لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

مسکو خواهان تعویق رای گیری علیه ایران شد


به رغم برخی اختلاف ها، به نظر می رسد اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل، بطش از هر زمان ديگر به صدور قطعنامه ای عليه ايران به يکديگر نزديک شده اند.
به رغم برخی اختلاف ها، به نظر می رسد اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل، بطش از هر زمان ديگر به صدور قطعنامه ای عليه ايران به يکديگر نزديک شده اند.

رايزنی های نمايندگان شش قدرت جهانی بر سر پرونده اتمی جمهوری اسلامی ايران روز پنج شنبه ۲۱ دسامبر همچنان بدون حصول توافق نظر کامل و همه جانبه کشورهای ۱+۵ پايان گرفت.


پيشتر اعلام شده بود که روز جمعه، ۲۲ دسامبر، نسخه نهايی شده قطعنامه تحريمی عليه تهران در شورای امنيت سازمان ملل متحد به رای گذاشته خواهد شد؛ اما بر اساس آخرين خبرها روسيه خواستار تعويق دست کم يک روزه رای گيری شده است.


ويتالی چورکين نماينده مسکو در شورای امنيت سازمان ملل متحد در پی گفت و گوهای روز پنج شنبه با همتايانش گفت :«نمايندگان شورا به زمان بيشتری برای مذاکره نياز دارند.»


وی گفت گمان نمی کند رای گيری بر سر قطعنامه تحريمی عليه ايران روز جمعه، آن طور که پيشتر اعلام شده بود، انجام شود.


اين در حالی است که سه کشور اروپايی تهيه کننده پيش نويس فعلی يعنی بريتانيا، فرانسه و آلمان کماکان ابراز اميدواری می کردند که روز جمعه ۲۲ دسامبر جلسه نهايی برای رای گيری برگزار شود.


همچنين نماينده موقت آمريکا در شورای امنيت، الخاندرو ولف با ابراز خوشبينی از پيشرفت سريع در زمينه نهايی شدن روند مذاکرات گفت نشست روز پنج شنبه به «روشن شدن برخی مسائل» کمک کرده است.


آقای ولف نيز همصدا با همتايان اروپاييش خواستار به رای نهاده شدن اين قطعنامه تنبيهی در جلسه روز جمعه شد.


ويتالی چورکين نماينده روسيه که خواهان موکول شدن جلسه رای گيری به روز شنبه شده، در خصوص دليل لزوم چنين تعويقی گفت: «هنوز مسائل تکنيکی و پيچيده ای وجود دارند که می بايست حل شوند.»


وی درباره انتظار مسکو از قطعنامه مورد بحث گفت: «روسيه می خواهد اين قطعنامه متمرکز بر فعاليت های ايران در زمينه غنی سازی اورانيوم، سوخت هسته ای، پروژه های آب سنگين و موارد مرتبط با جنگ افزار اتمی باشد.»


آقای چورکين ادامه داد: «هيچ فعاليت ديگری نبايد مورد منع يا محدوديت واقع شود و اکنون بايد اطمينان يافت که ديگر موارد غير مرتبط با فعاليت های مذکور، از متن قطعنامه حذف می شود.»


تاکنون متن پيش نويس قطعنامه شورای امنيت عليه ايران با اصرار مسکو و به پشتيبانی پکن به دفعات تغيير کرده است.


تحريم عليه نيروگاه اتمی بوشهر و ممنوعيت سفر برای برخی افراد مرتبط با برنامه های اتمی و تسليحاتی ايران، جزو آخرين مواردی از پيش نويس هستند که با اصرار روسيه دستخوش تغيير شده اند.


اين قطعنامه در پی نگرانی غرب از احتمال تلاش تهران برای دستيابی به سلاح اتمی تنظيم شده است؛ اتهامی که از سوی ايران رد می شود.



XS
SM
MD
LG