لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

کره شمالی مذاکرات با پومپئو را «تأسف‌انگیز» خواند


دیدار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با کیم یونگ چول، نماینده رهبر کره شمالی
دیدار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با کیم یونگ چول، نماینده رهبر کره شمالی

مقام‌های کره شمالی مذاکرات این کشور با هیئت بلندپایه آمریکایی به رهبری مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، را «تاسف‌انگیز» خوانده و واشینگتن را متهم ساختند که می‌خواهد به این کشور برای توقف برنامه اتمی آن فشار یکجانبه وارد کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، این مطلب را یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی که نام او ذکر نشده با انتشار یک بیانیه ذکر کرده است.

بیانیه سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی روز شنبه ۱۶ تیر ساعاتی پس از پایان گفت‌وگوهای دو روزه پومپئو با مقام‌های ارشد کره شمالی منتشر شده است.

وزیر خارجه آمریکا در پایان این مذاکرات اعلام کرده بود که طرفین خود را به انجام مذاکرات بیشتر در رابطه با فرآیند غیر اتمی کردن شبه‌جزیره کره و بازگرداندن باقی‌مانده اجساد سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ کره به میهن متعهد می‌دانند.

آقای پومپئو پیش از ترک پیونگ‌یانگ در جمع خبرنگاران، دیدار خود با کیم یونگ چول، مقام ارشد کره شمالی، را «سازنده» توصیف کرد و گفت که در برخی زمینه‌ها «پیشرفت بسیار خوبی حاصل آمده است».

وی در ادامه تاکید داشت که همچنان باید در برخی موارد کار بیشتری انجام داد و این وظیفه به کارگروه‌هایی محول شده که طرفین تعیین کرده‌اند تا بر سر برخی مسائل خاص توافق حاصل آید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که اما پیونگ‌یونگ ارزیابی تندتری از این مذاکرات دارد به طوری که می‌گوید ایالات متحده به روح نشست ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، وفادار نمانده و «مانند راهزن‌ها» صرفاً خواسته‌های خود را به صورت «یک‌جانبه» مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی همچنین عنوان کرده که نتیجه این مذاکرات «بسیار باعث نگرانی» است چرا که «به مرحله خطرناکی رسیده که می‌تواند تمایل واقعی ما برای غیر اتمی شدن را تضعیف کند».

اظهارات این سخنگو که در خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شده است، اضافه می‌کند: «ما انتظار داشتیم که طرف آمریکایی پیشنهاد اقدامات سازنده‌ای بدهد که به اعتمادسازی بر اساس روح نشست رهبران [دو کشور] کمک بکند... ما همچنین به اقدامات دوجانبه فکر می‌کردیم.»

وی در نهایت گفته است: «در مجموع، رویکرد و موضع ایالات متحده در نخستین نشست میان مقامات عالی دو کشور بدون هیچ تردیدی تأسف‌انگیز بود.»

پیش از این مایک پومپئو اعلام کرده بود که نشست بعدی را مقام‌های وزارت دفاع آمریکا با مسئولان کره شمالی پنج‌شنبه این هفته در مرز دو کره برگزار می‌کنند و موضوع آن نیز بازگرداندن باقی‌مانده اجساد سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ کره است؛ جنگی که از سال ۱۹۵۰ با تهاجم نیروهای کره شمالی به کره جنوبی آغاز شد و تا سال ۱۹۵۳ به طول انجامید.

سازمان ملل متحد در این جنگ به نفع کره جنوبی مداخله کرد و آمریکا با نیروهای بین‌المللی وارد جنگ علیه پیونگ‌یانگ شدند.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس. / س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG