لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

کره شمالی «یک سلاح تاکتیکی هدایت شونده جدید» را آزمایش کرد


کیم جونگ اون گفته توسعه سیستم تسلیحاتی برای ارتش کره شمالی اهمیت دارد (عکس از آرشیو)
کیم جونگ اون گفته توسعه سیستم تسلیحاتی برای ارتش کره شمالی اهمیت دارد (عکس از آرشیو)

خبرگزاری رسمی کره شمالی پنجشنبه ۲۹ فروردین اعلام کرد، این کشور یک سلاح تاکتیکی هدایت شونده جدید را آزمایش کرده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی همچنین گزارش داده است که کیم جونگ اون رهبر آن کشور چهارشنبه ناظر آزمایش این سلاح تاکتیکی بوده است.

طبق این گزارش،کیم جونگ اون گفته است: توسعه سیستم تسلیحاتی «یک رویداد بسیار مهم و با اهمیت در افزایش قدرت رزمی ارتش خلق است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، نمی‌تواند به طور مستقل ادعای کره شمالی درخصوص آزمایش این سلاح تاکتیکی را تایید کند.

این خبرگزاری می افزاید، بعید است سلاحی که کره شمالی می‌گوید آزمایش کرده نوعی از موشک های بالستیک باشد. چرا که چنین تصمیمی مذاکرات دیپلماتیک کنونی را به مخاطره می اندازد.

یک کارشناس از کره جنوبی در خصوص این آزمایش گفته است، احتمالا آنچه که کره شمالی آزمایش کرده نوعی از موشک کروز باشد.

این آزمایش تازه در حالی انجام شده است که پس از مذاکرات بدون نتیجه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون در هانوی، پایتخت ویتنام، به نظر می رسد تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران شبه جزیره کره با بن‌بست مواجه شده است.

با این حال برخی از ناظران در کره جنوبی ابراز نگرانی کرده‌اند که احتمال دارد کره شمالی بار دیگر آزمایش تسلیحات را از سر بگیرد. این در حالی است که کره شمالی از سال ۲۰۱۷ تاکنون آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کرده است.

در همین زمینه، مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشینگتن روز گذشته با اشاره به تصاویر ماهواره ای یک سایت هسته‌ای کره شمالی گفته بود، پیونگ یانگ در حال بازیافت مواد رادیو اکتیو برای تولید سوخت هسته‌ای است.

کیم جونگ اون روز جمعه گذشته به واشینگتن هشدار داده بود که تنها تا پایان سال جاری فرصت دارد که یک راه حل قابل قبول برای دو طرف را ارائه کند.

رهبران کره شمالی و آمریکا نهم اسفند سال گذشته نشست دوم خود را در هانوی برگزار کردند، اما این اجلاس به خاطر اختلاف نظر دو طرف در مورد خلع سلاح هسته‌ای آن کشور در قبال لغو تحریم‌های بین المللی بدون دستیابی به توافقی مستند به پایان رسید.

رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری پس از دیدار با کیم جونگ اون در خصوص دلایل عدم دستیابی به توافقی در نشست هانوی گفته بود که آنها در ازای از بین بردن تاسیسات مورد نظر ما، خواستار لغو همه «تحریم‌ها بودند».

اما مقام‌های کره شمالی می‌گویند، تنها خواستار لغو تحریم های اقتصادی شده بودند.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG