لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

علی قاضی‌عسگر: قطع رابطه بعثه رهبری با سایر بعثه‌ها از شروط عربستان بود


علی قاضی‌عسگر، نماینده‌ رهبر جمهوری اسلامی در امور حج و زیارت
علی قاضی‌عسگر، نماینده‌ رهبر جمهوری اسلامی در امور حج و زیارت

نماینده‌ رهبر جمهوری اسلامی در امور حج و زیارت گفته «نگاه» ایران و عربستان به اسلام «متفاوت» است و رد شرط ریاض مبنی بر ممنوعیت دیدار «بعثه» علی خامنه‌ای با «بعثه‌» سایر کشور‌ها از سوی تهران٬ یکی از دلایل توقف اعزام زائر به مکه بوده است.

علی قاضی‌عسگر این مطالب را در گفت‌و‌گویی که روز شنبه (۲۰ شهریور) از وی در سایت رسمی علی خامنه‌ای منتشر شده٬ بیان کرده است.

قاضی‌عسگر اعلام کرده که مقام‌های جمهوری اسلامی «سیاست را عین دیانت» می‌دانند٬ در حالی که «سعودی‌ها٬ سیاست را همین شرایط امروز جوامع بشری می‌دانند که این کار بسیار خطرناکی است.»

وی این تفاوت «نگاه» را از مهم‌ترین عوامل مخالفت مسئولان عربستان سعودی با برگزاری مراسم «برائت از مشرکین» از سوی حجاج ایرانی دانسته و گفته مقام‌های این کشور شعار ایرانی‌ها علیه آمریکا و اسرائیل در مراسم حج را امری «سیاسی» می‌دانند.

برگزاری مراسم «برائت از مشرکین» از سوی بعثه علی خامنه‌ای در ایام حج٬ یکی از محور‌های اختلاف میان دو کشور بوده است.

بعثه علی خامنه‌ای در سال‌های اخیر نیز به دستور رهبر جمهوری اسلامی اجرای «دیپلماسی حج» را در دستور کار خود را قرار داده است.

قاضی عسگر در این زمینه گفته این بعثه در دو سال گذشته توانسته بر مبنای این دیپلماسی با ۳۰ کشور ارتباط گرفته و با مقام‌های آنها دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشد.

این مقام مسئول به نام کشور‌ها و محتوای این دیدار‌ها اشاره‌ای نکرده٬ اما گفته که یکی از شروط مقام‌های عربستان برای صدور مجوز حج به ایران٬ ممنوعیت دیدار «بعثه» علی خامنه‌ای با نمایندگان سایر کشور‌ها بوده است.

قاضی‌عسگر ممنوعیت نصب پرچم ایران بر روی اماکن و ساختمان‌های متعلق به جمهوری اسلامی در مکه و مدینه را یکی دیگر از شروط عربستان اعلام کرده که این شرط نیز از سوی ایران رد شده است.

«بدرفتاری» با زائران ایران از سوی ماموران عربستان سعودی و بازرسی وسایل ایرانی‌ها در فرودگاه جده از دیگر دلایلی است که به گفته قاضی‌عسگر منجر به توقف اعزام زائر از سوی ایران به مکه شده است.

آن‌طور که این روحانی نزدیک به علی خامنه‌ای اعلام کرده٬ مقام‌های عربستان سعودی این شروط را در قالب مجموعه‌ای به نام «محضر اتفاق» به ایران «ابلاغ» کرده بودند که «هیئت ایرانی هم به‌هیچ‌وجه حاضر نشد آن را بپذیرد.»

وی چگونگی اخذ ویزا٬ حمل و نقل زائران و وضعیت حجاج را از ابهام‌های این «ابلاغیه» اعلام کرده٬ اما در عین حال ادعا کرده که ایران حاضر بود «توافق‌نامه‌های گذشته را نیز امضا و طبق آن‌ها عمل کند.»

قاضی‌عسگر به مفاد این توافق‌نامه‌ها نیز اشاره نکرده و نگفته که آیا ایران پیش‌تر به مفاد این توافق‌نامه‌ها عمل کرده بود یا خیر.

وی همچنین اضافه کرده «این‌که‌ گفته می‌شود ایرانی‌ها خودشان نیامدند، دروغی آشکار است. ایران هیچ‌گاه در رفتن به حج تردید نکرده است.»

نماینده‌ ولی‌فقیه در امور حج و زیارت ادامه داده از آنجا که عربستان سعودی در پی «تحمیل» خواسته‌‌های خود به ایران بود٬ مقام‌های جمهوری اسلامی نیز «شرایط» آنها را نپذیرفتند.

قاضی‌عسگر اضافه کرده «در بررسی انجام‌شده، مشخص شد آنچه به ایران داده بودند با کشورهای دیگر متفاوت بوده است؛ یعنی برای ایران شرایطی گذاشته بودند که برای کشورهای دیگر نگذاشته بودند.»

روابط ایران و عربستان در سال‌های اخیر بر سر سیاست خارجی٬ روابط متقابل و تحولات در کشور‌های سوریه٬ عراق٬ یمن و بحرین تیره شده بود که توقف اعزام حجاج ایرانی به مراسم امسال حج یکی از نتایج آن است.

مقام‌های این دو کشور در سال‌های اخیر حملات و هشدار‌های صریحی به یکدیگر داده‌اند که دامنه این حملات در یک هفته گذشته نیز افزایش یافته است.

روز گذشته نیز در بسیاری از شهر‌های ایران پس از اقامه نماز جمعه٬ راهپیمایی در انتقاد از سیاست عربستان سعودی برگزار شد و شرکت کنندگان شعار‌های تندی علیه مقام‌های این کشور سر دادند.

XS
SM
MD
LG