لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

روسيه:نبايد مانع فعاليت هسته ای مشروع شد


ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد می گوید قطعنامه نباید برای فعالیت های هسته ای مشروع محدودیت ایجاد کند
ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد می گوید قطعنامه نباید برای فعالیت های هسته ای مشروع محدودیت ایجاد کند

نماينده روسيه که باعث تعويق رای به قطعنامه تحريم ايران شد، روز جمعه گفت هدف ما اين است که مطمئن شويم فعاليت های هسته ای مشروع، با مشکل مواجه نخواهد شد.


ویتالی چورکین افزود نام تعدادی از سازمان ها، بدون ارايه هيچ مدرکی در فهرست سازمان های دست اندر کار مواد هسته ای حساس قرار داده شده بود.


سفير روسيه در سازمان ملل متحد افزود هدف از قطعنامه، شتاب بخشيدن به آغاز مذاکرات است و نه مجازات ايران.


وانگ گوانگيا سفير چين در سازمان ملل متحد نيز روز جمعه گفت هدف از تصويب يک قطعنامه، اين است که ايران مجبور به اجرای درخواست های آژانس بين المللی انرژی اتمی شود.


او افزود برای دست يافتن به اين هدف دو راه وجود دارد: «يا اينکه قطعنامه ای با لحن شديدی تهيه خواهيد کرد که بر سر آن در ميان اعضای شورای امنيت اختلاف باشد، يا اينکه متنی تهيه می کنيد که همه ۱۵ عضو شورای امنيت، بر سر آن اتفاق نظر داشته باشند».


تعويق رای گيری به روز شنبه


ناصر عبد العزيز الناصر نماينده قطر در سازمان ملل متحد و رييس شورای امنيت روز جمعه گفت ۱۵ عضو شورای امنيت تا پيش از رای گيری روز شنبه، در باره قطعنامه گفت و گو خواهند کرد.


قرار بود قطعنامه شورای امنيت برای تحريم ايران، روز جمعه به رای گذاشته شود، اما به علت مخالفت روسيه با تعدادی از بندهای آن، رای گيری به تاخير افتاد.


تا کنون به منظور جلب موافقت مسکو، در متن قطعنامه که توسط آلمان، فرانسه و بريتانيا تهيه شده است، تغييرات زيادی ايجاد شده است

سفير روسيه در سازمان ملل متحد پيشتر درباره انتظار مسکو از قطعنامه گفته بود: «روسيه می خواهد اين قطعنامه متمرکز بر فعاليت های ايران در زمينه غنی سازی اورانيوم، سوخت هسته ای، پروژه های آب سنگين و موارد مرتبط با جنگ افزار اتمی باشد.»


تا کنون به منظور جلب موافقت مسکو، در متن قطعنامه که توسط آلمان، فرانسه و بريتانيا تهيه شده، تغييرات زيادی ايجاد شده است.


در متن اصلاح نشده، قطعنامه، سفر مسئولان ۱۱ سازمان هسته ا ی و موشکی ايران و ۱۲ مسئول برنامه هسته ا ی ايران نيز به خارج از کشور ممنوع اعلام شده بود که با پافشاری مسکو اين ممنوعيت برداشته شد.


در قطعنامه پيشنهادی صادرات مواد و فن اوری موشکی و هسته ای برای غنی سازی اورانيوم، نيروگاه های آب سنگين و بازآمايی، و قطعات و فن اوری سامانه موشکی دور برد به ايران از سوی همه کشورهای جهان ممنوع می شود.


روسيه با مسدود کردن دارايی های ايران نيز موافقت کرده اما خواستار نرمش بيشتر در اين زمينه است.
روسيه پيشنهاد کرده است کميته ای از سوی شورای امنيت هر ماهه فهرست مورد های مسدود شونده را اعلام دارد.


بر پايه متن جديد، در صورت همکاری کامل ايران با همه پيش شرط های قطعنامه های قبلی شورای امنيت و همه درخواست های آژانس بين المللی انرژی اتمی، تحريم ها لغو خواهند شد.


قطعنامه از ايران می خواهد که همه فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را بی درنگ متوقف سازد.


قطعنامه جديد، سه ماه پس از پايان موعد تعليق


شورای امنيت سازمان ملل متحد، تا تاريخ ۳۱ ماه اوت سال جاری ميلادی، به ايران فرصت داده بود که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد.


ايران از عمل کردن به خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد، امتناع کرد.


پيش نويس قطعنامه از اقدام های شديدتر بعدی عليه ايران، در صورت عمل نکردن به خواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد، نام می برد. اما با توجه به زمانی که صرف پيش نويس قطعنامه شد، انتظار نمی رود اعمال تحريم های شديدتر در آينده به آسانی عملی شود.


در پيش نويس قبلی به بند هفتم منشور سازمان ملل متحد اشاره شده که قطعنامه عليه ايران را الزام آور می کند. اما بر پايه ماده ۴۱ اين بند، اين الزام شامل اقدام نظامی عليه ايران نمی شود.



XS
SM
MD
LG