لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

سخنگوی دولت روحانی احتمال افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان را رد نکرد


سخنگوی دولت گزارش‌ها درباره احتمال افزایش قیمت بنزین به بیش از۱۵۰۰ تومان را تائید کرد و گفت که با قیمت فعلی بنزین، دولت نمی‌تواند به درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی که در قانون بودجه پیش بینی شده است، دست پیدا کند.

روزنامه اعتماد در شماره روز روز سه شنبه ۲۱ آذر خبر داده که دولت قصد دارد از ابتدای دی ماه قیمت بنزین را به ١۵٠٠ تومان افزایش دهد.

درهمین حال محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت، در مصاحبه با وب سایت خانه ملت وابسته به مجلس، گفت که دولت در بودجه سال ۹۶، اجازه دارد تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان از طریق افزایش قیمت «حامل‌های انرژی» درآمد کسب کند.

به گفته آقای نوبخت، دولت تاکنون ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده و ۱۶ هزار میلیارد تومان تا سقف تعیین شده فاصله دارد.

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین تا ۱۵۰۰ تومان گفت: «با قیمت کنونی بنزین نمی‌توان به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالا‌تر از عدد مطرح شده افزایش پیدا کند».

درهمین حال بیژن زنگنه وزیر نفت نیز احتمال افزایش قیمت بنزین را رد نکرد و گفت که زمان و چگونگی افزایش قیمت بنزین هنوز مشخص نیست.

بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در دی ماه ۸۹، قیمت بنزین سهمیه‌ای از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد نیز به ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

پس از آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، روز چهارم اردیبهشت ۹۳ قیمت بنزین سهمیه‌ای را به ۷۰۰ تومان افزایش داد.

در‌‌نهایت وزارت نفت در خردادماه ۹۴ قیمت هر لیتر بنزین معمولی را به هزار تومان و هر لیتر بنزین سوپر را به ۱۲۰۰ تومان افزایش داد.

در دوسال گذشته قیمت بنزین افزایش نیافته ودرهمین حال وزیر نفت در مرداد ماه این اقدام را «علامت بدی» دانسته و گفته بود که دولت دوم آقای روحانی باید «روی افزایش قیمت بنزین فکر کند».

عباس کاظمی مشاور وزیر نفت نیز درشهریور ماه اعلام کرده بود که با قیمت فوب خلیج فارس بنزین رقمی حدود هزار و ۸۰۰ تومان است.

با این حال پیش از این برخی سایت‌ها و نشریات منتقد دولت حسن روحانی با محاسباتی اعلام کرده‌اند که دولت بابت فروش هر لیتر بنزین به قیمت ثابت هزار تومان نیز سود ‌کسب می‌کند.

قیمت فوب خلیج‌فارس، قیمت تحویلی بنزین روی کشتی در محل خلیج‌فارس است، به این معنا که هزینه‌های حمل تا محل تحویل با فروشنده بوده و از آن پس هزینه‌های انتقال بنزین تحویلی تا محل فروش و عرضه نهایی با خریدار است.

خبرگزاری تسنیم درگزارشی افزایش «بی‌سابقه» مصرف بنزین در سال ۹۶ و همچنین احتمال رشد مصرف گاز در زمستان را از جمله دلایل تصمیم احتمالی دولت برای افزایش قیمت بنزین دانسته است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده بود که در روز پنج شنبه ۱۶ شهریور، با مصرف ۱۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر، رکورد مصرف بنزین در سال ۹۶ شکست.
رکورد بیشترین مصرف بنزین در سال‌های گذشته، مربوط به ۱۲ فروردین ماه ۹۵ با ۱۰۵میلیون و ۹۰۰ لیتر بود.

XS
SM
MD
LG