لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

وزارت بهداشت: انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی در ایران دو برابر شده است


علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت
علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت

علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران روز چهارشنبه از افزایش دو برابری انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی خبر داده است.

به گزارش ایرنا، علی اکبر سیاری در نشست خبری معاون سازمان بهداشت جهانی در خصوص وضعیت بیماری ایدز در ایران گفته است: الگوی انتقال جنسی ایدز رو به افزایش است و کنترل آن نیازمند اطلاع رسانی شفاف به مردم است.

این مقام وزارت بهداشت ایران اضافه کرده است: موج اول انتقال بیماری ایدز از طریق سرنگ مشترک بین معتادان تزریقی بود که با توزیع سرنگ رایگان و متادون بین معتادان و در زندان‌ها کنترل شد که دستاورد بزرگی است.

وزارت بهداشت ایران در اردیبهشت ماه سال جاری شمار مبتلایان به ویروس ایدز در این کشور را بیش از ۳۱ هزار تن اعلام کرده بود.

علی اکبر سیاری همچنین گفته است: مشکل جدی فعلی انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی است که میزان انتقال ایدز از این طریق در یک دهه گذشته دو برابر شده و از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد رسیده است البته این مساله مختص ایران نیست و در تمام دنیا وجود دارد.

این مقام وزارت بهداشت ایران در خصوص دلایل گسترش جنسی ایدز گفته است: علت ناموفق بودن در کنترل انتقال جنسی ایدز در ایران این است که نمی‌توانیم همه مسائل را عریان و شفاف به مردم بگوییم مثلا در مورد کاندوم نمی‌توانیم راحت صحبت کنیم. کنترل ایدز سه کلمه دارد اول خویشتنداری، دوم تشکیل خانواده و اگر تشکیل خانواده نشد باید وسایل پیشگیری را در اختیار مردم قرار دهیم.

علی اکبر سیاری همچنین از ارائه خدمات کاهش آسیب به زنان روسپی خبر داده و گفته است: مراکز جدیدی در کنار مراکز شبکه بهداشتی برای معاینه زنان روسپی ایجاد شده است که این افراد را از نظر بیماری‌های قابل انتقال از طریق تماس جنسی مانند هپاتیت، ایدز و سایر بیماری‌های مقاربتی محافظت می‌کند.

وی اضافه کرده است: در این مراکز پس از معاینه به زنان روسپی آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی به این افراد داده می‌شود و وسایل پیشگیری را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

مقام های وزارت بهداشت ایران می گویند آمار موجود در خصوص مبتلایان به ایدز تنها مربوط به افراد شناسایی‌شده است و هفتاد درصد مبتلایان هنوز شناسایی نشده‌اند.

به گفته وزارت بهداشت ایران ۸۵ درصد از مبتلایان به ایدز مرد، و ۱۵ درصد زن هستند.

XS
SM
MD
LG