن رهبر کره شمالی، در واکنشی مستقیم و به شکل شخصی -روشی که سابقه چندانی در دستگاه رهبری پیونگ‌یانگ ندارد- گفت «من قطعاً رئیس‌جمهور کم‌عقل و خرفت آمریکا را با آتش مهار خواهم کرد».

اظهاراتی مشابه نیز در سخنرانی ری یونگ‌هو، وزیر خارجه کره شمالی، بیان شده و او گفته سخنان ترامپ «دیدار موشک‌های کره شمالی از تمامی خاک آمریکا را اجتناب‌ناپذیرتر کرده‌است».

پیش از سخنرانی وزیر خارجه کره شمالی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفته بود کشورش آماده است برای دفاع از خاک خود به استفاده از «ظرفیت‌های کامل نظامی» دست بزند.

دانا وایت گفته بود تمرین اخیر «نمایش عزم آمریکا و پیامی روشن است که رئیس‌جمهوری گزینه‌های نظامی بسیاری برای مقابله با هرگونه تهدیدی دارد».

پنتاگون اعلام کرده‌است بی-۱بی‌هایی که در نزدیکی آسمان کره شمالی پرواز کرده‌اند، از جزیره گوام به این ماموریت ارسال شده‌اند. جنگنده‌های اف-۱۵سی ارتش ایالات متحده نیز، برای حفاظت از بمب‌افکن‌ها، از اوکیناوا، در جنوب مجمع‌الجزایر ژاپن به ماموریت فرستاده شدند.

بمب‌افکن «بی-۱» هواپیمای مافوق‌صوت است و در کنار بی-۲ و بی-۵۲، یکی از سه هواپیمای راهبردی‌ست که در نیروی هوایی ایالات متحده به خدمت گرفته شده‌است. هرچند تمرین آن‌ها در آسمان کره جنوبی تازگی ندارد اما به‌نظر می‌رسد پرواز اخیر در نقطه‌ای به‌مراتب دورتر از شمال منطه حائل مرزی طی سال‌های گذشته، انجام گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG