لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

قهرمانان والت ديسنی از کشيدن سيگار ممنوع شدند!


کمپانی والت دیسنی، کشیدن سیگار را در فیلم های خود ممنوع کرده است
کمپانی والت دیسنی، کشیدن سیگار را در فیلم های خود ممنوع کرده است

کمپانی والت ديسنی اولين کمپانی فيلمسازی است که کشيدن سيگار را در فيلم های توليدی خود ممنوع اعلام کرد.


در آينده «کروالا»ی وحشت انگيز کارتون «۱۰۱ سگ خالدار» بايد جلوی خود را بگيرد و ديگر سيگار نکشد!


کمپانی والت ديسنی تصميمی گرفت که مدافعين مبارزه با دخانيات را خوشحال کرد.


از اين پس در تمامی فيلم های اين کمپانی که بر پرده سينما ظاهر خواهند شد؛ هيچ شخصيت فيلمی اجازه کشيدن سيگار را نخواهد داشت.


رابرت ايگر، مدير کل والت ديسنی قول داد که کمپانی های هم سنخ خود، توشستون و ميراماکس را نيز برای اخذ چنين تصميمی تشويق و متقاعد کند.


والت ديسنی همچنين برای فيلم هايی که از طريق دی وی دی در دسترس مردم قرار دارند و در آن ها صحنه ای مربوط به مصرف دخانيات ديده می شود؛ پيامی در مورد مضرات دخانيات و مصرف سيگار قرار خواهد داد

کمپانی والت ديسنی در فيلم های متعدد خود از سيگار به عنوان وسيله ای از صحنه پردازی فيلم ها استفاده می کرد: برای مثال «دزدان دريای کارائيب» (۲۰۰۷)، «دور دنيا در ۸۰ روز» (۲۰۰۴) بر اساس رمان ژول ورن و يا همچنين «ماسک زورو» (۱۹۹۸) با بازی کاترين زتا جونز؛ در صحنه های خود کشيدن سيگار يا پيپ را به نمايش می گذاشتند.


بر اساس نوشته سايت «نيوز دی»، از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ ميلادی، سيگار در ۱۶۱ فيلم از ۲۱۶ فيلم توليدی والت ديسنی حضور داشته است.


اين تصميم والت ديسنی در نامه ای به نشانی ادوارد مارکی، نماينده دمکرات و مدير کميسيون رسانه های تصويری و اينترنت در سنای آمريکا، که ماه گذشته سميناری در همين رابطه برگزار کرده بود؛ ابلاغ گرديد.


به نوشته نيويورک تايمز، رابرت ايگر معتقد است اتخاذ اين تصميم تصوير مثبتی از ديسنی در ذهن مردم ايجاد می کند. چرا که سيگار «جدأ خطرناک است و بايد از نمايش آن پرهيز کرد.»


بر اساس آمار American Legacy Foundation، انجمن مبارزه با دخانيات که توسط ۴۶ وکيل نماينده در آمريکا بنياد گذاشته شده است؛ ۹۰ درصد فيلم ها شامل يک صحنه با سيگار هستند که سه چهارم اين تعداد، فيلم هايی هستند که محدوديت سنی ندارند و برای همه افراد به نمايش درمی آيند.


تبليغات ضد دخانيات


والت ديسنی همچنين برای فيلم هايی که از طريق دی وی دی در دسترس مردم قرار دارند و در آن ها صحنه ای مربوط به مصرف دخانيات ديده می شود؛ پيامی در مورد مضرات دخانيات و مصرف سيگار قرار خواهد داد.


والت ديسنی قول داده است که مديران سالن های نمايش فيلم را تشويق کند تا پيش از نمايش فيلم های با صحنه مصرف دخانيات، تبليغی بر ضد دخانيات را نمايش دهند.


در کنار والت ديسنی، در ماه آوريل گذشته کمپانی يونيورسال نيز تصميم گرفت که صحنه های مصرف دخانيات در فيلم های مخصوص تماشاگران جوان را محدود کند. يونيورسال اين تصميم خود را تا چهارشنبه گذشته اعلام عمومی نکرده بود.


لازم به يادآوری است که در ماه مه گذشته، مؤسسه فيلم آمريکا نيز تصميمات جديدی در مورد مصرف دخانيات در فيلم ها گرفت و اين موضوع را در نظام درجه بندی سينمای آمريکا قرار داد.


XS
SM
MD
LG