لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

حزب رييس جهوری فرانسه در انتخابات پيروز شد


حزب نیکلا سارکوزی در انتخابات پارلمانی فرانسه از اکثریت برخوردار شده است
حزب نیکلا سارکوزی در انتخابات پارلمانی فرانسه از اکثریت برخوردار شده است

نتايج دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه حاکی است که حزب راستگرای «اتحاد برای نهضت مردمی» نيکلا سرکوزی رييس جمهوری فرانسه، اکثريت آرا را کسب کرده است.


بر اساس آخرين نظر سنجی ها انتظار می رفت حزب اتحاد برای نهضت مردمی U P M به رهبری نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، ۳۸۰ تا ۴۲۰ کرسی پارلمان را کسب کند.


اما بر پايه نتايج به دست آمده، پيروزی حزب آقای سارکوزی، نسبت به ميزان پيش بينی شده قبلی، قابل توجه نبوده است و 314 کرسی پارلمان را به خود اختصاص داده است.


آقای سارکوزی مردم را به مشارکت گسترده در انتخابات و رای دادن به حزب خود دعوت کرده بود تا به گفته وی، بتواند بر اساس پيروزی چشمگير، برنامه ها و اصلاحات مورد نظر خود را عملی کند.


از اين نظر، نتيجه به دست آمده کنونی را نمی توان پيروزی چشمگيری برای آقای سارکوزی به حساب آورد.


در انتخابات دور دوم، سوسياليست ها، از نتيجه بهتر از آنچه يش بينی می شد برخوردار شده اند. سوسياليست ها تعدادی کرسی بر ۱۴۹ کرسی موجود خود افزوده و این تعداد را به ۱۸۵ رساندند.


دور اول انتخابات در روز يکشنبه گذشته برگزار شد که در آن تنها ۱۱۰ نماينده از مجموع ۵۷۷ کرسی به پارلمان فرانسه راه يافتند. همه اين نمايندگان به جز يک نفر، از حزب آقای سارکوزی بودند.


ميزان مشارکت در انتخابات دور دوم، مانند دور اول، ۶۰ درصد و ۲۰ درصد کمتر از حد پيش بينی شده بود.


آقای بايرو از حزب جديد ميانه رو «مو دم» -MoDem تنها از دو کرسی برخوردار خواهد شد.


فرانسوا بایرو که در انتخابات رياست جمهوری موفق به کسب ۱۸درصد آرا شده بود قصد داشت راه سومی در زندگی سياسی فرانسه آغاز کند ولی عده زيادی از همراهان وی به سرکوزی پيوستند.


XS
SM
MD
LG