لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

استقبال ترامپ از تصمیم اف بی آی برای بررسی دوباره پرونده ایمیل های کلینتون


دونالد ترامپ جمعه ۲۸ اکتبر از بررسی دوباره پرونده ای میل های هیلاری کلینتون، استقبال کرده است. این در حالی است که خانم کلینتون می گوید، اطمینان دارد دور تازه تحقیقات پلیس فدرال آمریکا، اف بی‌ای، درباره ای میل و سرور شخصی‌اش در دوران وزارت خارجه نتایج متفاوتی از آنچه در ماه ژوئیه منتشر شد، به همراه نخواهد داشت.

جیمز کومی، رییس اف بی‌ای روز جمعه در نامه‌ای خطاب به اعضای کنگره اعلام کرد پرونده بحث‌انگیز مربوط به ماجرای ای میل‌های خانم هیلاری کلینتون و استفاده او از سِروِر شخصی دوباره بررسی می‌شود.

دونالد ترامپ،‌ نامزد حزب جمهوریخواه درانتخابات ریاست جمهوری از باز شدن پرونده ای میل های هیلاری کلینتون توسط پلیس فدرال استقبال کرده و گفته است: این تحقیقات بزرگترین رسوایی سیاسی از زمان «واترگیت» تاکنون است و مطمئنم به طور شایسته و مقتضی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آقای ترامپ که در یک میتنگ انتخاباتی در آیوا صحبت می کرد، اظهار داشت: همانطور که می دانید من اخیرا درباره اف بی ای خیلی حرف زده ام اما من به تلاش آنها برای تصحیح این اشتباه وحشتناک احترام می گذارم. عدالت پیروز خواهد شد.

با این حال خانم کلینتون ساعاتی پس از اظهارات رییس پلیس فدرال آمریکا از وی خواست تا هرچه سریعتر برای مردم آمریکا در خصوص دور تازه تحقیقات درباره ایمیل‌ها توضیحات کاملی ارائه کند.

موضوع تحقیقات مجدد از پرونده ایمیل های هیلاری کلینتون تنها ۱۱ روز پیش از انتخابات ریاست جمهور آمریکا در هشتم نوامبر مطرح شده است.

«سی ان ان» می گوید، اعلام خبر بررسی مجدد پرونده ایمیل های هیلاری کلینتون، ستاد انتخاباتی نامزد حزب دمکرات را نگران کرده است چرا که مشخص نیست تنها ۱۱ روز مانده به انتخابات پیامدهای اظهارات رییس اف بی ای بر نتیجه انتخابات چه خواهد بود.

جیمز کومی روز جمعه گفته بود که «اف‌بی‌آی» ای میل‌های دیگری یافته که در ارتباط با تحقیقات پیشین است و در حال حاضر نمی‌تواند در باره اهمیت محتوای این ای‌میل‌ها اظهارنظر کند و روشن نیست که تکمیل بررسی آن‌ها چه مدت زمان خواهد برد.

منابع مطلع می گویند، تحقیقات تازه درباره ای میل‌هایی است که در تحقیق از هما عابدین، یکی از دستیاران هیلاری کلینتون در دوره وزارت خارجه به دست امده است.

هما عابدین هم اکنون از شوهرش آنتونی وینر، نماینده سابق کنگره آمریکا از حرب دموکرات، جدا شده است. اما پلیس فدرال در جریان تحقیق از آنتونی وینر به دلیل ارسال ایمیل و تکس های سکسی برای یک دختر ۱۵ ساله در ایالت کارولینای شمالی، دستگاه ها و کامپیوتر هر دوی آنها را ضبط کرده بود.

گفته می شود، ای میل‌های تازه در جریان این تحقیقات از وسایل مشترک هما عابدین و آنتونی وینر به دست آمده‌اند.

با این حال هیلاری کلینتون روز جمعه ساعاتی پس ازانتشار خبر درباره تحقیقات مجدد پلیس فدرال گفته است: مردم آمریکا حق دارند بدون درنگ به طور کامل از داده‌ها و اسناد دراین زمینه آگاه شوند.

نامزد حزب دمکرات اضافه کرده است: رییس پلیس فدرال آمریکا خود نیز گفته است که نمی‌داند که محتوای این ای میل‌ها دارای اهمیت است یا نه.

خانم کلینتون تاکید کرده است: من مطمئنم که این‌ها تغییری در نتیجه گیری به دست آمده در تحقیقات ماه ژوئیه به همراه نخواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص ابعاد تحقیقات تازه گفته است، ما هم مثل شما از طریق خبرها مطلع شدیم به همین خاطر از رییس اف بی ای می خواهیم هر چیز زودتر در این زمینه شفاف سازی کند.

جیمز کومی در پایان تحقیقات در خصوص استفاده هیلاری کلینتون از سرور و ایمیل شخصی در ماه ژوئیه گفته بود: «این پرونده هیچ اعلام جرمی اقتضا نمی‌کند.»

آقای کومی افزوده بود: خانم کلینتون و مشاورانش «به شدت بی‌احتیاط» بوده‌اند و احتمال دارد دشمنان آمریکا به حساب‌ ایمیل شخصی او دسترسی پیدا کرده باشند.

XS
SM
MD
LG